Är det HELT fel att inte köra native ¨på TFT?

Medlem
Är det HELT fel att inte köra native ¨på TFT?

Jag har för tillfället en CRT, 19". Ska nu äntligen uppgradera till TFT. Priserna har blivit ok och kvalitén känns tillräckligt bra med tanke på att de tar mindre plats.
Jag är ganska säker på att jag köper en Samsung 244T, 24". Arbetar en hel del med grafisk design och videoproduktion och behöver arbetsytan.
Men min dator kommer inte komma i närheten av native-upplösningen för skärmen. Tror det är är 1900 x något.
Jag vet att detta är en smakfråga men är det helt skandal att köra i 1280 på en sån skärm? Det är just i spel jag är "orolig". I Windows och alla grafik/video-program kommer jag köra native så där är nog inga problem.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Har också varit en aning skeptisk mot större skärmar just p.g.a. det problemet.. jag har en 1280x1024-TFT som passar ganska bra med min andra hårdvara, så jag kör sällan i annat än native - men ofta defaultas upplösningen till något annat i spelen och det ser faktiskt ganska hemskt ut. Vette tusan hur det är med de större TFT:erna, känns som att problemet blir mindre där.. kanske går att ställa in också så att den inte sträcker ut skärmen utan kör med en svart bård istället; skulle se bra ut tror jag om det finns stöd i drivrutinerna.

Inaktiv

det hela beror ju på hur bra scaler skärmen har. om skärmen har mycket högre nativeupplösning än bilden den ska visa, förbättras ifs förutsättningarna ganska drastiskt...

en mycket liten nerskalning ser ofta värre ut än en större. exakta halveringar har tom enormt bra förutsättningar. tyvärr tas de sällan till vara.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det blir helt enkelt till att testa gissar jag.
Har ni koll på om mitt 6800GT klarar av 24" i windows-miljö? Jag tänkte med upplössningen som är, 1900 eller något sånt. Behöver jag tänka på refreshrate när jag har TFT?
Alltså, tror ni mitt grafikkort fungerar i en sån upplösning, när jag arbetar i windows?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har kört ett 6600gt (eller nåt i den stilen, sämre än 6800gt i alla fall) på en 21 tummare 1600x1200 och det var inga problem, men jag kunde inte välja några högre upplösningar. Men man kan kanske tvinga grafikkortet till det...
Men en 21 tummare är ganska stor den också... Och ganska mycket billigare... Du kan väl nästan köpa två för samma pris som en 24''.
Jag kan i alla fall rekomenedra Samsung syncMaster 204b. funkar klockrent

Inaktiv

alla grafikkort med vettiga ramdac klarar sånt. 400mhz har ju varit standard sedan ett långt tag. kort sagt, man behöver aldrig oroa sig för att grafikkortet ska utgöra en begränsning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar