Robot
Lost Odyssey

Xbox 360 har haft det svårt på den japanska marknaden. Förutom succén med Halo 3 har Microsoft saknat slagkraftiga spel för landet i öst. Entré Lost Odyssey - det japanska rollspelet som ska rädda konsolen.


Medlem
Vi testar Lost Odyssey

Ja jag får då säga att jag naturligtvis inte håller med. Detta var redan från början utstackat att vara ett härligt JRPG med slumpartade strider i ett vanligt turbaserat meny system.

Så jag förstår då inte att man.....än dock ska klaga på att det inte är nått nytt och att allt redan har gjorts förut.

Spelet är gjort till fansen av just dessa spel...

Så ärligt talat förstår jag inte varför du spelade spelet!?


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Om det nu då var nånting som redan gjorts så många gånger utan något nytt och utan något speciellt då förtjänar det väl ändå ingen 5:a? Ganska logiskt enligt mig men kan ju vara jag som är en idiot.
Nog för att jag själv gillar sådanna spel men börjar bli tjatigt att spela samma sak hela tiden, ibland är ju till och med storyn identisk med 10 andra spel. Däremot säger jag inte att alla sådanna här spel är identiska, ibland kommer det guldkorn och de är de som förtjänar de högre betygen och inte mediokra spel som detta.

Medlem

Jaha så vad har t ex alla dessa sportspel för någonting nytt som gör att man kan sätta olika betyg då? Det är forfarande samma spel med bättre grafik och eventuellt en ny smidigare rörelse...

Eller vad har t ex Gran Turismo i dom första 4 delarna för skillnad förutom grafiken och antal bilar och banor?
(Även om jag nu gillar det spelet väldigt mycket)

Alla FPS lir är väl i grunden ganska lika inte sant?

Jag ger inte spelet en femma... men jag tycker att man "ibland" kan se spelet som det är.... lagget i spelet var däremot nått att klaga på... men det var värre i Mass Effect utan tvivel... även det ett bra spel i mina ögon. men det var inte mycket snack om det inte....


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Inaktiv
Skrivet av kangas1000:

Jaha så vad har t ex alla dessa sportspel för någonting nytt som gör att man kan sätta olika betyg då? Det är forfarande samma spel med bättre grafik och eventuellt en ny smidigare rörelse...

Eller vad har t ex Gran Turismo i dom första 4 delarna för skillnad förutom grafiken och antal bilar och banor?
(Även om jag nu gillar det spelet väldigt mycket)

Alla FPS lir är väl i grunden ganska lika inte sant?

Jag ger inte spelet en femma... men jag tycker att man "ibland" kan se spelet som det är.... lagget i spelet var däremot nått att klaga på... men det var värre i Mass Effect utan tvivel... även det ett bra spel i mina ögon. men det var inte mycket snack om det inte....

Jag håller med du (avsiktligt skrivfel).
Däremot måste jag få fråga en sak... Det här med lagg i Mass Effect, det är väldigt många som klagar på det och ändå så har jag inte upplevt något alls, förutom när det laddar.

Jaja, det är ju iaf tydligt att det inte är meningen att det här spelet ska ändra på något inom den här genren så om man ska klaga på den här genren kan man lika gärna klaga på CoD4, Crysis, Bioshock, NBA Live, Madden...


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Intressant... Lost > Lost Odyssey, vem kunde tro det?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Vila i frid
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av kangas1000:

[...]

Jag håller med du (avsiktligt skrivfel).
Däremot måste jag få fråga en sak... Det här med lagg i Mass Effect, det är väldigt många som klagar på det och ändå så har jag inte upplevt något alls, förutom när det laddar.

Jaja, det är ju iaf tydligt att det inte är meningen att det här spelet ska ändra på något inom den här genren så om man ska klaga på den här genren kan man lika gärna klaga på CoD4, Crysis, Bioshock, NBA Live, Madden...

Så vitt jag vet klagar många på att FPS-spelen inte har utvecklats mycket sen Quake heller.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Jag har inte hunnit komma så långt in i spelet men än så länge så tycker jag om det. Det var lite segt de första 2-3 timmarna men det börjar flyta på bättre nu. Sen så känns det kanske ganska gammaldags, men nu var det väl ett sånt spel dom ville göra.

Det bästa med spelet är enligt mig atmosfären och designen, det är väldigt mysigt att spela helt enkelt. Striderna ser riktigt, riktigt bra ut också. Det negative är väl som jag nämnde att det är ganska segt och att "behöva" läsa igenom sidor av text (syftar på huvudkaraktärens drömmar) gör det inte direkt bättre.

Inaktiv
Skrivet av the_maxx:
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av kangas1000:

[...]

[...]

Så vitt jag vet klagar många på att FPS-spelen inte har utvecklats mycket sen Quake heller.

Jo, det var anledningen till att jag nämnde dessa FPS.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

O_o jahapp...tycker inte likadant iaf (som testaren dvs)

Medlem

Annan recension här, från den lokala tidningen. Gick inte så bra där heller. 3 av 5.

Medlem

Då kan man väl konstatera att du måste vara ett fan av gamla jrpg's för att uppskatta detta. Annars är det bara bortkastade pengar.

Inget köp för min del.

Inaktiv

Snacka om stagnation. Ytterligare "episkt äventyr med tvålfager yngling med alv-ögon, blonda hårtestar och jättesvärd" ? Gjort av lönnfeta män utan sexliv, för lönnfeta pojkar utan sexliv.

Att de fan inte skäms över att slösa bort sina liv på skit som gjorts bättre förr! Och sen kräver "gamingkulturen" att bli tagen på allvar... Man baxnar.

Medlem

För mig är det underbart RPG. Är på fjärde disken. Vill dock inte lira ut det förs jag har hittat skills och levla upp gubbarna tillräcklig.
Visst har det gjorts förut systemet men inte har dem gjort det sämre precis. Storyn och musiken är ett av de vackra.
Men men om man inte är för turnbase system så ska man akta sig för det.

Medlem

Daniel_N: Vilket spel snackar du om ? Inte är det lost odyssey i alla fall.

-----

I vilket fall som hellst, recensören skriver 20-30s långa laddningstider för fighter, DETTA ÄR HELT FEL. Laddningstiderna är runt 8-12 sekunder. varav 6 av dem är svart resten är 'animationerna' till striden börjar. Alla som skrivit en resension hitils har nämt enormt långa laddningstider men så är inte fallet av en enda kopia som har blivit köpt. Själv tar det runt 8-12sec för mig, långt från 20-30sec. Och det är inte vidare mycket längre en andra RPG man spelat.

Sedan själv tycker jag att det är ett toppen RPG, vist det är inte väldens bästa spel, inte heller är det perfekt, men spelet är mycket mycket bättre en vad recensören har beskrivit eller sagt. Han värkar helt och hållet tappat begreppet vad JRPG står för. Inte är de västerländska RPG som fokuserar sig bara på frihet och har inget med story att göra ( ala Oblivion )

JRPG är och har alltid varit story fokuserade, passar inte alla, men bara för att det inte passar alla betyder det inte att det är ett dåligt spel.

Är som sagt va trött på recensioner som bara letar fel. Finns väldigt få som är bra på att skriva objectkivt om spel. För få :/

Medlem

Aurahead.... Hur många timmar tror du att du kan komma upp i? Jag fick sätta i skiva 2 vid ca18 timmar.

kanske herr författare också kan bidra till att berätta antalet timmar han fick ut ur spelet?


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Tillhör skaran folk som inte kan med manga och alla överdrifter som hör till. Men jag gillar Lost Odysey och visste att jag skulle göra det ända sen jag såg den första trailerna från introt. Det är så udda. Och alla drömnoveller är vackra och tänkvärd men är man otålig och inte mäktar med att läsa lite text är de kanske inte så intressanta.

Oblivion hade visst en bra story.

Medlem

En sak värt att nämna. Han som skapade Final Fantasy och detta, klagar på dom som styr Final Fantasy nu. Det tycker jag är lite konstigt, med tanke på att Final Fantasy XII var rätt nydanande och riktigt bra medans detta är ett gammalt final fantasy i ny skepnad. Spelet i sig är fortfarande väldigt spelbart och trevligt, men inte om man nyss spelat igenom ett JRPG.

Avstängd

Är detta spelet som pokemon alltså att man turas om att slåss?
Sådanna spel gillar jag tyvärr inte om så är fallet.

Inaktiv

Alltså jag fattar inte varför herr recensent verkligen sågar alla spel denne kommer över.. Lost odyssey är gjort för dem som tycker om klassiska RPG spel och jag blir faktiskt upprörd när inte en enda del i spelet blir uppskattad.

Jag anser att detta spel är tillägnad en särskild grupp, nämligen dem som tycker om traditionella japanska rollspel med en nyare touch.

Det enda positiva i den här recensionen är som följande:

"Grafiskt bjuder krysslådan på mycket fina miljöer och orsaken stavas Unreal Engine 3. Städerna känns levande och vackra och utomhusmiljöerna är av hög kvalitet."

som genast följs av en mängd rackande på spelets andra "fel" enligt herr recensent

att genren inte bjuder på något nyskapande är förståss för att Mistwalker har valt att göra Lost odyssey i klassisk anda vilket skribenten inte verkar ha förstått och jag skulle defenitivt inte rekommendera Mikael Löfgren att spela några fler RPG spel då han verkar ha något otalt med genren.

EDIT: Förresten tycker jag personligen inte att Lost odyssey var någon räddning för genren utan föredrar mycket hellre den äldre FF-serien

Medlem

Det är ju konstigt att alla inte har samma smak när det gäller spel.

ELLER?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av kangas1000:

Jaha så vad har t ex alla dessa sportspel för någonting nytt som gör att man kan sätta olika betyg då? Det är forfarande samma spel med bättre grafik och eventuellt en ny smidigare rörelse...

Eller vad har t ex Gran Turismo i dom första 4 delarna för skillnad förutom grafiken och antal bilar och banor?
(Även om jag nu gillar det spelet väldigt mycket)

Alla FPS lir är väl i grunden ganska lika inte sant?

Jag ger inte spelet en femma... men jag tycker att man "ibland" kan se spelet som det är.... lagget i spelet var däremot nått att klaga på... men det var värre i Mass Effect utan tvivel... även det ett bra spel i mina ögon. men det var inte mycket snack om det inte....

Jag håller med du (avsiktligt skrivfel).
Däremot måste jag få fråga en sak... Det här med lagg i Mass Effect, det är väldigt många som klagar på det och ändå så har jag inte upplevt något alls, förutom när det laddar.

Jaja, det är ju iaf tydligt att det inte är meningen att det här spelet ska ändra på något inom den här genren så om man ska klaga på den här genren kan man lika gärna klaga på CoD4, Crysis, Bioshock, NBA Live, Madden...

Mass Effect hackade ganska friskt när man körde runt med bilen på vissa planeter, speciellt de isbaserade. Annars tycker jag det flöt på rätt bra, men det tycker inte det var överdrivet vackert heller...

kangas1000: Angående sportspel osv som inte utvecklas, det brukar ju klagas på dom i varje recension jag läst, så ser inte din poäng?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

en 2a? wtf

Storyn i spelet är ju underbar. och resten är väl inga nyheter, dock nypolerade med div småändringar.

Jag tyckte det var nice.


signatur

Bara gör det.

Medlem

Mikael Löööööfgren borde sluta recensera RPG's över huvudtaget, har för mig det var samma stolle som gav The Witcher <=2? (pga att han tyckte att kvinnorna hade förlite kläder på sig eller vad han nu baserade det på.) Kan ju hoppas FZ inte låter honom recensera Age of Conan, för där ser man ju bröstvårtorna på de kvinnliga karaktärerna och det är ju jätte hemskt.

Det säger väl det mesta om honom som recensent. Sluta recensera denna genre.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Mikael Löööööfgren borde sluta recensera RPG's över huvudtaget, har för mig det var samma stolle som gav The Witcher <=2? (pga att han tyckte att kvinnorna hade förlite kläder på sig eller vad han nu baserade det på.) Kan ju hoppas FZ inte låter honom recensera Age of Conan, för där ser man ju bröstvårtorna på de kvinnliga karaktärerna och det är ju jätte hemskt.

Det säger väl det mesta om honom som recensent. Sluta recensera denna genre.

Håller helt å hållet med.

Inaktiv
Skrivet av Horniak:

Mikael Löööööfgren borde sluta recensera RPG's över huvudtaget, har för mig det var samma stolle som gav The Witcher <=2? (pga att han tyckte att kvinnorna hade förlite kläder på sig eller vad han nu baserade det på.) Kan ju hoppas FZ inte låter honom recensera Age of Conan, för där ser man ju bröstvårtorna på de kvinnliga karaktärerna och det är ju jätte hemskt.

Det säger väl det mesta om honom som recensent. Sluta recensera denna genre.

Eller så kanske du ska sluta läsa recensioner av dessa spel, av samma anledning som folk som gillar Crazy Frog-skivan (jo, de finns!) borde undvika recensioner av den plattan. Kritiskt tänkande är inte för alla...

Medlem

recenter ska recensera spel genrer dom har lirat länge...då kan man båda ge en bild hur det är för dom inbitna fantasterna och nykomlingarna. Annars kan det lätt bli fel...så ser jag på saken och hur det ligger till med Mikael Löfgren här vet jag inte, men jag har verkligen inte samma smak som honom så jag vet när han ger ett rpg dåligt betyg är det ett givet köp, men så ska det inte heller behöva vara...tänk för dom som läser recensionen för första gången och kan gå miste om nått helt underbart!

Medlem
Medlem

Tycker recensionen stämmer bra överrens med spelet. Inget nytt under solen. Men som många redan sagt så var det nog oxå meningen, de vill ju få japaner att köpa 360s och då passa det sig bra att släppa ett 10år gammalt spel med nya kläder. Riktigt synd att japsarna har stannat i utvecklingen av denna genren, kunde ha varit riktigt intressant om den fortsatt att utvecklas, banala storys, urlöjlig karaktärsdesign och tårdrypande musik kan ha sin charm. Men idag är det inte värt att köpa ett JRPG, lika bra att ta ett gammalt man redan äger och spela det när nostalgin kallar.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Inte helt otippat att Mikael Löfgren ger det här spelet ett kasst betyg.

Tycker det roliga är att "We, the people" fortsätter "motbevisa" honom i alla spel
Han ger det skitbetyg, alla andra älskar det.

Mikael borde inte få recensera spel då han recenserar helt ifrån sina egna smak & tycken.

Som sagts tidigare, detta spel gjordes för J-rpg fans, gamla som nya fans av genren.

Jag älskar det här spelet, riktigt underhållande.
Roligt, bra story, ruskigt djup story, Musiken helt magisk.
Enda som var lite besvikelse var två saker.
1. "Super" bossarna, Var rent ut sagt löjligt enkla
2. Items, överallt.. Precis..ta mig fan..överallt..

123
Skriv svar