Koppla ihop en dator till ett nätverk?

Medlem
Koppla ihop en dator till ett nätverk?

Jag har fått frågan om jag kan hjälpa till att installera några nya datorer på ett företag. De ska kopplas in så de fungerar med det befintliga nätverket.
Jag är inte så jättekunnig på nätverk men jag vill gärna försöka ändå.
Hur kopplar jag ihop en dator till ett befintligt nätverk? Är det bara att gå via Network Wizard? Vad är det för info jag behöver från deras sida? Tex IP-nummer till server eller sånt?

Edit: Är det kanske "New Connection Wizard" som jag ska använda"? Men när jag klickar där så kommer jag tillslut till "Network Wizard" ändå. Jag skulle vilja kunna söka efter huvudservern på något vis.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

ehm... först frågar du om de har en dhcp-server, sedan svara de 'ja'. då kopplar man in sladden, och så är det klart.

vill man kan man sedan konfigurera dhcp-servern med en statisk ip för den nya datorns mac. dessutom vill man kanske se till att alla datorerna tillhör samma arbetsgrupp, om de kör windows.
fast å andra sidan finns det ju ingen vettig människa som använder windows inbyggda, slöa, kan-inte-pausa-eller-återuppta-överföringar, dumma jävla filöverföringsgrunka, så det behövs ju inte.

ftp med någon bra klient/server på var burk är trevligare.

dessutom vill du kanske konfigurera den personliga brandväggen (för en sådan ska varje burk ha) så att den släpper igenom rätt program på rätt koppling.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ojojoj. Det var mycket.

Jag har inte haft chans att fråga kunden om allt ännu men jag gissar att de ska kunna spara direkt på server, utan att starta ett FTP-program, även om det kanske är bättre.
Nätverket ska bara ligga som ytterligare en disk när man går till "Den här datorn".


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

man borde ju kunna mounta en ftp-förbindelse också, tycker jag... hur man gör vet jag ifs inte, men google är din vän. ^^
det går ifs göra mycket enkelt med windows inbyggda filöverföringstjosan också...

högerklicka på 'my computer', välj 'map network drive', navigera rätt folder och så var det klart.

edit: map ftp as drive


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Finns en del företag som kör windows nätverk dvs med en 2000/2003 server. Det är lite jobbigare att dra in en dator där då det kräver enterprise admin rättigheter typ (kanske räcker med vanlig men jag brukar lägga mitt konto som enterprise ) Känns som om det är svårt att avgöra om det är svårt eller inte att ansluta en dator om man inte innan vet hur nätverket ser ut. Det skall (finns det inte så kan det bli jobbigt) finnas dokumenterat allt. Bara be om det och börja läsa.


signatur
Medlem

Men om de nu beställer ett gäng med Dell-datorer. Jag kopplar in dem och sätter in nätverkssladden i datorn, sen måste ju datorn hitta nätverket/servern. Måste jag komma åt servern för att "godkänna" den nya datorn?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

det beror _helt_ på vilken typ av nätverk de använder.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar