Medlem
Pixelgaranti?

Nu ska jag beställa en TFT, Samsung 244T. Men jag undrar lite över pixelgaranti/policy. Jag hittar faktiskt inte någon sådan info. Bara att på nätbutikernas sidor (tex Dustin), så hänvisar de till tillverkarnas sida. Men som sagt, jag hittar inte denna info.

Hur är det allmänt med pixelfel och TFT i nuläget? Skärmarna har funnits i ganska många år så de borde väl ha blivit bättre, eller?

Har ni haft mycket problem med döda pixla eller liknande? Är något märke värre än ett annat?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag hittade faktiskt efter lite mer letande:
http://www.inwarehouse.se/bilder_produkt/tft_pixelspec.pdf

Kan ni hjälpa mig tyda den för min skärm på 24"? Räcker det med tex EN felaktig ljus pixel för att kunna byta skärmen?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

som jag förstår tillåter de max 4 döda ljusa pixlar om de inte sitter nära varandra. men det får alltså inte finnas två döda pixlar inom 15mm från varandra


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag har köpt runt 40-50 TFT sista 2 åren och aldrig haft nån med pixelfel på. Känner ingen annan som haft problem heller.

Pixelfel var nog vanligare när tft var nytt.


signatur
Medlem

Har du köpt 40-50 STYCKEN TFT? Det låter mycket.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Har du köpt 40-50 STYCKEN TFT? Det låter mycket.

Jag har naturligtvis inte köpt dom privat. Jobbar på en skola/konferenscenter/företagshotell.


signatur
MFC
Medlem

Vet inte vad som gäller för Samsung men vad gäller HP och några andra till så räcker det med en HEL pixel för att pixelgarantin ska träda in, DÄREMOT så kan det vara flera subpixlar. Hur det ser ut för subpixlarna varierar men positionen och antalet av dom är oftast avgörande för om garanting ska gälla eller ej


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010090605

Dustin har en ganska bra sammanställning av de flesta märkena med länkar.

Inaktiv

en fråga, är det så att man kan få pixelfel med tiden eller är det så att dom skapas under tillverkningen?

isåfall är det bara att köpa o hittar man fel ja då häver man köpet istället

URK
Medlem
Skrivet av Aresz:

en fråga, är det så att man kan få pixelfel med tiden eller är det så att dom skapas under tillverkningen?

isåfall är det bara att köpa o hittar man fel ja då häver man köpet istället

det var så alla folk gjorde så de fick sätta pixelgaranti. om de hade pixel fel så hävde de köpet vänta någon da och hade hoppas på att någon annan hade köpt pixel fel skärmen eller så gick de till någon annan och köpte samma skärm utan pixelfel. så de skärmar med pixel fel åkte fram och tillbacka hela tiden till slut så fick tillverkan göra nåt. då införde detta.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

MFC
Medlem
Skrivet av URK:
Skrivet av Aresz:

en fråga, är det så att man kan få pixelfel med tiden eller är det så att dom skapas under tillverkningen?

isåfall är det bara att köpa o hittar man fel ja då häver man köpet istället

det var så alla folk gjorde så de fick sätta pixelgaranti. om de hade pixel fel så hävde de köpet vänta någon da och hade hoppas på att någon annan hade köpt pixel fel skärmen eller så gick de till någon annan och köpte samma skärm utan pixelfel. så de skärmar med pixel fel åkte fram och tillbacka hela tiden till slut så fick tillverkan göra nåt. då införde detta.

Ja, men pixelfel häver inte öppet köp och mig veteligen behöver man inte ange skäl till att återlämna en produkt inom ramen för öppet köp.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Men gäller öppet köp även om man öppnat kartongen? Eller är det returrätt när man kan returnera innan man öppnat?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

eller så låter man någon lillebror gå och köpa skärmen, då har man rätt att häva köpet även om förpackningen är bruten. småpaltar har inte rätt att ingå avtal och därmed är det butikens fel att de säljer


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar