Actionspelens styggelse

Flakmonkey
Actionspelens styggelse

Jag älskar actionspel i första- och tredjeperson. De behöver inte ens vara särskilt "bra" för att jag ska tycka de är underhållande och det är verkligen inte något jag kan säga om andra genres. Varje gång jag spelat någon annan form av spel som rollspel, strategi, äventyr eller plattform så känner jag ett sug efter ett "lättsamt" actionlir och då behöver det inte vara något mer speciellt än #Timeshift egentligen.

Hur underbara jag än dock tycker att genren är så är det något i många av spelen som jag stör mig något enormt på och det är något som jag kallar för rälssektionerna. Du vet säkert vad jag menar - de här sekvenserna då man är fastnitad på ett ställe och bara kan sikta och skjuta samtidigt som du följer en räls som en bil, båt eller kanske en flygande farkost följer. Jag har nu ingenting emot att panga utavbarahelvete (det är ju det genren går ut på) men jag hatar att jag är fastnitad i på en specifik plats och att jag inte själv får välja hur jag ska ta mig an situationen. Istället blir det att man helt enkelt får lära sig när fienden kommer så att man kan vara där i god tid före för att kunna knäppa dem på näsan.

[eos_image="6567;w450"]Nej nej nej i Call of Duty 3[/eos_image]

Nu har jag svårt för fordon i actionspel överhuvudtaget, men ska man oundvikligen ha såna med (och det vill man ju för att kunna skriva det på omslaget) så kan man väl åtminstone göra det möjligt att styra dem fritt? Jag menar då inte heller att du ska kunna gasta, bromsa och backa på en väg som du fordonet knappt får plats på utan verkligen köra fritt. Jag är långt ifrån någon #Halo-fantast, men det är faktiskt någonting som den serien gör rätt. Där känns fordonssekvenserna givande på ett helt annat sätt än i andra actionspel.

Jag vet inte exakt när utvecklarna började med det här, men det känns som om det verkligen tog fart när andravärldskrigsspelen med #Medal of Honor: Allied Assault i spetsen började strömma in på marknaden. Mycket (nästan allt) har blivit bättre sedan dess men just här tycks det ha stått stilla i stort sett. Faktum är att det var en styggelse när det först kom och nu är det mer än så eftersom det nu borde vara möjligt att komma på något roligare - tekniken bör åtminstone inte vara något hinder.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZI18i1JcYaU&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ZI18i1JcYaU&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Nej nej nej i Gears of War 2 - lätt spoliervarning

Nu frågar jag mig lite lätt - är det någon som ser en poäng i de här rälssektionerna eller kanske till och med gillar dem? Varför envisas utvecklare med att slänga in dem där? Någon anledning måste det ju trots allt finnas där, även om jag inte kan förstå den. Jag skulle till och med hellre se en riktigt snyggt regiserad mellansekvens än spela mig igenom ännu en bilfärd på ett flak med en kulspruta fastmonterad framför mig.

#blogg

Medlem
Actionspelens styggelse

Ptja... jag tycker att de är roliga


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Rälssektioner är roliga när de inte är alltför långa och att det är lite variation i dom. En spelserie som jag tycker har fixat det perfekt är Ratchet & Clank-spelen när man grindar på räls med magnetskor eller något liknande. Däremot så tycker jag inte om när man sitter vid ett maskingevär på en bil som kör i full fart a´la Cod4... Det blir bara segt och långtråkigt!

Medlem

Usch! Jag har verkligen svårt för rälsskjutandet. Främst för att man inte har någon kontroll över vad som händer. Det är bara att peka och klicka (eller motsvarande med handkontrollen om man spelar på konsol). Man blir liksom inte delaktig. Det var ett okej spelsätt när man körde Operation Wolf och liknande men vid det här laget borde vi ha lämnat det bakom oss.

Medlem

Jag tycker att onrails kan vara kul... i typ 15 sekunder. Efter det blir det bara uttjatat och trist. Gears of War 2s onrails är onda styggelser som inte borde vara i ett sådant i övrigt bra spel.

Medlem

Usch fiiiifasen för CoD4's AC-130 level. Tråkigare bana får man leta efter :/


signatur

Yeah well, you know, thats just like your opinion, man

Flakmonkey

Skönt att se att jag inte är ensam Sen ska jag kanske klargöra att jag inte har något emot rälsskjutare där man har någon ful plastpistol och siktar direkt på skärmen. Såna kan vara riktigt skoj, men det är inte på långa vägar lika kul när man siktar med en analog spak eller mus...

Medlem

bilar i battlefield är ju underbart iaf

edit - fråga mig inte varför jag skrev just det jag skrev ovanför mig

Medlem

Gillar starkt när man blir inslängd i ett gunship i Cod4, men överlag brukar rälssekvenser i spel vara tämligen ljumna, repetiva.

1
Skriv svar