Aaah, work-work

Inaktiv
Aaah, work-work

Som så många andra har man ju under sin livstid funderat över vad man egentligen vill bli när man blir stor.

Mitt första minne är från låg/mellanstadiet då vi var på besök på den lokala soptippen. Efter det ville jag bli sopgubbe, det verkade så enkelt liksom. Ett yrkesval som nog höll i sig ganska länge.

När jag konfirmerades flera år senare funderade jag ett tag på att bli präst, då jag tyckte själva konfirmationen var riktigt intressant.
Men jag vet inte riktigt, jag är nog inte direkt prästmaterial, så de tankarna försvann väl relativt fort.

Inför lumpen tänkte jag att man kunde bli officer ifall man tyckte om ett. Att jag gjorde lumpen är verkligen inget jag ångrar, men så himla kul var det inte så att jag kände att det var något jag ville göra resten av livet.
Istället började jag under min lumpartid fundera på polisyrket. Vi fick en väktarutbildning på köpet, så jag tänkte att jag skulle jobba som väktare i en 2-5 år innan jag skulle vidareutbilda mig till polis, eftersom ett gammalt talesätt lyder "du kan söka när du är 20, men kommer inte in innan du är 23".
Kom väl fram till att jag inte direkt trodde att polisyrket var särskilt roligt, så efter en ansökan blev det aldrig mer. Och inget väktarjobb blev det heller.

Så jag började jobba på Posten i Alvesta i varierande anställningsgrad från och med januari 2008. Och där är jag än. Jag vet att jag flera gånger när jag funderat över min framtid tänkt att "men jag kan tänka mig ett vanligt Svenssonjobb, jobba på ICA, Posten etc." Jag har inga direkta ambitioner med mitt liv.
Men just nu jobbar jag bara 25 % på Posten, tjänar i bästa fall 4000 efter skatt och utsikterna för en högre anställningsgrad ser för tillfället inte direkt ljusa ut.

Så jag gjorde något som har växt på mig det senaste halvåret och sökte in till Lärarprogrammet vid Växjö universitet.
Om en dryg månad påbörjar jag ca 4 års studier för att bli Engelska/Religionslärare för gymnasiet.

Många frågor återstår:
Kommer jag att trivas? Tänk om jag vill hoppa av?
Ska man bo i stan eller på campus?
Om man vill studera utomlands en termin, är Kanada en hit isåfall?
Ska man ta lån eller fortsätta extrajobba på Posten? Kanske både och?
Hur mycket kostar egentligen alkoholen per månad?

Men för tillfället vet jag iallafall vart mitt liv är på väg och det känns bra. Jag tror och hoppas att läraryrket ska vara rätt för mig, så det är ju bara till att hoppas att man gillar utbildningen.

Lycka till alla framtida studenter.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv
Aaah, work-work

lycka till!

Inaktiv

Min bror har avslutat ett års studier i kanada och kommer hem om några veckor. Han har trivts jättebra i alla fall, så landet är det inte nödvändigtvis något fel på!

Inaktiv

Var i Kanada har han varit och vad har han studerat?


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv

Montreal. Blandade strökurser, han läser en treårig utbildning i Visby som handlar om manusförfattande eller vad sjutton det nu är. I Montreal läste han dels några filmkurser, men även ett par musikkurser och så där. Så lite blandat!

1
Skriv svar