Håll det linjärt tack

Medlem
Håll det linjärt tack

Kommit en liten bit på #Call of Juarez: Bound in Blood som jag tycker är riktigt engagerande faktiskt. Skjutandet är inte fantastiskt, men tillräckligt bra iaf, coversystemet är uselt. Hur som helst så blåste jag helt ur mitt engagemang när det bestämde sig för att helt sonika inte vara en linjär och kontrollerad historia utan plötsligt "open world" när man får ta sidouppdrag. OK, jag kan skita i dom förstås, men som många andra vill jag ju maximera min upplevelse. Att ens ge spelaren ett val helt plötsligt ändrar upplevelsen radikalt. Valmöjlighet betyder inte alltid något gott, se #Call of Duty 4: Modern Warfare hur galant dom gör något totalt regisserat och inte känner sig tvingade att stoppa in några trendiga sidouppdrag.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
Håll det linjärt tack

Jag tyckte avbräcken fungerade bra, precis innan det första kom tänkte jag "va nice det vore med ett open world-western". Uppdragen var ju taffliga men jag gillade att galoppera över vidderna.


signatur
Medlem

Du ser, smaken är som baken


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Och den här kommentaren kommer från en anställd på ett företag som gör massiva team-fps med väldigt öppna och olinjära kartor? Och som dessutom inte har nån speciell story att följa. Säker på att du är anställd på rätt företag?
(BTW ta det med humor)


signatur

E4500@2.800Ghz(8*350) StockVolt, 2GB DDR2 PC5300@700Mhz StockVolt, Gigabyte Radeon HD 4850 512MB, MSI P35 NEO-FI

Flakmonkey

Kan bara hålla med... jag hatar när de slänger in open world bara för att kunna säga att det ha det... vilket det ofta känns som om de har gjort... om sidouppdragen håller hög klass så är det givetvis trevligt, men så är oftast inte fallet... Det senaste exemplet för mig är #Mass Effect som är ett underbart spel på många sätt, men att landa på en planet, scouta efter mineraler och artefakter blev fort jävligt snabbt, speciellt som det inte kändes som att det gav någonting förutom achivements... sidouppdragen ska vidareutveckla storyn i nya banor, inte bara finnas där för att de ska kunna skriva "40 timmars speltid" istället för "20 timmars speltid"...

Medlem
Skrivet av Myrsloken91:

Och den här kommentaren kommer från en anställd på ett företag som gör massiva team-fps med väldigt öppna och olinjära kartor? Och som dessutom inte har nån speciell story att följa. Säker på att du är anställd på rätt företag?
(BTW ta det med humor)

Får inte jag klaga på att kocken häller chokladsås på min oxfilé? Jag som annars ääälskar chokladsås på glass.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Myrsloken91:

Och den här kommentaren kommer från en anställd på ett företag som gör massiva team-fps med väldigt öppna och olinjära kartor? Och som dessutom inte har nån speciell story att följa. Säker på att du är anställd på rätt företag?
(BTW ta det med humor)

Får inte jag klaga på att kocken häller chokladsås på min oxfilé? Jag som annars ääälskar chokladsås på glass.

Som jag sa, ta det med humor. Fann det bara lite ironiskt att det kom från honom. Självklart förstår jag åsikten, det var bara det att jag tyckte att det var lite roligt att det kom från honom. No harsh feelings.


signatur

E4500@2.800Ghz(8*350) StockVolt, 2GB DDR2 PC5300@700Mhz StockVolt, Gigabyte Radeon HD 4850 512MB, MSI P35 NEO-FI

Medlem

Fast jag tror inte mongi säger att det är fel med openworld spel. Det är hur de implementeras, speciellt i spel som har linjär story i övrigt.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Fast jag tror inte mongi säger att det är fel med openworld spel. Det är hur de implementeras, speciellt i spel som har linjär story i övrigt.

Som sagt var, det var bara ett skämt. Och, som sagt var, så förstår jag hans åsikt och vad han menade.


signatur

E4500@2.800Ghz(8*350) StockVolt, 2GB DDR2 PC5300@700Mhz StockVolt, Gigabyte Radeon HD 4850 512MB, MSI P35 NEO-FI

Medlem
Skrivet av Myrsloken91:

Och den här kommentaren kommer från en anställd på ett företag som gör massiva team-fps med väldigt öppna och olinjära kartor? Och som dessutom inte har nån speciell story att följa. Säker på att du är anställd på rätt företag?
(BTW ta det med humor)

Att han klagar på den öppna världen här beror på att resterande delen av spelet ter sig tämligen linjärt och dessa sidouppdrag känns något som bara har slängts in.

Jag är nästintill säker på att han gillar öppna världar som alla andra om de är väl genomtänkta. Men linjära spel brukar vara lättast att få en bra spelupplevelse ifrån eftersom utvecklarna vet precis vad som händer.

Medlem

Jag kan hålla med, till viss del. Jag har inget emot sidouppdrag i allmänhet, om de har lite substans och kommer lite här och där inom berättelsen. Men speciellt "stående sidouppdrag", som Prototypes utmaningar eller Far Cry 2s lönnmördaruppdrag, blir oftast tråkiga riktigt snabbt. Då förflyttas man bara bort ifrån själva storyn, och inlevelsen tar stryk.

Medlem

Jag fann coversystemet helt fantastiskt bra. Hoppas på att fler spel använder det, snarare än Wanted-tryck-på-en-knapp-och-spelet-spelar-sig-själv. Tillsammans med det diskreta system som F.E.A.R. och dess uppföljare använder sig av så är det helt enkelt det bästa coversystemet någonsin.

Sedan började jag oroa mig över att Bound in Blood skulle vara en linjär historia rätt igenom då det tog ett tag innan open-world momenten dök upp. Bland det bästa i spelet och des föregångare är att rida omkring och ta det lungt, att bara sugas in i den otroliga atmosfär som finns.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kan bara hålla med... jag hatar när de slänger in open world bara för att kunna säga att det ha det....

Nu har det ju dock varit otroligt tyst om open-world momenten i Bound in Blood.

Medlem

Vad gäller open world western spel så tycker jag GUN skötte det med bravur. Men så var hela spelet också mer öppet än BiB... och lyckades samtidigt ha en relativt bra/engagerande story.

Hade gärna sett ett GUN 2 där man kan rida runt som outlaw/lawman/indian och bara njuta av atmosfären i en öppen värld och skjuta lite bad-guys då och då. Gå o fiska i floden, hugga ved, supa ner sig, spela poker, röka cigarr och stöta på sheriffens dotter?

1
Skriv svar