Boot Disk Failure - Fixat

Inaktiv
Boot Disk Failure - Fixat

Allt som oftast så får jag upp detta vid omstart/uppstart av min dator. Om jag sätter i WinXP skivan och startar om, utan att starta cd'n så går datorn igång igen. Jag har kört Norton Utilities discdoctor men den hittar inga fel.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Inaktiv

boota från cd, välj reparationskonsolen, logga in, skriv 'fixboot'. funkar det inte så prova med 'fixmbr'.

edit: eller är det så enkelt att bootordningen är fel inställd i bios?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

boota från cd, välj reparationskonsolen, logga in, skriv 'fixboot'. funkar det inte så prova med 'fixmbr'.

edit: eller är det så enkelt att bootordningen är fel inställd i bios?

Borde inte ge bootdisk faliure såvida HDD0 inte extistarar alls där vilket den inte ens gör "by default".


signatur
Inaktiv

nu förstår jag inte vad du säger...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

First ,second och third boot device i BIOS antog jag att du syftade på. Och med default settings så finns alltid HDD0 som en av dem. Brukar va floppy, HDD0, CD-ROM alternativt HDD1.


signatur
Inaktiv

Ja, den där reparationskonsolen har jag aldrig fått till att fungera. Fixboot alt. fixmbr, ska prova det.

Angående boot ordningen så är det som följer.
1: cdrom
2: hdd0
3: disable
4: disable

Inaktiv

Nope, varken Fixboot eller Fixmbr hjälpte. fortfarande boot disk failure.

Jag förstår inte hur det kan hjälpa att ha en bootbar cd i om man ändå inte bootar från den?? (ursäkta dubbelposten)

Inaktiv

tixfrix, ah, du menade så... ja, det är klart. folk har sällan problem med standardinställningar.
det var ju om någon varit inne och pillat, dabbat sig och råkat ställa om till cd, floppy/hdd3 eller nått annat knäppt.

belail, kika biosinställningarna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tja, allt verkar stå rätt till i bios. Ominstallera windows? (igen......)

EDIT: Ändrade startup sekvensen till Floppy-hdd0-cdrom, då fungerade det.

1
Skriv svar