Medlem
Osäker =/

Hallo

Jag undrar bara en sak.. Jag sitter med 2X512 (samsung) ddr 2 PC4300 533mhz PCI-Express

Och jag ska nämligen skaffa 2x512 (ELLER 1 gig) or till fast dessa här
[http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306868]
kommer det att funka ? alsså kommer de jobba dubbel så snabbt ? Och är dem jag tänker köpa PCI express:S ?

Tack för alla svar ^^


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

De ska någ funka men vart har du fått PCI-E ifrån det har inget med minnet att göra de har med grafikkort att göra AGP t.ex.


signatur

AYY LMAO

Medlem

OJJ haha sry blanda ihop dem ^^. Men men spelar de någon roll om jag köper 1 gig istället för 2*512.. För jag vill liksom inte ge ut en massa pengar och så blir det inte snabbare hehe


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Det blir bara snabbare om du med det nya minnet undviker att swappa (som går via access till hårddisken). Dvs, använder du (relativt ofta) mer minne än 1GB idag? Annars är det ingen idé att köpa mer.

Medlem

Om du nu skulle köpa till mer minne till burken så kommer du så klart kunna lagra mer ram minne, men du förlorar dock dualchannel funktionen som dina samsung minnen antagligen körs i nu. Två st 512mb är bättre än en 1GB av den anledningen att de använder dubbel bandbred, så om du verkligen vill uppgradera tycker jag du ska lägga undan dina nuvarande minnen och köpa en 1GB sticka så att du till senare kan köpa en till 1GB sticka och köra dessa två i dualchannel. Det jag vill ha sagt är, ska du uppgradera tycker jag du ska byter ut dina två 512mb stickar mot två st 1GB stickor annars är det inte lönt att uppgradera.


signatur

<3

Medlem

Ja tack så hemskt mycket.. Det var just de jag undrade för jag hörde också nånstans att de blir bättre om man köper 2*512.. Men Mina 512 or jobbar redan dual channel men hur kan man se om de gör de ifall jag bytar ? kan man se det genom cpu-z ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

startar du cpu-z och tittar under fliken memory ska det stå "channels #", där står det antingen "single" eller "duel".


signatur

<3

Medlem

NÄEMN.. nu förstår jag inget.. Dom minnen jag ahr är exakt samma men de står single :O?? Va betyder de ? använder den baar ena 512 ? Hur ska jag få det att funka duel ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Har du placerat dem i rätt minnes slots? Du kan inte sätta dem hur som helst och då Dual. Kolla i manualen eller sätt dem i antingen de blå eller svart slotsen. Alltså inte en i svart och en i blå, utan båda i blå eller båda i svarta. Chansar här på att du har blå/svarta.

Medlem

JAHAAA ... ah tänkte vell det .. alltid undrat varför de fanns två olika färger har gul o svart.. Ajja men tackar.. så vet jag det haha ska sätta in dem rätt ^^

Tänkte också fråga vad är det för skillnad ? alsså hur många % är det bättre att de arbetar dual ? (Prestanda mässigt)


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Teoretiskt sett blir det väl dubbelt så snabbt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

haha jasså woaw.. men alsså så när jag kör singel Använder jag då BARA 512 :S ?

Btw..
[http://www.devhardware.com/c/a/Memory/Dual-Channel/2/]


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Nja, alltså du måste skilja på hastighet och minne. Du har 1GB totalt, men data överförs dubbelt (typ) så snabbt till och från minnet om du har dual channel.

Det är som att fylla en vattentank på 100 liter, om du använder en hink tar det mycket längre tid att fylla den än om du använder en vattenslang, men när du är färdig finns det 100 liter vatten i tanken oavsett om du använt hink eller slang


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

en mer lättbegriplig liknelse är ju att bära en hink vatten åt gången, eller två.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

haha, stämmer


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

haha den hink grejen har jag hört för haha ^^

Men alsså nu jag har det på DUAL och de är typ ingen skillnad :S

Om jag köper 2*1 gig kommer jag de stor prestanda skillad i t.ex spel ?

Och kan man ha 2 dual channel aktiviter ? haha


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av johanp:

Det blir bara snabbare om du med det nya minnet undviker att swappa (som går via access till hårddisken). Dvs, använder du (relativt ofta) mer minne än 1GB idag? Annars är det ingen idé att köpa mer.

Vista....


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av Tomzi:

haha den hink grejen har jag hört för haha ^^

Men alsså nu jag har det på DUAL och de är typ ingen skillnad :S

Om jag köper 2*1 gig kommer jag de stor prestanda skillad i t.ex spel ?

Och kan man ha 2 dual channel aktiviter ? haha

NÅ ? ^^


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Förstår inte vad du menar med aktiviteter.

Nej, de flesta spel använder sig inte av så mycket minne. 1GB räcker gott och väl för de flesta, men det finns ett par undantag, så som BF2 t ex som vill ha 1,5GB för att man ska kunna sätta texturerna på high.

Medlem

hehe okej..jag har 1 gig och jag har allt på high (förutom skuggor medium) och jag ahr flytt :O.. Vad är de som påverkar FPS'en mest i spel ? Minne ? CPU ? Grafickkort ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Beror på spelet. Vissa spel är väldigt CPU krävande, andra GPU. Minne är väl inte så vanligt att man får ut så mycket av, förutsatt att du har 1GB vilket torde vara minimum för alla som spelar idag. Har man inte 1GB utan 512MB så är den billigaste uppgraderingen antagligen att skaffa 512 till.

CPU beror ju på vad man har och vad man kan få beroende på sitt moderkort. Det är ju ingen ide att byta ut en AMD64 i dagsläget då man inte får ut så överdrivet mycket med en mycket fetare, och dyrare, processor.

GPU är åter igen en fråga om vad du har och vad du kan få. Antagligen hittar vi mest prestanda bakom denna lucka, men som sagt, det beror på spelet och vad du har i övrigt.

1
Skriv svar