grafik konstigheter

Medlem
grafik konstigheter

har nyligen köpt mig ett nytt GF6600 kort och dom första timmarna då jag spelade SiN Emergence så var allting bra, men sen så hände det något konstigt.

kolla bilden så ser ni exakt vad som pågår
http://web.telia.com/~u26125003/SiNEmerg.jpg

jag fattar inte varför det blir så här. är det någon här som kan förklara varför? innan så hade jag ett gammalt GF4 Ti4600 kort och det hade inga problem att rendera SiN, men det kortet stöder bara DX 8.1

Här är mina specs
Moderkort: ASUS P4S533-E
Grafikkort: ASUS N6600
CPU: P4 2.66 GHz
Minne: 1256 MB RAM
HDD0: 120GB WD
HDD1: 80 GB WD

Medlem

Hur ser det ut ingame? Gissar på överhettat graffekort.

Medlem

jag har kollat GPUn temp. medans jag körde spelet och det trissar inte ens över 60 grader ens. ligger runt 39 i normal läge och 51 vid belastning.

jag tankade ner 3DMark06 och testade köra några test där, i demo läget så får jag runt 5 fps och det är massor utav konstiga streck hit och dit under hela trailern.

Inaktiv

Ta kontakt med försäljaren o kolla om du kan få det utbytt. Verkar ju helt klart vara nåt fel.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

fråga, om ett grafikkort får alldeles för lite ström hur påverkar det när man kör 3D intensiv mjukvara? blir det en omstart av datorn eller krashar programvaran/spelet bara?

Inaktiv

Jag tror inte den startar, men jag är inte säker. Kan nog bli konstiga buggar också.

Inaktiv

Kanske vissa delar av ditt system inte är uppdaterade efter bytet av grafikkort? Om viss mjukvara fortfarande kör efter "det gamla" så lär det ju finnas potential för problem. Det är en gissning, jag skulle kollat det i den situationen iaf.

Medlem

som vilka delar? ge mig ett exempel

Medlem

Normalt sett formaterar man och installerar färskt windows efter grafikkortsbyte...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

nått är det med temperaturen iaf, stängde av datorn och lät den kyla ett tag. startade igång den och drog igång SiN igen, i början var det hur lugnt som helst. grafiken var normal, men efter ca 20m spelande så kom dom konstiga grafik felen smygandes tillbaka. först var det extremt lite och sen efter ytterligare 10m så fylldes skärmen gradvis tills det blev bara massor utav "trådar" över hela skärmen. verkar som att jag måste skicka tillbaka kortet iaf

konstiga är att GPU temperaturen går inte ens över 55 grader och minnena 48 grader.

Inaktiv
Skrivet av mad-dog:

som vilka delar? ge mig ett exempel

Se svaret nedanför din fråga.

Medlem
Skrivet av mad-dog:

nått är det med temperaturen iaf, stängde av datorn och lät den kyla ett tag. startade igång den och drog igång SiN igen, i början var det hur lugnt som helst. grafiken var normal, men efter ca 20m spelande så kom dom konstiga grafik felen smygandes tillbaka. först var det extremt lite och sen efter ytterligare 10m så fylldes skärmen gradvis tills det blev bara massor utav "trådar" över hela skärmen. verkar som att jag måste skicka tillbaka kortet iaf

konstiga är att GPU temperaturen går inte ens över 55 grader och minnena 48 grader.

Är kylningen i ditt chassi tillräcklig? Om den är dålig hjälper det ditt grafikkort att bli överhettat.

Har du monterat dit en "egen" fläkt på ditt grafikkort?

Det låter onekligen som värmeproblem, det kan ju vara så att temp-mätaren på grafikkortet inte visar korrekt temp...

Prova grafikkortet i en kompis dator om du har möjlighet till det. Då ser du om det blir grafikfel efter en stunds spelande på den datorn. Blir det det, så är det grafikkortet det är fel på juh.

Inaktiv

eftersom grafikkortstempen är kikad kan vi avföra den som problemkälla. återstår då defekt kort, eller strömförsörjning.
det senare är lätt att testa, och dessutom *trumvirvel* ... temperaturberoende!

låna ett bättre agg och se vad som händer.

fast först kan du ju förstås göra de där enkla grejjorna som att plocka ur cdspelare, extra diskar, sätta grafikkortet på en egen tråd och liknande.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

eftersom grafikkortstempen är kikad kan vi avföra den som problemkälla. återstår då defekt kort, eller strömförsörjning.
det senare är lätt att testa, och dessutom *trumvirvel* ... temperaturberoende!

låna ett bättre agg och se vad som händer.

fast först kan du ju förstås göra de där enkla grejjorna som att plocka ur cdspelare, extra diskar, sätta grafikkortet på en egen tråd och liknande.

gjorde det, hade ett noname agg som jag har haft ett bra tag på just denna dator, så jag tog ifrån min andra dator en Tagan 460W agg och ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Är kylningen i ditt chassi tillräcklig? Om den är dålig hjälper det ditt grafikkort att bli överhettat.

chassit har fläktar både fram och bak och när jag öppnar chassit för inspektion så känns det inte mycket varmare än utanför. har även kört chassit öppet för att utesluta, ingen skillnad

Skrivet av TheEdge|Jinx:

Har du monterat dit en "egen" fläkt på ditt grafikkort?

Nej det har jag inte, kör med grafikkortets egna

Skrivet av TheEdge|Jinx:

Det låter onekligen som värmeproblem, det kan ju vara så att temp-mätaren på grafikkortet inte visar korrekt temp...

Prova grafikkortet i en kompis dator om du har möjlighet till det. Då ser du om det blir grafikfel efter en stunds spelande på den datorn. Blir det det, så är det grafikkortet det är fel på juh.

Gjorde det, ingen skillnad blev fortfarande konstigheter

Inaktiv

kass kort då, möjligen. prova i en annan dator.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

kass kort då, möjligen. prova i en annan dator.

Det var väl den han skrev att han hade gjort?

Om ditt grafik-kort genererar grafik-buggar även i en annan dator, så är det definitivt fel på kortet. Kan vara fläkten som är dålig eller något annat fel.

Inaktiv

oops, missade det. ^^
garantiärende isf.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

När fläkten på mitt gf4 hade stannat så resulterade det i att t.ex. farcry laggade, laggade mer, väldigt mkt mer, sen frös bilden ihop men utöver det så funkade datorn som den skulle.
Det va bara i 3d accelererade spel som det inte funkade att köra riktigt.

När mitt gf6800 fick för lite ström så fick jag skitkass prestande men för övrig så funkade allt som det skulle.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Om ditt grafik-kort genererar grafik-buggar även i en annan dator, så är det definitivt fel på kortet. Kan vara fläkten som är dålig eller något annat fel.

låter ju skumt att själva fläkten som tillverkaren själv monterat på inte ska räcka för att kortet för att överhetta. kortet är ju inte klockat heller så man tycker banne mig att dom borde ha gjort rejäla test på kortet innan dom skickade ut det till allmänheten.

Inaktiv

mycket kan hända mellan fabrik och kund, och ännu mer mellan kund och dator...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

och ännu mer mellan kund och dator...

Måste säga att det är förvånansvärt många jag har stött på, som inte har en aning om att du absolut inte skall pilla på eller snurra på några fläktar med dina fingrar. Det kan försämra livslängden och effektiviteten avsevärt.

Sen, vissa tillverkares grafikkortsfläktar ÄR ruskigt dåliga. Visst, de kanske kyler tillräckligt de första tv månaderna, men sedan snurrar de bara saktare o saktare för att till sist ge upp.

Det kan vara bra att med jämna mellanrum (kanske 1 gång i veckan om man har ett lättöppnat chassi) öppna chassit och kontrollera att faktiskt ALLA fläktar snurrar som de ska. Även PSU och GPU.

Inaktiv

allra bäst är förstås att ha någon typ av larm igång, som tjuter om någon fläkt plötsligt falerar. samtidigt som man självklart övervakar alltings temp i någonting till förväxling nära realtid...

de extra cpucyklerna kan _alla_ undvara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det brukar väl finnas en inbyggd i BIOS för iallafall CPU Fan Failure...?

Medlem

låpter som minnes överhetning. öppma chassiet .spela och känn med fingrarna på minnena på grafikkortet. Bränner du dig så är dom nog rätt överhettade.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

allra bäst är förstås att ha någon typ av larm igång, som tjuter om någon fläkt plötsligt falerar. samtidigt som man självklart övervakar alltings temp i någonting till förväxling nära realtid...

de extra cpucyklerna kan _alla_ undvara.

Har läst tråden ett tag och insett att det är exakt samma problem. I bf2 får jag konstiga grafikbuggar (svarta skuggor i horizonten). Men alarmet är satt på Core temp: 115 grader! och det kan jag inte ändra, det måste väl vara för mycket?

För tillfället så går GPUn upp i mellan 90 och 86 vid stress. Har aldrig hänt med datorn tills det började bli varmt utomhus.

Edit: Det är ett 7800gtx

Inaktiv

det borde inte innebära några problem...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar