Hjälp! får ingen bild på nya datorn!

Inaktiv
Hjälp! får ingen bild på nya datorn!

Hej.

Fick min nya dator i eftermiddags som jag byggt ihop själv och nu när jag monterat och kopplat allt så får jag ingen bild.. Skärmen får ingen signal Någon som vet vad det kan vara för fel?

Moderkort: Asus A8N32-SLI Deluxe
Grafikkort: XFX 7900GT Extreme 520
Minne: 2x Corsair TwinX 3500LLPRO 1024mb

Edit: Kopplade ur allt, tog ut moderkortet och kollade så baksidan inte var skadad på nåt sätt. såg fint ut, skruvade tillbaka det o kopplade alla kontakter igen. Samma sak igen..


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Hmm, säker på att det är rätt minnen? Enligt specsen så ska det vara 400mhz minnen, PC3200

Inaktiv

signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Ledsen, men du har köpt fel minnen. Moderkortet stödjer inte PC3500, bara upp till PC3200 (400mhz)

Inaktiv

faktiskt inte, detta moderkortet är byggt speciellt för dom minnena, bara att söka lite på google så ser du. De står på 3200 sidan hos datorbutiken också.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Taget från din direktlänk:
DDR PC3500 LL 2-3-2-6-1T 437Mhz PRO

edit: Jo, tar man sig tid att läsa "det finstilta" så står det ju faktiskt det... Ok, då vet jag inte vad som kan vara fel.

Medlem

mmm, men moderkortet är gjort för att passa med de minnena, bara o kolla in Asus fina sida.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Slayer: Du stod inte med ulltofflorna på din heltäckningsmatta och byggde burken va? Ett förslag är ju att plocka ur allt och starta med så få prylar som möjligt...för att se om det startar alls. Sedan bygga på.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Det står t.o.m i moderkorts manualen att de stöds. Corsair CMX 1024-3500LLPRO. Är det någon som har erfarenhet av detta problem? Jag har beställt från datorbutiken.com och valde att få CPU + kylare monterad o det står att de testar systemet och ställer in cpu hastighet osv. Minnena satt i moderkortet när jag packade upp det så jag misstänker att något har gått sönder =/
Även hårddisken kom inte i originalkartong utan var inlindad i bubbelplast (samma som moderkortet) så de kanske har haft den ikopplad när det körde testet. Kan det störa datorn ifall det sitter en IDE disk i utöver s-ata disken?


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Purresnurre några ulltofflor hade jag inte på mig men jag hade inget ESD armband på mig heller. Dock så hade jag alltid kroppskontakt med chassit när jag tog i delarna, t ex underarmarna vilandes på kanten av chassit.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

dom rekomenderar ju att du ska göra dig av mde joner fast det gjorde du nog

Medlem

Ok, en ide disk skall inte störa vad jag vet. Jag hade testat att köra moderkortet med så få komponenter som möjligt för att se om det startar, t.ex. bara ett sli-kort till att börja med osv. Allt medans man brygger sig en ny kanna kaffe och försöker hålla humöret uppe. Hoppas att du finner felet och att inget har gått sönder i transporten.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

hoppas jag med.. men det börjar bli sent nu och jag ska nog försöka sova på saken.. Det sitter en liten 4 pins ATX 12volt typ längst upp till vänster på moderkortet, den ska det väl inte sitta nån kontakt i? Finns iaf inte någon sådan kontakt på min PSU. Strömkabeln som sitter i moderkortet är en vanlig 20pins kontakt + en liten 4 pin i samma kontakt.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Kollade lite snabbt och jag tror att du måste ansluta 4-pins ATX12V för att systemet skall boota. Har du ingen adapter?

*Edit* Står såhär i manualen:

"Do not forget to connect the 4-pin ATX +12V powerplug; otherwise, the system will not boot"

Kan ju vara boven i dramat


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

mm det står så i manualen också men jag har satt i en kontakt av den typen i moderkortet redan. Precis bredvid den vanliga 20pins kontakten. Kontakten från psun var en vanlig sån 20 pins kontakt sen satt det en liten 4 pins löst hängande bredvid eller hur man ska säga.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Ok, den som är brevid 20 taggaren är ez-plug ser det ut som? Misstänker att du måste ha en fin kontakt till 4-pin där uppe också. Éz plugen är till för att stabilisera ifall man kör 2 grafikkort som inte har egna strömkontakter.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

det är inte EZ pluggen jag menar


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem
Skrivet av The Slayer:

det är inte EZ pluggen jag menar

Ålrajt, då är jag med. din 20 taggare plus "4:an" rätt in i 24-p kontakten. hm, verkar som om du måste ordna en 4-pins kontakt till, för det måste anslutas.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Kanske kan köpa en adapter som gör om 20-pin till 24-pin och sedan använda den överblivande 4pinnen till det andra stället


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hoppas verkligen att det bara är detta som är fel! Pratar med en polare o han är inne på samma spår som dig Purre. Ska ringa datorbutikens suport det första jag gör imorgon. Förhoppningsvis behöver jag bara skaffa en adapter.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Ok, hoppas det löser sig för dig, hojta imorgon när du får igång burken, lycka till

Mvh
Purresnurre


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Nu ser jag att det finns en 8 pins kontakt och halva den kontakten skulle passa perfekt in i den där 12 volts atx kontakten. Läste nånstans att intel baserade moderkort använder en 8 pins istället för 4. Kan det vara så att den kontakten ska i där? ... Provade nu, den passar... men jag vill nog inte prova starta förrän jag hört nåt från nån som vet

Edit: Det är gular o svarta kablar som sitter i den kontakten o vad jag förstått så är svart jord och gul 12v så då känner man sig ännu lite mer säker på att det borde vara den. Får jag inget svar snart provar jag även om jag inte hört nåt från en kunnig person


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Jag hade samma problem att den inte botade har ett asus sli deluxe och det var att jag hade glömt 4pins kontakten som sitter nästan i högra hörnet höst upp=) står i manualen om man inte sätter i den så kommer datorn inte boota=)

Inaktiv

Nu funkar det! Gick fint med den 8 pins kontakten, halva sitter ju utanför men what the hell. Verkar enna som det ska va så...


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Har ditt nätaggregat en 24 pins kontakt eller en 20 pins med en liten 4 bredvid? Kontakten på moderkortet ska iallafall vara "fylld" sen får du leta upp en "ensamstående" 4 pins eller 8 pins kontakt som ska i den kontakten vid CPUn, den ska alltså inte sitta ihop med några andra kablar.

Har du ringt datorbutikens support? Dom kan ju ha gjort nåt fel. I värsta fall kan det ju vara ESD skada men jag var inte direkt skyddad mot det när jag monterade, inget armband eller nåt. Jag hade dock kroppskontakt med chassit - typ underarmarna mot kanten - när jag tryckte i grejer i datorn men mer än det så gjorde jag inget för att undvika ESD


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Jo det är den kontakten jag pratade om (den lilla alltså). Utan en sladd i den startar inte datorn. Det kan vara så att eftersom 4 pins är lediga i den stora kontakten så får moderkortet inte tillräckligt med ström. Det finns adaptrar att köpa för en billig penning som konverterar från 20 till 24 pins. Hör med supporten på datorbutiken för säkerhets skull.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

Inga problem. Hoppas det fixar sig! Vet hur det känns när det inte vill sig..


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

den där extra som inte gjorde någon nytta tror jag är den som ska sitta i den kontakten vid CPUn, eller har du två likadana sånna kablar?


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Inaktiv

sätt den lösa som är röd/svart bredvid 20 pins kontakten i moderkortet o prova igen.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

1
Skriv svar