hur ska jag koppla ihop mitt nätvert hemma med 2 hubbar/switchar

Inaktiv
hur ska jag koppla ihop mitt nätvert hemma med 2 hubbar/switchar

Hej!
Jag börjar med att redovisa att mitt nätverk ser ut som nedan just nu,
strecken är tp-kablar, och sträckan mellan källare och övervåning är stor så där vill jag inte dra extra kablar.

Datorerna på övervåningen är de som används till surfning osv av familjen.

Nu är det så att en enda dator i källaren är fileserver/routerdator och jag tänkte börja ha 2 eller fler datorer i källaren!

Men då borde dessa ha en egen switch/hub, då de inte kan få en kabel hela vägen från örvervåningen.

Hur ska jag koppla in flera datorer i källaren, så att *alla* går igenom en enda router?

kan jag ha såhär?

tillgänglig hårdvara är i princip det som finns på bilden, alla datorer har ett nätverkskort var, routern har 2st. Och en 5portars 10mbit hub. Så jag kommer nog köpa en switch me 5 eller 10 portar...

tilläggas bör att jag också vill få allt o funka med snort som IDS (intrusion detection system) som ska finnas på en separat burk som är tänkt att "lyssna" på allt som går igenom nätverket...

Hur ska man fixa det? ska den datorn kopplas in på en hub efter routern? eller in i routern via ett 3:e nätinterface?

Jag vill alltså ha en IDS som övervakar fileservern, alla andra servrar (men inte routern nödvändigtvis) samt alla pc datorer.

Medlem

Bild 1

Bild2


signatur
Medlem
Skrivet av octane:

Hur ska man fixa det? ska den datorn kopplas in på en hub efter routern?

Japp, det måste vara en hub.

Fast jag antar att du kör NAT på router-datorn och då är ju IDS rätt meningslöst, om du inte portforwardar all trafik till alla datorer.

Annars ser bild 2 bra ut.


signatur
Medlem

Du kommer ha en underbar kollitionsdomän där uppe kan jag bara säg.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Du kommer ha en underbar kollitionsdomän där uppe kan jag bara säg.

Kollisioner är inga problem på så små nätverk, kör på bara.

1
Skriv svar