JME-Data har fått tuppjuck

MFC
Medlem
JME-Data har fått tuppjuck

Alltså, detta gäller en polare som beställt en burk hos JME-Data. Jag kan även tillägga att jag och mina kolleger har beställt från JME-Data och aldrig haft bekymmer.. men nu har min polare råkat ut för något som jag bara måste berätta.

Det är en lång historia egentligen men i korta drag så går den så här..

-Polaren beställer dator från JME
-Datorn låter vänta på sig då det råder brist på hårddisk och grafikkort (de han valt).
-Efter knappt 3 veckor ringer de och undrar om de får köra på en annan hårddisk, samma storlek men annan tillverkare. Polaren säger "visst". I samma veva verkar grafikkortet ha kommit in men AV NÅGON KONSTIG ANLEDNING så låter man köra maskintestet på ett annat grafikkort än det vi beställt.
-Visar sig att de bytt grafikkort (till en "billigare" modell). Lovar via telefon att fråga om det är ok först (jag ringde åt polaren men kunde inte ta beslutet åt honom om ev. byte).
-Datorn kommer, den går igång men det är ingen bild på skärmen och hårddisk-lampan indikerar fel.
-Öppnar datorn och finner att extra-klamrar för utökade 5.25" enheter har lossnat och fumlat runt inuti chassit under transport. Misstänker att detta orsakat något fel. DESSUTOM har datorn levererats med ett annat "billigare" grafikkort.
-Ringer JME-data, får fraktsedel och skickar tillbaka datorn.
-1½ vecka senare skickas datorn, datorn kommer fram men ljudet funkar inte, visar sig att de inte skruvat fast ljudkortet och den satt tämligen löst dock inte helt löst.
-Internt ljudkort fungerar men inte det ljudkort vi beställt och som upptar en PCI-plats.

Jag tänker ringa åt polarn imorrn och snacka med JME-data, för även om det inte gäller mig så är detta bara för mycket.

Jag kan bara konstatera att det är tur för JME-Data att det inte är MIN burk det gäller.....:evil:


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Kan tillägga att burken funkade och rätt grafikkort dök upp men.. ljudkortet är bajs.. ELLER så är PCI-platserna det, ska göra en felsökning till helgen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Jobbigt när det blir fel, speciellt att de monterar dåligt. Nästa gång borde din kompis montera ihop en dator själv, kommer säkert gå bättre då, även om han inte har gjort det förr

Medlem

Montera själv ftw!!
Tiden som går åt att skicka söndriga datorer fram och tillbaka kan man använda till annat (exempelvis att montera själv).

Medlem

Montera dator tar inte lång tid och det kräver inte mycket kunskap. Vill man vara på säkra sidan kan man köra med ESD skydd (själv aldrig använt och har aldrig under 7 års tid fått ESD skador). Dessutom kan det ibland kosta pengar att låta nån annan montera. Tar 30 min -> 1h att montera en dator från scratch (1,5h med "avplastning av prylar". Har besökt många andra ställen som pysslar med montage och de är inte direkt försiktiga med prylarna. Skulle aldrig låta dem pilla med min dator tex.


signatur
Inaktiv

Det är helt sjukt dåligt av JME, jag skulle va skogstokig. Fan om man ber en professionell firma montera burken ska de fan göra det bra.

Inaktiv

Jag har också haft problem med JME data. Skrev lista till min mor med exakta produktnamn samt artikelnummer då hon jobbar bredvid JME. Ville ha ett 6600gt AGP där jag även skrev OBS AGP! så att det inte skulle bli fel. Fick ett sämre 6600gt än det jag skrivit ner fast till samma pris som det bättre jag ville ha samt att det var PCI-E. Jag skulle även ha ett Creative XFi Extreme music men fick hem Platinium denna gången till priset av det förstnämnda.

Saker de inte haft inne har även tagit extremt lång tid för dom att få fram så jag fick själv ringa till centrallagret där de hade produkten och be dom skicka det då de inte fått ngn beställning från butiken.

Kanske bara haft otur, jag vet inte. Men det känns som att där finns en del inkompetens hos personalen på JME. Det är min erfarenhet iallafall.

MFC
Medlem

Har felsökt lite och kommit fram till att ljudkortet nu är pajj, har kommit överens med JME och skicka in det.

Ska tilläggas att killen på JME är trevlig och dom har skickat fraktsedel (även denna gången) så grejerna har kunnat skickats in.

Är dock besviken på att man betalar för en tjänst som man, som många skriver här inne, kunnat fixa själv.

Anledningen till att jag valde "montering" är att det inte är min dator, jag har inte tid att bygga den och skulle något vara pajj vid montering så har jag inte tid att felsöka och dona.

Ironiskt nog har jag fått lite av båda världarna, trots att jag ville slippa detta. Kompisen kan nada om datorer så kom inte och säg att han kunnat fixa det själv för det kan han inte och det vet jag, vill inte gå in på detaljer men låter det stanna vid att han inte klarar sånt här.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar