Är min skärm är förstörd!?

Medlem
Är min skärm är förstörd!?

Tjena alla. Jag känner mig som en n00b över att jag frågar om detta, men det är så att jag vet inte vad som hänt med min skärm.

Jag gnuggade den för några timmar sen med en anti-static cleaning cloth (för skärmar) och nu ser det ut som om små bitar av en tunn mörk skyddsfilm utanpå skärmen lossnat. Det skiner igenom starkare på dessa "fläckar" alltså. Det ser nästan ut som skrapmärken. Jag är 100 på att det inte var nåt grus eller liknande på min cleaning cloth. Och nej, det är itne vanliga spår man kan få av dålig fönsterputs.

Är det NÅGON som kan begripa vad detta kan vara?

Jag har en vanlig CRT skärm av modellen Samsung 959NF.:\

Jag hittade följande text med hjälp av google:

"Most cathode ray tube (CRT) type monitors have anti-glare coatings to help reduce reflections; scratches and/or harsh cleaners can damage this surface."

Medlem

Är det bara en tunn film utan på själva skärmen så kan du väll ta bort den, då slipper du ju se ojämnheterna i skärmens ljus.


signatur

<3

Inaktiv

mm, håller med. har man en gång förstört delar av antireflexbehandlingen kan man lika gärna plocka av resten också...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag satt och googlade rätt mycket på detta igår.

Tydligen är det ett j***a jox att få bort resten av anti-glare ytan.

Det finns tydligen olika typer av ytor. En av dem är lika tjock som en tumnagel. En annan mäts i micrometer. Det är den sistnämnda jag har på min skärm. Det går inte ens känna någon skillnad på ytan om man drar fingret över kanten på "fläcken" som blivit.

Att gnugga bort allting verkar vara något som skulle ta oerhörd tid...

Medlem

Ja det är bara börja och vara envis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Får man inte torka av TFT-skärmar? Hm.

Inaktiv

tft bör man vara ännu mer försiktig med, men detta gällde en crt. och nej, man får inte torka av skärmar. därför ska folk lära sig ge fan i att sätta fingrar på dem. :evil:

/en soya som allt för ofta fått avtryck på sina...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

det samlas ju damm på skärmen i vilket fall som helst, fingrar eller inte fingrar. Så förr eller senare måste man torka av skärmen. Jag brukar använda rengöringsmedel för glasögon och vanligt hushållspapper


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Jag skulle kunna tvätta min CRT med bensin eller vad som helst, spelar ingen roll. Men sen är den säkert 7-8 år gammal också, kanske inte fanns så mycket antireflexbehandlingar då? Testade precis att skrapa frenetiskt med en nål och ett rakblad i ena hörnet, händer ingenting. Brukar tvätta den med fönsterputs som är så stark att man blir snurrig av att lukta på den


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

allt var bättre förr

:love:


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag har insett att den är kaputt, eller ja, den fungerar ju men jag retar mig till förbannelse över dessa fläckar som nu uppstått.

Hursomhelst så ser jag detta lite som en ursäkt för att inse att det är dags att köpa sin första platta skärm nu. De har börjat bli så snabba nu att det inte är jätteskillnad på CRT och TFT. Det blir en ViewSonic VX922. Någon som har erfarenhet av denna skärmen?

Inaktiv
Citat:

det samlas ju damm på skärmen i vilket fall som helst, fingrar eller inte fingrar. Så förr eller senare måste man torka av skärmen. Jag brukar använda rengöringsmedel för glasögon och vanligt hushållspapper

dammtorkning gör man torrt, och med en mjuk duk som varken luddar, bygger upp statisk elektricitet eller repar. linsrengörare är toppen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar