Bygga ny (lite bättre) dator

Medlem
Bygga ny (lite bättre) dator

Tjo.
Grejen är den att jag sitter med en dator nu som är en:
Athlon 2500+@3200+
512+512+256MB PC3200 DDR
Radeon 9700 pro

Hon fyller 3 i sommar och det känns som om det är dags för att byta mer eller mindre (grafikkortet har "brunnit" typ så jag kan inte köra orginalklockor på det längre). Tänkte bygga en ny som inte är allt för dyr för jag har inga superstora krav då jag inte spelar varken Oblivion eller Battlefield 2.

Tänkte ha en Athlon 64 (ej dual core) och en gig minne och sen plocka 512 från annat håll (har en 256 sticka liggandes och plockar bara ur den andra i paret som sitter i gamla datorn) och så givetvis PCI-Express på moderkortet. Blir ju givetvis en del frågor på detta nu.

Minne:
Det sitter nu 2x512 KVR CL3 PC3200 i min dator men iom att jag har ett Asus moderkort med Nforce2 så kan jag inte köra dem i 400MHz utan måste köra i 333MHz. Skall jag köpa ett par nya till den då och köra dessa "gamla" i min nya dator (256MB stickorna är PC3200 CL2,5) eller borde jag köpa likadana minnen bara till den nya (sätter inga som helst krav på grym minnesprestanda utan vill ha en relativt billig dator istället)?

Moderkort:
Blir ju socket 939 antagligen och är det då värt att köpa med dubbla PCI-Express portar för att köra 2 billigare kort i SLI/Crossfire eller skall jag bara skita helt i det och köpa ett kort och köra på det?

Grafikkort:
Helst skall det vara ett VIVO kort då det sällan kostar många kronor extra och då kanske man bara borde ha ett kort, dvs strunta i SLI/Crossfire helt? Hittade XFX 6800XT för 1900 på komplett och det är enligt mig ett helt ok pris (tänk på att jag iprincip skall ersätta ett trasigt R9700pro).

Ljudkort:
Sitter just nu med ett Fortissimo III som jag är otroligt nöjd med och kan då flytta det om det är bättre än det som sitter på eventuellt moderkort eller borde jag låta det sitta kvar och lägga ut 500:- på ett nytt?

-----
Är det värt att köpa ett halvdassigt chassi sen om man egentligen inte bryr sig (kommer antagligen byta PSU även om det följer med) om varken utseende eller ljud eller skall man lägga ut extra pengar där oxå och köpa nåt lite dyrare (tycker att det kostar ganska mycket på den punkten)?

Omni-view sen... Har tittat lite men inte hittat nån som pallar dubbla skärmar. Nån som vet nån? Känns som om det kommer bli jobbigt att köra 2 st burkar på samma skärmar om man inte kan få med båda 2 hela tiden (klarar mig inte utan 2 st längre).

Ni får hemskt gärna länka till olika prylar som är billiga och ändå presterar bra då mitt mål är att få en bra men ändå billig burk.


signatur
Medlem

Iom att du köper nytt moderkort kan du också köra dina gamla 3200 minnen i 400. Om jag inte missförstått något.

Med tanke på hur intels nya verkar prestera och iom att de förefaller att hålla budgetprocessorerna på rimliga priser skulle jag hålla ut en månad till och se vad de faktiskt hamnar på. Det kostar ett par hundra till att få x-fire/SLI, men frågan är om du verkligen skulle vilja köpa till ett budgetkort om säg ett år, och isf kan du i princip lika gärna köpa ett bättre kort nu, om inte pengarna tryter helt så klart. Jag tror du ska skita i SLI när du ändå inte köper riktigt heta prylar.

6800xt är alltså ett mycket sämre kort än t ex 6800GT. Man ska inte tro att det är som ATIs kort, där xt är en upphottning. Det är bara lite bättre än ett 6600GT. X1800GTO för 1,600 på komplett verkar som ett mycket bättre köp. Har VIVO eftersom det efterfrågades.
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=319064&view=detailed

Eftersom budgeten är lite tajt så skulle jag inte bry mig om ljudkort. De flesta moderkort ger dig ett helt ok ljudkort med EAX och så, så vinsten av att skaffa ett Audigy är inte särskilt stor.

Har du skärmar som kan pluggas in i flera grafikkort så är ju problemet löst genom att du gör just det. Eller jag kanske missförstår vad du vill uppnå?

Medlem

Ska kanske förklara lite det där med minnet. Köpte minne för ett tag sen och köpte då 1 gig i matched sticks ellre vad det heter och fick först i efterhand veta att Asus kort med Nforce 2 inte pallar kingston value i 400MHz, vet inte varför, så jag undrade om jag skulle flytta de som jag har, iom att jag kommer köpa ny sockel, och köpa nya minnen, typ twinmos och stoppa i den gamla datorn för att få upp dem i 400MHz så jag kan synca med FSB (kör onsyncat nu). Såg även att twinmosarna har cl2,5 vilket mina winbond oxå har så jag borde kunna köra nya burken i 400MHz med en cl på 2,5 istället för 3 som kingstonen drar upp i.

ATI kortet måste jag ha missat. och iom att det va billigare så blir jag bara ännu gladare. Ljudkort finns som sagt att flytta från den andra datorn då den mer eller mindre kommer bli filserver alternativt speldator för bror/polare (ska antagligen flytta snart så då kommer den bra till hands). Tittade på AGP versionen av XFX 6800XT när mitt R9700pro pajjade så därför tittade jag även på detta.

Gällande skärmarna så är det så att jag har 2 st LG1715SS som bara har d-sub vilket gör att jag bara kan ha 1 dator i taget och båda sitter då in min nuvarande dator med exteneded desktop. Ville då ha en omniview så jag kunde administrera båda till en början (om jag väljer att inte sepparera datorerna utan använder båda själv) med bara mina 2 skärmar och det tgb+mus som jag använder vanligtvis. Hade moniterna haft DVI så hade det inte varit några problem.


signatur
Medlem

Men om du ändå ska köra den som server större delen av tiden är det väl bara att fjärrstyra den med valfritt program, och när polare/bror ska spela så får han låna en skärm.

jaha, förstår med minnena nu. Ja, det låter som en bra ide. Flytta Kingston och köp en sticka till till gamla burken.

Jag tycker ang chassi att om du inte bryr dig och ljud/utseende, att du ska satsa på någon av de billigare burkarna. Det finns billiga som är bra och är utan PSU. under/runt 500 hittar du helt ok chassin. Jag skulle akta mig för Q-tec då de verkar göra sina chassin i väldigt tunn plåt och därför ganska lätt blir tilltryckta. Har du redan PSU? Annars är det ju helt klart bäst att köpa ett chassi med PSU, typ Antec Sonata II, som trillar in på 1,100

Medlem

Har inte psu men kan fixa. Har lite diverse prylar som ligger på olika ställen och har ett som är mer än vad en annan dator behöver så jag kan bara byta. Sonatan har jag funderat mycket på då den även lär passa ganska bra in i min hylla oxå. Dock så tycker jag inte riktigt om priset (hamnar på ca 6k utan chassi, 5,5 typ om jag kör 1GB minne per burk). Har inte hur mycket pengar som helst (får prata med socialen).


signatur
Medlem

om du vill ha ett billigt chassi utan psu tycker jag du ska kolla på Antec SLK3000B. billigt och bra, jag har det själv


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Citat:

Det sitter nu 2x512 KVR CL3 PC3200 i min dator men iom att jag har ett Asus moderkort med Nforce2 så kan jag inte köra dem i 400MHz utan måste köra i 333MHz.

det låter jättekonstigt.
om det inte är så att du har ett kort med nf2igp (inte nf2) så funkar det utmärkt i 400mhz. jag körde nämnligen själv samma kombination.

lös det, och ersätt bara grafikkortet, om du inte känner för att göra av med pengar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Enligt dustins hemsida så funkar de inte och memtest får fel när jag kör i 400MHz. Minnena är det inget fel på i övrigt för de funkar perfekt i min pappas dator. Grejen är den att jag skall ha en till dator. Jag skall inte uppgradera utan jag skall bygga maskin nr2 för att spara den som jag har. Därför skall jag inte bara byta grafikkortet.


signatur
Inaktiv

av nyfikenhet, vad exakt är det för moderkort du har?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Model: Asus A7N8X2.0 REV 1.xx
Chipset: nVidia nForce2 rev. C1
Southbridge: nVidia MCP-T

Det är den tatan som kommer från CPU-Z. Har inte lådan hemma och jag orkar inte kravla in under skrivbortet och läsa just nu. Men det är första versionen av nForce2 korten från Asus.


signatur
Inaktiv

ah, här var det rev2... i vilket fall tycker jag det iaf borde gå lösa med en biosuppdatering.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Köpte X1800GTO kortet som Krama länkade till. Skall se på måndag hur mycket pengar exakt jag har att röra mig med och då skall jag försöka fixa resten oxå.

Har lite funderingar gällande CPU. En med 1MB cache kostar ju väldigt mycket mer än 512KB versionen så jag antar att det inte är värt det om jag vill hålla priset nere. Sen kan ni även få kolla lite på moderkort om ni har lust. Har ju inget krav på fler PCI-E platser nu när jag kör single gfx. Så ett ganska standard moderkort för S939 sökes.
Boxed kylare för AMD är bra eller skall man köpa en på sidan istället?


signatur
Inaktiv

någon speciell anledning att inte gå på am2 direkt?
bräda
processor

(undantaget förståss att du redan har minnen, men om det kanske finns någon annan burk att göra av dem i...)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Har 1,5GB minne delat på 4 stickor så jag behöver bara en 512 sticka till så får jag det minne som jag behöver just nu. Sen är den där cpun typ 7-800:- dyrare än den jag hade tänkt mig. Fördelar med AM2?


signatur
Inaktiv

tekniskt är det inte många alls förän man börjar komma upp ett par tusen mhz till. tvärt om.

fördelen skulle vara att man dels kan köpa en billig sempron om man inte behöver tokmycket processorkraft, samt uppgradera senare.
s939/s754 ska fasas ut.

men visst, har du minnen så kan det väl vara bra att behålla dem. men köp då med tanken att slänga rasket nästa uppgradering.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Att ha gamla burkar som utan problem kan köras som servrar ser jag inget som helst problem med.

Blir en 3500+ med 512KB cache och sen nåt passande moderkort till den.


signatur
Inaktiv

härligt, om en månad kostar den cpun hälften så mycket

1
Skriv svar