Gen
Medlem
X2 3800+ projektet

Tänkte köpa mig en X2 3800+ och skrämma upp den till 2.4-2.5Ghz vilket den och standardfläkten ska tåla utan problem enligt ett par tester.

En sak jag inte fått svar på är hur man gör med minnerna. Om jag förstått rätt ska man klocka ned minnerna så att dom inte körs i samma hast som FSBn.

1. Ska man köpa snabbare minnen typ 500Mhz som man sedan klockar ned?
2. Om man skaffar vanliga Pc3200, ska man hålla sig till CL2? eller funkar CL3?

Medlem

1. tanken med det snabbare minnena är väl att du inte ska behöva använda så mkt divider när du klockar. så har du pengarna så är det ju nice då du kan köra dem i mer än 200mhz
2. vet inte hur pass stor skillnad det är egentligen, knappt mätbart säger många, jag har samma erfarenhet. men jag har celeron och single channel så det kanske blir större skillnad för dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Gen
Medlem

Tack för svaret. Men hur räknar man då?
Om jag sänker minnerna till 166 och ska köra FSBn i 250.

(såg det på nån sida men har ingen aning om vilken det var)

Medlem

nej, inte siffror

jag antar att den har 200 x 10 original, alltså DDR400 på minnena. 250 x 10 skulle då ge 2,5GHz. om du då köper PC4000-minnen borde de kunna klara av att köras utan divider, alltså i DDR500. köper du vanliga pc3200-minnen lär du ju få sätta ner till 166 (DDR333) ja. det är ju kanske inte optimalt :\ . såg förresten att prisskillnaden är relativt liten mellan pc4000 och pc3200.

(ta mig inte på för stort allvar för jag kan ha snurrat ihop en hel del)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Gen
Medlem

Corsairminnerna skiljer sig 4k typ

PC 4000 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314879 2299 kr
PC 3200 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138 2295 kr

Men det finns billigare PC 3200 typ för 1799 kr.

Medlem

lol, jag kunde inte begripa vad du menade med att minnena skiljde sig åt på 4000 :- tiiiils jag fattade att du missat ett 'r'


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Ptja den stora frågan är om du kommer köpa ett moderkort med Nforce-4 kretsar, för där spelar det iprincip ignen roll om du kör med dividers, utan försök hålla CL2 bara!


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar