Medlem
geforce 7900 GTX

Nu har jag äntlinge fått den nya datorn:
cpu: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+, 2.19 GHz
gfx: nVidia GeForce 7900 GTX (1280x1024x32bit 70Hz)

skärm: HP vs19e (19 tum)

Har laddat ner senaste drivrutinerna för grafikkortet och för processorn (som någon skrev).
Har precis installerat cs och skulle då testa.

När jag spelade kändes det som om "färgen" på väggarna blev annorlunda när man kom nära, och fpsen var bara 60.
Den lär väl klara mer? gamla datorn hade 100 fps, och den här är mer än dubbelt så bra.

Vad jag vet är v-sync av, se själva:
http://img164.imageshack.us/im g164/3130/grafikkort7pr.gif


signatur

snestreck woicer

Medlem

what?
har du inte 32 bitars färgdjup i windows?
(jag kunde undvika att märka ditreringen i det gråa på fönsterrutorna)
varför?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

ta 16 bit och fps_max 100 så kanske det fixxar sig

Medlem

Verkar vara så med alla nya grafikkort... Har också 60FPS (med mitt 7800 GTX) som max, prövade alla möjliga inställningar, inget hjälpte, spelar själv inte CS så jag bryr mig inte, installerade det bara för att se hur mycket FPS man kunde få som max med "developer 1"

Så jag kan ju fråga dig samma, varför skaffa en sånn dator när du lirar CS 1.6?!
Har du en sånn dator är det lika att gå över till CSS and andra modärna spel, och låta det gamla spelet vila i fred... fattar inte att folk inte kan låta spelet dö, och försvinna helt, det är ju så fruktansvärt gammalt..

(stavfel = trött)


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Dumheter. Problemet kommer släppa när ni tar er i kragen och ställer upp uppdateringsfrekvensen på skärmen. (alternativt stänger av V-sync ordentligt, men det är naturligtvis en dum lösning).

Inaktiv

sitter man på en lcd är det inte mycket att göra åt uppdateringarna. däremot kan man självklart korta ner förrenderingskön för frames. enda riktigt vettiga lösningen imo.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hallå lr det är en lcd dom ligger på 60 hertz standard du får höjja till 75 max! Sen så ligger v-syncen endast på 60 hertz lr vad det är så du får gå in i drivisarna och "forca" tvinga med andra ord V-syncen så den står på off ! sen är det som sagt där uppe att du får skriva "Fps_max 100"


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

vsync syncar naturligtvis med uppdateringsfrekvensen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vsync syncar naturligtvis med uppdateringsfrekvensen.

Nepp det gör det inte! För jag kör 75 hertz på min skärm och när jag sätter vsync på on så får jag bara 60 fps i cs:/ och det har inte med fps_max 100 och sådant:P


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

jo, det gör det. jag sätter en månadslön eller två på att du inte alls kör skärmen i 75hz, utan 60hz. sätter du emot?
uppdateringsfrekvensen måste pga en bugg som har överlevt enda sedan win2k-tiden sättas för varje upplösning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hehe jag sätter helt emot i sådant fall! för jag kolla bildskärm där det stog 75 hertz sen i drivrutinerna där det stog på 75:D när skickar du lönerna?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

du läste nog inte riktigt tror jag...

vsync tvingar grafikkortet att göra ett bufferbyte mellan skärmuppdateringarna och aldrig under. detta följer av naturliga skäl uppdateringsfrekvensen.
om syncen ligger mot 60hz, när du tror att du kör 75hz, så kör du inte 75hz. som sagt måste du använda refreshforce eller liknande för att säkerställa att rätt uppdateringsfrekvens används vid varje upplösning.

det räcker inte att göra det i bildskärmsinställningarna, och det hjälper inte att skärmen visar 75hz på skrivbordet.

kika lite till. när du är klar så kan du skicka ett pm så ska du få mitt kontonr.

edit: spel som bygger på doom3-motorn beteer sig däremot något annorlunda. där är spelvärlden låst till 60 uppdateringar per sekund för att få fysiken att fungera som den ska.
detta oavsett uppdateringsfrekvens och vsyncinställningar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hehe du kan något mer än mig om man säger så men jag kan till och med se när jag kör 60 eller 75 hertz för det blir mycket finare bild på skrivbordet i 75 hertz eller hur man ska beskriva...


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Att du har 75hz i windows betyder ju inte nödvändigtvis att du har det i ett spel...


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

NEj men det är konstigt för ställer du av vsyncen så visar cs 100 fps men har du det på så är det 60 och när jag är på skrivbordet så är det alltid 75:s


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

nej, det är inte konstigt. jag har redan förklarat varför. kan du inte bara ta in, acceptera och gå vidare?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Men du kan ju ta och förklara för mej då hur jag ska få 75 fps i cs


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

jag kan citera mig själv från ett par poster upp i tråden?

Skrivet av nolimitsoya:

om syncen ligger mot 60hz, när du tror att du kör 75hz, så kör du inte 75hz. som sagt måste du använda refreshforce eller liknande för att säkerställa att rätt uppdateringsfrekvens används vid varje upplösning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

JB
Medlem

Om en TFT skärm endast klarar av 60Hz med DVI, så är alla frames över 60 då, döda/eller bortkastade? Alltså skärmen visar i 60Hz och spelet renderar i 100FPS. Eller hur funkar det med TFT? Har läst nån stans att 2ms uppdatering på en TFT skulle motsvara ca 100Hz på en CRT, i ren upplevelse av stabilitet på skärmen, som man ser på en CRT, där mer Hz=lenare bild för ögoen. Har jag uppfattat detta rätt? Sorry om detta är för OT.

Inaktiv

en crt är svart mellan bilduppdateringarna vilket uppfattas som flimmer om mellanrummen är långa nog. en lcd visar bild hela tiden.

ingen bildskärm kan visa fler bilder än antalet uppdateringar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Hehe hur orkar du fortfarande soya? Det känns som om jag förklarat precis samma sak hundratals gånger så numera ignorerar jag eller kastar eventuellt in nån länk.
Det här borde vara en grundkunskap. Speciellt för de som spelar CS.

1
Skriv svar