Fläkt som är både trött och ilsken

Medlem
Fläkt som är både trött och ilsken

En av mina fläktar har fått för sig att börja prata med mig, både ljudligt och på ett grymt irreterande sätt..Fläkten som surrar är en liten fläkt som sitter "precis" bredvid CPU-fläkten. Antar att det är fläkten för någon av bryggorna.

har precis laddat ner ett program där jag kan stänga av den lilla fläkten så allt blir lugnt och skönt igen men fråga är då alltså om det är ok att ha den avstängd, antar att fläkten sitter där för en anledning:) Jag har inte märkt av några som helt komplikationer och alla temperaturer som går att mäta ligger på bra värden efter avstängningen.

Blir det härdsmälta eller är det ok? Funkar verkligen inte att ha på skiten och är för lat för att byta eller lämna in...


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Det blir härdsmälta. Det är antagligen nordbryggekylningen vi pratar om. De är små rackar som brukar ligga på många tusen RPM.

Passiv kylning är att rekommendera om du vill få tyst på skiten och inte riskera härdsmälta.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19571

http://www.webhallen.com/prod.php?id=29921

Två förslag

Medlem

Tack för svaret!

Antar att de passiva kylningarna du visade är oberoende på vilket moderkort jag har eller? Inte för att de var dyra men kan bli lite frustrerande om de inte passar:)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Inaktiv

mja, de passar de flesta moderkort.
i värsta fall kan man limma fast dem mha sk fragtape, eller värmeledande lim. störst problem blir det om det sitter komponenter ivägen. isf får man plocka fram bågfilen och såga av en bit...

många moderkort klarar sig faktiskt med orginalkylfläns _utan_ fläkt, förutsatt att den är bortmonterad och inte bara stoppad. det finns varma undantag dock...

blåser cpukylaren på ett sätt som skapar luftflöde runt flänsen, och den inte blir mycket mer än fingervarm, är det inte någon större fara.

alla sånna här idéer förstör givetvis garantin, så om du står ut med fläktljudet är det bättre att fråga inköpsstället/tillverkaren om de kan skicka en ny fläkt.

(och komma ihåg att välja fläktlöst till varje pris, nästa gång.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Låter kalas...ta fram bågfilen låter tom. skoj:)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

OffT: Jag har aldrig riktigt förstått varför vissa envisas med att levera sina moderkort med fläkt. Det borde ju rimligen vara billigare att stoppa in en rejäl passiv lösning.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag kör mitt MSI k8N Neo2 54G helt utan kylning på nordbryggan. Fläkten som följde med gick i 5000 rmp och förde ett satans väsen. Skaffa lite värmeledande tejp och en kylfläns av något slag, det behövs sällan någon fläkt på nordbryggan.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av Masus:

Låter kalas...ta fram bågfilen låter tom. skoj:)

[humor mode on]
haha, tycker du säkert inte när du sitter där med en bågfil i ena handen och ett moderkort i andra som du precis haft sönder
[humor mode off]

GL HF!:up:


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av omega|werzion:
Skrivet av Masus:

Låter kalas...ta fram bågfilen låter tom. skoj:)

[humor mode on]
haha, tycker du säkert inte när du sitter där med en bågfil i ena handen och ett moderkort i andra som du precis haft sönder
[humor mode off]

GL HF!:up:

Det är då jag skyller allt på Karmalicious och skickar räkningen på ett nytt moderkort;)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Bara jag får din adress så att jag kan skicka över Dragan med din "betalning" så löser vi det där.

Medlem

Känner du också Dragan, själv har jag gått över till Stanovic eftersom han tar mindre i provision!

(får jag pris för onödigaste inlägg nu, jag är inte nykter)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

*Skickar Dragan för att ge Hwergelmer hans "pris" för onödiga inlägg på FZ*

Medlem

Haha, mitt pris för kvällen blev att jag är VETERAN nu, det är belöning nog för mig!

And the award for most annoying spammer goes to: HWERGELMER


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Beställt kylflänsen...Den såg riktigt fin ut..ska bli skönt med lite lugn och ro i min lilla 1:a..Lär återkomma eftersom monteringen knappas t lär gå felfritt om jag känner mig själv rätt:)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

1
Skriv svar