Medlem
Skärmen "skriker"

Har lite problem med min skärm, om jag ändrar till 1024x768 i upplösning så börjar datorn "skrika", låter ganska högt och är extremt irriterande och kan inte va nått gott tecken. Detta händer bara med 1024x768 i upplösning. Alla andra upplösningar fungerar bra. Det finns inga högtalare på datorn så ljudet kommer alltså direkt från skärmen. Verkar också som det låter värre om man har det i spel. Nån som vet va detta kan bero på? Och gärna hur man kan fixa det?

Lite jobbigt att spela med högre upplösning som får spelet att lagga/(hacka?) lite.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Detta är ett inte alltför ovanligt fenomen när skärmen har några år på nacken. Jag vet inte vilken nivå av oljud som klassas som produktfel, men oftast gör de inte det.

Medlem

Ok, men skärmen är bara ca 2-3 år gammal skulle jag tro. Tycker att den ska funka ok då. Funderar på att lämna in den till lagning, har fått deb genom mina föräldrars jobb (siemens) så dom fixar den ju gratis skulle jag tro. Men vill helst se om det finns något sett att fixa den själv först.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

ge den en öppen höger i sidan så brukar dom ge sig at pipa

Medlem

Du kör med högre Hz än vad skärmen klarar.
Sänk upplösning och/eller Hz.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Inaktiv

eller höj...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Är nog inte Hz eftersom jag kan köra med högre upplösning än 1024x768 och så har jag så att den bara visar dom lägen som skärmen kan visa, samt att det ibland funkar att köra med 1024x768 i spel.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Är nog inte Hz eftersom jag kan köra med högre upplösning än 1024x768 och så har jag så att den bara visar dom lägen som skärmen kan visa, samt att det ibland funkar att köra med 1024x768 i spel.

Ja, men vad kör den i för Hz?
Du kan köra med mycket hög upplösning, men hertzen behöver inte vara bra/rätt för det.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Jag kör med 85 Hz. Men det har inte varit några problem förrut, det började låta i år.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Att sänka brightness brukar hjälpa.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jag kör med 85 Hz. Men det har inte varit några problem förrut, det började låta i år.

Skrivet av Crenshaw:

Att sänka brightness brukar hjälpa.

... vilket är klara tecken på att skärmen håller på att ge upp. :\


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

tjutet som blir brukar man kunan fixa på olika sätt, en skärm jag hadde räckte med att kyla ner för det skulle vara tyst, hört annars folk som får trycka på visa delar av skrämen för den ska vara tyst, tex lägga tunga saker på skärmen.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag hade en skärm som gjorde detta, att slå den funkade men även att sänka uppdateringsfrekvensen fungerade.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Ok men tycker det är konstigt att det är bara 1024x768 som det låter på, och att på alla andra upplösningar funkar som dom ska. Borde väl liksom låta på högre upplösningar också om det har med brightness och Hz osv att göra.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Och så funkar det som sagt ibland med att köra 1024x768, ett tag iaf.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

skuggmasken kommer i självsvängning. som sagt, ändra uppdateringsfrekvens för de upplösning som får problem.

(om det inte är en traffolindning som tjuter, som på min tv... )


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Traffolindning?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är det nån större skillnad på om man använder 85 Hz eller 75 Hz? Jag tänker mest på spel och så.

Jag har nåt Ageia PhysX installerat (följde med ett spel) som är en driver(eller nåt sånt) till fysik kort om man har det. Jag har dock inte det, longshoot men kan det ha nåt med det att göra? Har för mig att det var i slängen som jag installerade det som det började. Och eftersom jag inte har nåt fysik kort så borde det väl inte göra nån nytta på datorn eller?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det verkar som ni hade rätt med Hz, kör med 75 nu och det funkar på desktopen nu, har inte kollat hur det blir i spel än dock. Blir det nån skillnad i hur spel flyter på nu eller?

Tycker det är konstigt att det började låta nu med tanke på att jag kört med 85 Hz sen jag fick datorn.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Det verkar som ni hade rätt med Hz, kör med 75 nu och det funkar på desktopen nu, har inte kollat hur det blir i spel än dock. Blir det nån skillnad i hur spel flyter på nu eller?

Tycker det är konstigt att det började låta nu med tanke på att jag kört med 85 Hz sen jag fick datorn.

Ingen märkbar skillnad på 75Hz eller 85Hz i spel, skillnader kan märkas när man rör sig upp mot 100Hz och över.

Det är inte alls konstigt att det börjat låta helt plötsligt.
En skärm är som allt annat, det slits ju mer det används.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Mjo men skärmen är inte särskilt gammal, 2 år bara skulle jag tro.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Fan, testade i ett spel förrut och det lät så in i helsike, så tydligen beror det kanske inte bara på Hz.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

60hz-bugg? lås uppdateringsfrekvensen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

lås?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Tror det kan ha löst sig, kom på att jag hade i Catalys control center valt att det ska va 85 Hz i alla spel. Ändrat det nu och det verkar funka.

Tack för att ni hjälpte till


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

1
Skriv svar