Datorn krashar mystiskt, verkar processorrelaterat.

Medlem
Datorn krashar mystiskt, verkar processorrelaterat.

Okej, behöver lite hjälp här, har ett problem med min dator som är att den stänger av sig själv till synes utan anledning och tvingar mig att slå av knappen bak på chassit i 5 sec innan jag kan starta den igen.

Jag har märkt att det händer då processorn jobbar för fullt under en viss tid, till exempel då jag spelar baldurs gate 2 så stängs den alltid efter cirka 5 minuter men när jag spelar tex World of Warcraft eller tex rarar/zipar upp/ner något samtidigt som man gör något annat krävande så kan den hålla mycket längre(upp till 20-25 minuter och ibland nästan hur länge som helst). Gör jag inget speciellt förutom surfar och dylikt så kan datorn stå på i veckor utan problem.

Jag har märkt att om jag sänker klockfrekvensen på processorn så minskar jag eller helt eliminerar problemen beroende på hur mycket jag sänker den och beroende på vad jag vill göra.

Okej, nu till det som bekymrar mig, VARFÖR händer detta? Processorn blir aldrig varmare än strax under 60 grader och jag vet att de ska tåla mycket mer än så, jag har stängt av allt i bios som har med "cpu over temp protect" eller "warning temperature" att göra samt stängt av "shut down if cpu fan fails" osv.

Det konstiga är att det *verkar* värmerelaterat då det händer *mycket* oftare på sommaren än på vintern(haft datorn i snart 3 år).

Om det hjälper så har jag en athlon 2800+ på ett ABIT NF7-S moderkort.

All hjälp/tips välkomnas.

Medlem

testa stoppa i en extra fläkt i chassit, blev av med mina hängningar på det sättet förra sommaren.
Kan kanske vara nätagget som inte klarar av det höga trycket också iofs.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

strömförsörjning blir nog min gissning också, om det inte är processor/nb-temp. låna ett bättre och se vad som händer.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Okej, tack för tipsen, får prova med ett annat nätagg

Medlem

Har exakt samma problem men det löste sig inte med att köpa nytt nätagg. Har testat minnena som fungerar bra, bytt kylpasta, hållit koll på tempen som aldrig går över 45 grader. Det enda jag inte kollat är om det beror på grafikkortet men jag har svårt att tro att grafikkortet skulle vara anledningen för det är ett relativt "nytt" radeon 9800 pro med ny kylare. Har samma moderkort som dig men en athlon 3200+, min gissning är att det helt enkelt är moderkortet som börjat ge efter. Bleh

Medlem

Testat memtest?


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Alla gånger jag har varit med om konstiga randomkrasher har det varit en trasig minnessticka. Om du har två, prova att köra med en i åt gången och försök få den att krasha. Om det inte är nån skillnad skulle jag tippa på processorn eller strömmen.

Medlem
Skrivet av fiskn:

Alla gånger jag har varit med om konstiga randomkrasher har det varit en trasig minnessticka. Om du har två, prova att köra med en i åt gången och försök få den att krasha. Om det inte är nån skillnad skulle jag tippa på processorn eller strömmen.

Har tre stycken olika stickor och har bytat mellan alla olika kombinationer och varje gång så krashar det i BG2 efter ~5 min om jag har min processor på för hög frekvens(BG2 verkar vara ett rätt bra sätt att kolla för det använder *alla* lediga systemresurser till max av någon anledning).

Edit: bör nämnas att jag inte ännu kollat om det var nätagget eller ej som var problemet, men har redan kollat minnena och jag tvivlar starkt på att alla tre minnena är defekta speciellt då alla problem försvinner då jag underklockar processorn till ~60-70% av default.

Edit2: ska låna ett nätagg av en polare nu i veckan så får återkomma med resultat efter det

1
Skriv svar