High Definition på datorn

Inaktiv
High Definition på datorn

Hej!

När jag ska spela upp HD filmer på datorn, har hittils bara provat på apples trailers, så hackar det i filmen. Det känns som att datorn tänker för mycket för att visa den korrekt på ngt sätt.

Och då undrar jag ifall det kan vara mina drivisar som bråkar med quicktime eller ifall det är min datorn som är flaskhalsen.

Jag sitter på ett gammalt GF 6800LE kort, 2600+ AMD och 1 gig i minne.

Försöker få tag på en HD-dvd nu under tiden så att jag kan testa att köra det på ett annat program än quicktime. Får hoppas att VLC klarar det

JB
Medlem

Jag har kollat på en pr0n film trailer, i xvid i 1280x720 (HD 720p) och det flöt på som vilken vanlig film som helst. Men quicktime använder väl MPEG-4 och nån annan likande codec till sina quicktime 720P filmer, och 1080 filmer på vissa trailers på http://www.apple.com/trailers/

Inaktiv

Så ska det vara processorn som är flaskhalsen?

Medlem

Antingen processorn, eller införskaffandet av ett grafikkort som stödjer HDTV (dvs klarar av att behandla HD-format direkt genom kortet), som tex 7900-serien.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

MFC
Medlem

HD-filmerna kräver OTROLIGT mycket.. (någon som testat HDTV-klippen från Microsoft? )


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

HD kräver inte så mycket, nödvändigtvis. Det beror på hur de komprimerad.

Apple´s filmer använder sig av h264 som komprimerar extremt mycket. Fördelen är att de inte tar så mycket plats men nackdelen ar att de kräver väldigt mycket av processorn när filmen ska packas upp, samtidigt som den spelas.

MS´s MPEG går smidigare att spela upp.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tror då inte det är processorn spela upp filmen i windows media player:O


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Fick tag på en HD-dvd i image form nu och det var inga problem alls att se på.

Medlem

Jag brukar tanka ner filmerna och sen döpa om dom till .hdmov och låta Media Player Classic spela upp dom, ingen aning om vad den gör men det spelar upp det på något resursekonomiskt vis vilket gör att min gammla P4 1,7Ghz spelar HDklipp utan problem...

Medlem

öh? hoppas du menar att du laddar ner HD filmer=)

Medlem

jao, alltså apples HD trailers som man får ner i .mov snackar jag om

Medlem
Skrivet av ZerXes:

Jag brukar tanka ner filmerna och sen döpa om dom till .hdmov och låta Media Player Classic spela upp dom, ingen aning om vad den gör men det spelar upp det på något resursekonomiskt vis vilket gör att min gammla P4 1,7Ghz spelar HDklipp utan problem...

Kan du även se 720p och 1080p-filmer från Quicktimes sida utan att det hackar?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

QT är ju snälla nog att slänga upp rekommendationer för sina filmklipp.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av ZerXes:

Jag brukar tanka ner filmerna och sen döpa om dom till .hdmov och låta Media Player Classic spela upp dom, ingen aning om vad den gör men det spelar upp det på något resursekonomiskt vis vilket gör att min gammla P4 1,7Ghz spelar HDklipp utan problem...

Kan du även se 720p och 1080p-filmer från Quicktimes sida utan att det hackar?

jao alltså när jag är inne på apple.com och kollar tarailers och trycker på en HD trailer där så går MPC in och frågar om jag vill försöka streama den från sidan eller ladda ner hela filen och sen köra den, kan då också kryssa i att den skall döpas om till .hdmov formatet och att den skall spelas i fullscreen när den är nertankad, funkar underbart

Edit* kollade lite i Media Player Classic och den förklarar vad som händer när man döper om till hdmov så här: "This will play using DirectShow filter instead of Quicktime, resulting in much better playback preformance"

Medlem

Jaha... det låter intressant. Måste testas.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Fel av mig, det var inte bara MPC som styrde upp alltihop, det du skall ha är Quicktime Alternative: http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm
ett litet tilläg till MPC, mycket nöje!

Medlem

Försökte spela upp speltrailers i MD med en AMD 1800+. Funkade riktigt kasst. Uppgraderade till en AMD 64 3000+ och sen så flöt det perfekt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tankade ner Spiderman 3 trailern från Apple i 1080 format och spelade upp den i Media Player Classic när filändelsen var .mov. Hackade apa på min 3200+ med 6600GT. Bytte namn till .hdmov och allt funkade klockrent. Har också Quicktime Alternative.

Medlem

Från tomshardware.se

Enligt Cyberlink krävs följande hårdvara för att kunna visa HD-material:

* Processor Pentium D 840 EE eller snabbare, Core Duo T2500 eller snabbare, AMD Athlon 64 X2 4200+ eller snabbare, Turion 64 X2 TL-60 eller snabbare
* Systemminne: 1 GB
* Operativsystem: Windows XP SP2
* Grafikkort: Stöd för HDMI och HDCP, Nvidia 7600GT eller snabbare, ATI X1600 eller snabbare
* HD-spelare: Mjukvara från tredjepartstillverkare krävs, eftersom Windows Media Player 10/11 inte har stöd för HD-DVD- eller Blu-rayuppspelning
* Skärm: Stöd för HDMI och HDCP

Detta är om man vill spela HD-DVD skivor inte filer.

1
Skriv svar