Tyskland omyndigförklarar folket

Medlem
Tyskland omyndigförklarar folket

Gå direkt i fängelse utan att passera gå.

Kanske känner ni till detta:

I Tyskland kan en lag gå igenom i september som förbjuder distribution och försäljning av spel. Närmare bestämt alla spel "där huvudingrediensen är att realistiskt spela dödandet av människor <strong>eller andra grymma eller omänskliga våldshandlingar mot människoliknande karaktärer</strong>?.

Grymma våldshandlingar mot människoliknande karaktärer? Undrar hur Lucasarts ser på en potentiell bannlysning av <em>Lego Indiana Jones 2</em> (Indy är ganska flitig med piskan)?

Landets 16 ministrar är redan överens om att lagen ska genomföras så kvickt som möjligt. Den ska bara passera parlamentet innan den vinner laga kraft, helst innan den 27 september då man har riksdagsval i landet. Mina tankar kring detta:

<strong>1</strong>
De tyska ministrarna gör detta explicit för att de anser att våldsamma spel ligger till grund för skolmassakrer. Att göra den kopplingen är att låta sina egna förutfattade meningar ligga till grund för moralpaniska åtgärder som inte går att styrka med vetenskapliga undersökningar.

<strong>2</strong>
Genom att bannlysa en hel bransch stänger man ned arbeten (tyska Crytek som står bakom <em>Far Cry</em>-serien får lägga ned eller byta kurs). Hur det skulle påverka övriga euro-centrerade spelutgivare är oklart, men Tyskland är utan tvivel den största, viktigaste och mest inkomstbringande marknaden i hela Europa.

<strong>3</strong>
Att staten ska avgöra vilken typ av kultur en vuxen människa får konsumera är en omyndigförklaring av hela folket och inte försvarbart.

<strong>4</strong>
Det är ett faktum att majoriteten av unga pojkar spelar. Att göra det till en av orsakerna bakom skolskjutningar är att helt hoppa över frågan: varför mår den här människan dåligt? Svaret på den frågan går förmodligen att finna i hemmaförhållandet och/eller förhållandet till de skolkamrater och lärare som sedan blir skjutna. Det är inte spelutvecklarnas sak att uppfostra våra barn.

<strong>5</strong>
Jag är emot censur i alla dess former, och det borde alla människor som uppskattar sin yttandefrihet vara. Börjar man lagstadga vad som är okej och vad som inte är okej blir vi snart offer för godtyckliga nycker från politikerna som gör att några människors uppfattningar av vad som är god smak avgör vad en hel nation får titta på/läsa/lyssna på/spela.

<strong>6</strong>
Var är lobbyorganisationerna? Gamers i Tyskland har samlat ihop 60 000 namn i protest mot lagen, vilket gör att parlamentet måste höra dem. Sedan lagstadgar de bäst de vill ändå. Men var är spelutgivarna när Europas största spelkonsumenter är nära att bannlysa en hel bransch? Varför hörs inte utgivarna? Och varför räknas inte protesterna i miljontals?

<strong>7</strong>
Man skapar plats för en svart marknad. Istället för att minska intresset för våldsamma spel kommer man öka det. Motreaktioner i form av särskilt våldsamma spel kommer frodas i en undergroundmarknad.

<strong>8</strong>
Några kommande spel som kan bli bannlysta:
Assassin's Creed II
King of Fighters XII
Batman: Arkham Asylum
IL-2 Sturmovik
Halo 3: ODST
Ninja Gaiden Sigma 2
Borderlands
Bioshock 2
Mass Effect 2
Dragon Age
Mafia II
Tekken 6
Modern Warfare 2
Splinter Cell: Conviction
Uncharted 2
Lego Indiana Jones 2
(Polisen bör även leta igenom reabackarna hos återförsäljarna och avlägsna eventuellt våldsamma spel som Planescape: Torment, Baldur's Gate och Mass Effect)

<strong>9</strong>
Ny affärsidé riktad mot tyskar:
"LEK & SPEL FÖR HELA FAMILJEN!
Kom hela familjen till Vimmerby och bo på vår mysiga campingplats. På dagarna besöker ni teaterparken Astrid Lindgrens Värld med barnen. På kvällarna anordnas LAN-party för föräldrarna i Villa Villekulla. Vi spelar de senaste titlarna som garanterat är bannlysta hemma i Tyskland!"

<em>Jag har kontaktat EA, Ubisoft, Activision, Sony och Microsoft för deras kommentarer i frågan. Jag återkommer vid svar. Ubisoft i Frankrike hälsar att de inte har några kommentarer i dagsläget, eftersom det inte är säkert att lagen går igenom.</em>

<a href="http://www.eurogamer.de/articles/innenminister-verstandigen-s...">Welt Online om lagen (på tyska).</a>

Den här bloggen är arg på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Tyskland omyndigförklarar folket

Jag tror det är för att de lyssnar på sån där Heavy Metal.


signatur

Shit, vad läskigt. Men kom igen, kan de verkligen rösta igenom ett sådant förslag? Det låter ju helt bonkers.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Vad jag förstår är alltså landets samtliga ministrar överens. Hur själva parlamentsgodkännandeprocessen ser ut har jag ingen aning om. Så jag kan egentligen inte avgöra exakt hur stor risken är.

Men Tyskland har ju redan skithårda lagar och bannlyser spel till höger och vänster (senast jag träffade en tysk speljournalist sa han att det var förbjudet enligt lag att ens NÄMNA Grand Theft Auto i tyska speltidningar).

Jag tror det kan gå hur som helst.


signatur

Vincere vel mori.

Feminister bestämde ju att spel som innehåller tjejer med kattöron skulle bannlysas i Japan så varför inte våldsrelaterade spel i Tyskland?

Det är skrämmande då personer med makt som har noll koll ska bestämma.

Hemförhållanden eller spel. Ärligt talat bryr jag mig inte om varför, det ska bara inte hända.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Tyskland verkar ju vara det första landet som kommer förvandlas till Orwells 1984, tack vare skruttiga politiker som överkompenserar så hårt att det slår runt.
Nä, bryt upp republiken, eller ta bort styret från tyskarna.

Medlem

Stackars tyskar...

Det är ju en rätt stor risk att de även går miste om andra storsäljare, t.ex. Final Fantasy serien.

Medlem

Någon har skapat en politisk fråga av underhållning. Det trodde man inte skulle hända i ett civiliserat samhälle. Eller vänta nu.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar