Trasig HD till bärbar

Inaktiv
Trasig HD till bärbar

Har en 1½ år gammal bärbar dator från ACER som helt plötsligt bestämmde sig för att stänga av sig själv, när den igår låg under bordet.

När jag nu startar upp den står den och tuggar när den försöker ladda Windows XP (svart bakgrund, windowsloggan i mitten och en rörlig blopp under). Samma sak händer när jag försöker starta upp den i felsäkert läge. När diskinsekvenskontrollen (el. liknande) kördes stannade den på 15%, så jag antar att det är hårddisken som har sagt upp sig.

Har inte försökt att formatera den än eftersom jag har en del (bilder mm) som absolut inte får försvinna. Hur kan jag (försöka) återställa datan på HD innan jag formaterar den? Antar att det inte går att koppla in till min stationära då det är 2.5" HD det handlar om.

Hjälp!

MVH
Magnus

Inaktiv

Tror det är relativt kört, rätta mig om jag har fel...

Inaktiv

Men hade man inte, rent teoretiskt, kunnat koppla ihop den bärbara med en stationär via en parallell patchkabel och överfört icke skadad data via ett program typ LapLink 3? Det hänger ju iofs på att det går att starta laptopen i en DOS miljö.

Medlem

Nog kan du väl koppla den till en stationär dator, det krävs väl bara rätt kablage. Alternativt anslut den som en USB-disk?

Inaktiv

Det är väl det jag är lite nyfiken över: kablaget. Vad är det för något jag kräver och vart får man tag i det (för en billig peng)?

Medlem

Hmm, ring lokala datorbutiken. Det kan ju inte röra sig om många kronor för en skarvsladd, om det håller sig med såna saker dvs


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Shyrra-byrra, ska åka o köpa den.

Inaktiv

Tyvärr var det slut på Webhallen här i sthlm. Någon som vet en annan datorbutik här i Stockholmstrakten som kanske säljer en sådan adapter? Behöver den idag helst.

Inaktiv

signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

aah, MyCom ja! Glömmer alltid bort dem. tack

1
Skriv svar