Vad rullar FZ på för hårdvara?

Medlem
Vad rullar FZ på för hårdvara?

Tjo.
Den här tråden var lite svårplacerad men jag hoppas den ligger rätt här.

Nåväl...

Jag har alltid imponerats av sitens responstid och överföringshastighet här på FragZone.
Eftersom jag gillar triviala fakta skulle det vara intressant att få veta vad det är för maskinpark, mjukvara och nätverks-lina som driver den här välbesökta siten. Det måste vara riktigt feta grejer med tanke på hur rappt allting känns.

Som exempel kan jag ge Slashdot's presentation av sin set-up:
http://slashdot.org/faq/tech.shtml#te050

Väntar på spännande läsning

Medlem

BBB står väl för bandbredden?

Medlem

Ingen som kan svara på detta? Hade varit kul att få lite specs.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Ja, fram med specsen nu!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Antikvitet

Jag får vakta min tunga nu eftersom vi inte brukar delge sån här information av säkerhetsskäl, men lite information kan jag dela med mig av. Vår hårdvarusetup är av naturliga anledningar långt ifrån lika imponerande som Slashdots.

FZ har totalt sex servrar till sitt förfogande. Fyra av dessa står säkert hos Rix Port80 i samma byggnad som BGC, det vill säga i ett skyddsobjekt. Rix Port80 tillhandahåller snällt i princip obegränsad bandbredd. Två servrar står även hos Bredbandsbolaget som även dessa sponsrar med bandbredd.

Vår nyaste server togs i drift strax innan nylanseringen och sköter i dag i princip enbart våra databaser. Webbservern, som även handhar filarkivet, är en 2U-burk med fem hårddiskar. Två är spegelraidade för WWW och tre använder RAID5 för filarkivet.

Samtliga våra burkar kör BSD, har för mig att det är FreeBSD, men Linux-dialekter är inte min styrka så det kan vår serverguru @Andman svara närmare på.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Det är FreeBSD för hela slanten, men det är minsann ingen Linux-dialekt!

Medlem

Hehe, Shock=Kättare. BSD måste väl ha kommit minst 10 år före Linux


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Antikvitet

Oj, det var lite pinsamt. Det där visste ju till och med jag. Men Linux vann väldigt mycket på att BSD blev stämda, har jag för mig, så de två är inte helt orelaterade i alla fall.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

intressant! hur många besökare per månad har ni ungefär? o hur mycket tankas via ert filarkiv per månad?

Medlem

Tack för svaret, Shock. Alltid kul att veta vad som driver sin favoritsite.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

MFC
Medlem

Hur många "flavours" av BSD finns det.. det är saftigt många iaf.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Vill också ha unlimited bandbredd


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

1
Skriv svar