Redaktör

Schtraider: jag svarar på den kritik jag finner orättfärdig. Konstruktiv, som din, har jag lämnat därhän, men tack för den - vi tar åt oss.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tec00n:

Bara hans sista meningar är ett bevis på att han hatar JRPG från första början.

Om recensenten nu skulle hata Lost Odyssey och japanska rollspel så mycket som du och många andra påstår verkar det väldigt underligt att han ändå ger det en stark tvåa. På FZ-språk blir ju det "Okej", nästan "Bra" - ett väldigt positivt omdöme utifrån de förutsättningarna... Tycker nog han träffar ganska rätt i sista stycket; trots att recensenten klassar titeln som okej stämplas han som genrehatare:

Skrivet av FZ:

Japanofiler kommer givetvis försvara titeln med näbbar och klor[...]

Tror väldigt få har upretat sig på just 2 ut av 5, utan har du SERIÖST läst recensionen? jag tvivlar ganska starkt på det. Det finns inte ETT gott ord om det, inte heller står det ett skvatt som är värt att veta just om JRPG grenen. Inte mycket om storyn inte mycket om speltid o.s.v.

Det står även en hel del om valfrihet, och detta har aldirg varit NÅGOT i fokus i ett JRPG utan story har alltid varit Fokus #1, alla som någonsin spelat ett borde veta detta i det här laget.

Novel delen i spelen är inte ens nämnd, inte ett ord om det, också vad spelet skiljer sig mest från alla andra delar i spelen, som jag nämnde JRPG största fokus är just Story, och här har du en drös av det. Ca eller mer eller mindre exakt 31 korta noveller finns att läsa i spelet. De handlar mycket om deras bakgrunder, men går det att läsa i denna recensionen? Nej, om du läst den som jag tyvärr tvivlar på så lär du nog märka att det inte finns ett enda gott ORD ALLS. För ja det finns det inte.

En annan sak som skiljer sig VÄLDIGT mycket i Lost Odyssey mot de flesta JRPG är just 'ANTI GRIND' systemet, Det är heller inte nämnt i denna recension? Varför?

Detta är seriöst INGEN recension, utan en nerklaniinging på grenen, då han enbart tar upp dåliga bitar och utlämnar att nämna allt annat mer viktiga bitar i spelet. Så som storyn, novelbitar och mer. Som du nämde han skriver även i slutet

Citat:

Japanofiler kommer givetvis försvara titeln med näbbar och klor, men faktum är att Lost Odyssey inte är en genreräddare. Dess försök att bli en ny Messias i genren når inte i mål. Och ärligt talat är genrens glansdagar kanske redan över.

Japanofiler eller ej, men ska det behövas kränka ner på dessa med för att man kan tycka om detta spel, men nej mer till den mer viktigare biten av det urklippet.

Som sagt va, när var syfftet på spelet att va någon genreräddare? Syftet på spelet har, och ÄR ett spel som gått tebaka till grunden, Mistwalker har även sagt att deras enda mål med spelet var att bedriva känslor. Och ifall du frågar mig, det har de lyckats med. Även har de sagt att deras fokus var inget 'new gen' spel eller något annat, enbart för fans i JRPG delen.

Kan länka till deras utalande om detta ifall det krävs.

Inte ett ord fanns utöver om det i denna recension här heller. Utan hela fokusen på recensionen har varit ett stort nerklankande, det ser man ganska tydligt så fort man börjar läsa och ser ganska mycket som tas upp som inte har med JRPG grenen att göra och säger att det är 'inte är dagsfärsk' o.s.v

Ska också tillägga att det är ganska tydligt att personen i frågan som betygsatt detta spel inte kan mycket om JRPG. Vi kan ju lätt konstatera det igenom att kolla in alla hanns andra recensioner han skrivit åt Fz, övrigt den enda recensören på hela siten jag inte tycker om.

Mitt enda råd för dig är att ni hittar en ny skribent som kan grenen och vill skriva om det, fortsätter det så här så lär FZ's trovärdighet droppa ner något grymt mycket mer en vad det redan gjort.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tec00n:

Bara hans sista meningar är ett bevis på att han hatar JRPG från första början.

Om recensenten nu skulle hata Lost Odyssey och japanska rollspel så mycket som du och många andra påstår verkar det väldigt underligt att han ändå ger det en stark tvåa. På FZ-språk blir ju det "Okej", nästan "Bra" - ett väldigt positivt omdöme utifrån de förutsättningarna... Tycker nog han träffar ganska rätt i sista stycket; trots att recensenten klassar titeln som okej stämplas han som genrehatare:

Skrivet av FZ:

Japanofiler kommer givetvis försvara titeln med näbbar och klor[...]

Jag bryr mig inte om betyg så värst mycket. Det jag tittar på är hur recenscenten motivererar vad han tycker.

Problemet är att denna snubben bara nämner vad han inte gillar med spelet. Som MugiMugi sa så nämner han ju inte ens vad han tycker om texthistorierna. Han motiverar inte heller till varför han tycker filmsekvenserna är tråkiga. Sen att bosstriderna skulle vara tråkiga är ju ren BS, förstår inte vad det är för fel med att man måste lista ut vilken taktik man måste spela med än att behöva grinda innan varje bossfight som det är i så många andra spel i genren.

Och hur kommer det sig att Blue Dragon fick 4/5? Tycker FZ verkligen att Lost Odyssey är så mycket sämre?

Inaktiv
Skrivet av CharlieSimon:

Mikael borde inte få recensera spel då han recenserar helt ifrån sina egna smak & tycken.

Ja då gör han ju helt fel... VARFÖR, ska folk alltid tro att recensioner går efter vad alla andra tycker? Vet ni varför det är så många som skriver recensioner? Därför att det finns så många vinklar i ett spel att man måste vara flera. Att läsa EN recension av ett spel täcker bara en vinkel, RECENSENTENS (rätta mig om jag stavade fel) vinkel. Så om man klagar på någon som sätter ett betyg efter HANS egna tycken kan man lika gärna dra till Kina eller något.

Sedan var det någon som sade något om att det ska vara en inbiten nisse som recenserar spelet för att kunna täcka newbies vinkel och dessutom de inbitnas. Jag håller med till viss del men jag tror också att om man har spelat en genre tillräckligt länga börjar man tycka att vissa saker är helt självklara men att de inte alls är det för nybörjare. Så om man vill täcka båda vinklar tycker jag att man ska vara två recensenter.

Som sagt... Börjar bli trött på folk som klagar på folk som uttrycker sina egna åsikter. Tänk innan ni säger något istället. Eller nja, stryk det sista "Att tänka innan man pratar är som att torka sig i röven innan man skiter".


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av CharlieSimon:

Mikael borde inte få recensera spel då han recenserar helt ifrån sina egna smak & tycken.

Ja då gör han ju helt fel... VARFÖR, ska folk alltid tro att recensioner går efter vad alla andra tycker? Vet ni varför det är så många som skriver recensioner? Därför att det finns så många vinklar i ett spel att man måste vara flera. Att läsa EN recension av ett spel täcker bara en vinkel, RECENSENTENS (rätta mig om jag stavade fel) vinkel. Så om man klagar på någon som sätter ett betyg efter HANS egna tycken kan man lika gärna dra till Kina eller något.

Sedan var det någon som sade något om att det ska vara en inbiten nisse som recenserar spelet för att kunna täcka newbies vinkel och dessutom de inbitnas. Jag håller med till viss del men jag tror också att om man har spelat en genre tillräckligt länga börjar man tycka att vissa saker är helt självklara men att de inte alls är det för nybörjare. Så om man vill täcka båda vinklar tycker jag att man ska vara två recensenter.

Som sagt... Börjar bli trött på folk som klagar på folk som uttrycker sina egna åsikter. Tänk innan ni säger något istället. Eller nja, stryk det sista "Att tänka innan man pratar är som att torka sig i röven innan man skiter".

Antar att det va rmig du syftade på. I så fall minns du fel. Jag ansåg att det vore bättre med TVÅ skribenter eftersom man då täcker upp båda infallsvinklarna. Men bara om den ena infallsvinkeln är "utifrån" och där man vet att skribenten kommer vara skeptisk och syrlig.

Inaktiv
Skrivet av Schtraider:

Antar att det va rmig du syftade på. I så fall minns du fel. Jag ansåg att det vore bättre med TVÅ skribenter eftersom man då täcker upp båda infallsvinklarna. Men bara om den ena infallsvinkeln är "utifrån" och där man vet att skribenten kommer vara skeptisk och syrlig.

Nej det var inte du det var någon annan med ett betydligt kortare inlägg men strunt samma.

Att någon som inte gillar genren recenserar ett spel är helt ok för mig. Att alla tar så illa upp roar mig väldigt mycket. Det påminner mig om en moder som inte alls kan se att sitt barn har gjort något dumt, jag syftar på att genren/spelet är barnet. Om ni nu inte alls håller med recensenten, visst skit samma och gå och läs/titta på en annan då. Sedan så tycker jag dock att det är intressant att läsa konstruktiv kritik som Schtraider har gjort. Men att läsa kommentarer som skrivits med lika lite ?vett? som recensenten i fråga tydligen har gjort är bara löjligt.

Jag kan hålla med om att det inte stod mycket gott om spelet i recensionen men jag tycker att Mikael endast har gjort bra recensioner, förutom den här kanske som mer var medioker.

Sedan så tycker jag att det skulle fungera minst lika "dåligt" med en recensent som tycker om genren än en som inte gör det. Den som tycker om genren skulle har betydligt mer överseende med de små och lite större felen, även de som är hyffsat stora, och då skulle ni bara klaga på det. Om ni nu vill ha en opartisk recensent så tycker jag att ni ska bygga en robot som kan tänka för sig själv men det är samtidigt ganska dumt för tänk om det blir som iRobot?

Väldigt lång post det här men jag blev bara väldigt trött. -_-


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Han kanske såg några bröst i spelet och då vet vi ju hur det blir när han recenserar spel.

Inaktiv
Skrivet av Urkalak:
Skrivet av CharlieSimon:

Mikael borde inte få recensera spel då han recenserar helt ifrån sina egna smak & tycken.

Ja då gör han ju helt fel... VARFÖR, ska folk alltid tro att recensioner går efter vad alla andra tycker?

Jag respekterar ifall en recenscent inte tycker om ett spel. Problemet med denna recenscenten är att han till exempel påstår att filmsekvenserna och sättet att lära känna karaktärerna är tråkigt och ett misslyckande utan att faktiskt motivera varför. Han har även glömt nämna vad han tycker om texthistorierna och stridssystemet utöver bosstriderna. Att han ens tar upp de japanska röstskådespelarna i recensionen när spelet är läppsynkat till engelska visar ju att han bara letar efter saker att klaga på (visserligen säger han att de engelska röstskådespelarna är bättre men det är ju helt irrelevant att nämna de japanska röstskådespelarna i denna recensionen). Det där med att Kaim inte är den glada typen är väl ganska självklart ifall du ens läst texthistorierna som du knappt nämner i recensionen?

Nej, sånt här håller faktiskt inte.

Medlem
Skrivet av ZereCool:

Han kanske såg några bröst i spelet och då vet vi ju hur det blir när han recenserar spel.

word

nämen seriöst, det var likadant med the witcher...
jag får känslan utav att han hade bestämt sig i förväg att såga LO, inget positivt blir nämnt men ändå är spelet okej? borde det inte få ett sämre betyg då? strangeee!

o det där med japanofiler... var det verkligen nödvändigt, jag är inte ett fan av jrpgs, men det där var smaklöst värre! personangrepp är aldrig trevligt och det ska rotas ut, så frågan nu är vad ska ni göra åt detta?

Inaktiv
Skrivet av Plommon:

o det där med japanofiler... var det verkligen nödvändigt, jag är inte ett fan av jrpgs, men det där var smaklöst värre! personangrepp är aldrig trevligt och det ska rotas ut, så frågan nu är vad ska ni göra åt detta?

Som sagt, ta inte den här recenscenten seriöst.

Inaktiv

Varför denna aggression mot betygsättning på spel.
Om nu nån ogillar ett spel som ni själva gillar, vad gör det ?

Inse att alla tycker inte samma, och var istället nöjda med vad ni själva tycker.

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Varför denna aggression mot betygsättning på spel.
Om nu nån ogillar ett spel som ni själva gillar, vad gör det ?

Inse att alla tycker inte samma, och var istället nöjda med vad ni själva tycker.

inläggen handlar i stort inte om betyget utan recenscenten...

vad vi läsare vill se är en saklig recension som går till botten med vad som är bra och dåligt med ett spel, som jag skrev innan så är han endast negativ, med undantaget grafiken... och grafiken ger inte 2/5, eller?

Medlem

I Super Play fick spelet en 4:a av huvudrecensenten men sedan en 8:a av en annan med annan infallsvinkel. Så kan man göra.

Redaktör

Tack till alla som lämnat konstruktiv kritik, alltså motiverar varför ni inte tycker om recensionen. Sånt gör att vi lär oss vad vi gör fel och vad vi kan göra bättre. Varför vissa saker inte tas upp i recensionen kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har lirat, men det är definitivt något vi kan ta åt oss av.

Feedback som denna ger oss något att gå på, till skillnad från femordiga meningar som går ut på att idiotförklara textförfattaren. Bra feedback gör oss till bättre recensenter, vilket ger er bättre texter. Win-win - tack.

PS, glömde: Det ultimata vore att låta två eller flera personer testa varje spel. Dessvärre har vi inte de resurserna. Super Play och andra tidningar har större resurser än oss. Vi är lite avis, ska erkännas.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Tack till alla som lämnat konstruktiv kritik, alltså motiverar varför ni inte tycker om recensionen. Sånt gör att vi lär oss vad vi gör fel och vad vi kan göra bättre. Varför vissa saker inte tas upp i recensionen kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har lirat, men det är definitivt något vi kan ta åt oss av.

Feedback som denna ger oss något att gå på, till skillnad från femordiga meningar som går ut på att idiotförklara textförfattaren. Bra feedback gör oss till bättre recensenter, vilket ger er bättre texter. Win-win - tack.

PS, glömde: Det ultimata vore att låta två eller flera personer testa varje spel. Dessvärre har vi inte de resurserna. Super Play och andra tidningar har större resurser än oss. Vi är lite avis, ska erkännas.

Man får allt också ge er cred för att ni är såhär öppna för kritik.

Medlem
Skrivet av Tec00n:
Skrivet av Tompa:

Tack till alla som lämnat konstruktiv kritik, alltså motiverar varför ni inte tycker om recensionen. Sånt gör att vi lär oss vad vi gör fel och vad vi kan göra bättre. Varför vissa saker inte tas upp i recensionen kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har lirat, men det är definitivt något vi kan ta åt oss av.

Feedback som denna ger oss något att gå på, till skillnad från femordiga meningar som går ut på att idiotförklara textförfattaren. Bra feedback gör oss till bättre recensenter, vilket ger er bättre texter. Win-win - tack.

PS, glömde: Det ultimata vore att låta två eller flera personer testa varje spel. Dessvärre har vi inte de resurserna. Super Play och andra tidningar har större resurser än oss. Vi är lite avis, ska erkännas.

Man får allt också ge er cred för att ni är såhär öppna för kritik.

Tycker snarare att det är en självklarhet att vara öppen för kritik när man driver en site "av gamers, för gamers". Men hey, det är bara jag.

Men men, har verkligen inget intresse av att klanka, bara för sakens skull. Men man måste få ställa krav på recensenter som vill tas på allvar. Sen att Lövgren (rätt?) helt uppenbart är en begåvad skribent måste också tas med i beräkningen. Det är bara synd att det ibland överskuggas av en del, enligt min mening, onödiga nedskrivningar och bitskheter.

För er som bara gnäller och använder ord som "suger" och liknande; stick och brinn! Ni pajar för oss som bryr oss om FZ och vill göra den bättre.

Peace!

Medlem

Ja, det är inte alltid folk bakom en tidning eller sida bemöter kritik på ett bra sätt. Det ska ni ha cred för. Sen med andra infallsvinklar, det är inget man alltid behöver ha, det kan ju vara så att ni har en tex Red Alert guru på fz, som helt garanterat kommer sitta såld när nästa Red Alert kommer ut. Då är det inte alltid sagt att han kommer recensera spelet, men han kan ge sin infallsvinkel i det fallet, eftersom han faktiskt spelat spelet.

Medlem
Skrivet av seppuko:

Ja, det är inte alltid folk bakom en tidning eller sida bemöter kritik på ett bra sätt. Det ska ni ha cred för. Sen med andra infallsvinklar, det är inget man alltid behöver ha, det kan ju vara så att ni har en tex Red Alert guru på fz, som helt garanterat kommer sitta såld när nästa Red Alert kommer ut. Då är det inte alltid sagt att han kommer recensera spelet, men han kan ge sin infallsvinkel i det fallet, eftersom han faktiskt spelat spelet.

Ne, klart man inte måste ha det eller har resurser till det. Men som det är nu känns det som om de bara slänger ett spel i knät på första bästa och ger en deadline. Lite tanke bakom hade inte skadat.

Inaktiv

Behövde inte läsa mer än några rader av recensionen för att börja ana att det här är ett spel för mig, av ren erfarenhet. Begav mig sedan till kommentarerna för att bekräfta den aningen.

Tyvärr(?) är det ofta här man hittar den korrekta bedömningen av spelet i fråga. Men all vettig kritik har redan framförts och absorberats verkar det som.

Detta är iaf ett givet köp för mig när jag spelat ut Blue Dragon (snart klar) och Eternal Sonata som jag nyss fick hem

Inaktiv

Jag håller med att FZ.se borde inte låta Mikael Löfgren recenera JRPGs, inte pga att han sågar dom utan mkt att jag saknar någonting som ger mig en känsla hur spelet är som JRPG jämfört med andra.

Redan från första stycket känner man att Mikael åter igen sågat ytterligare ett JRPG. En person som recenserar denna genre och konstant fokuserar sig hur striderna är eller filmerna är fel ute i min syn, hur är storyn i jämförelse etc. Lite mer objektivitet och mindre försöka låta som en nörd version av Alex Schuman tack.

Jag tex skulle inte vara rätt person att recensera FPS för jag tycker det är trist och det är sånt man ser i en recensent. Alla vet att FPS är gå och skjuta, så skippa fokus på det. Sikta in sig mer vad som är unikt, funkar och vad som inte funkar i jämförelse med andra spel i samma genre.

Bra recension av Lost Odyssey: http://xbox360.ign.com/articles/849/849927p1.html

Storyn bra, inte unik, men ringsystemet hur man får nya kombos etc är nytänkande och funkar himla bra. Grym grafik men stort minus med laddtiderna i jämförelse med andra JRPG.

Självklart svårt att mäta sig i flexibilitet med Oblivion eller Mass Effect men JRPG är inte samma spel genre som våra väst europeiska RPGs.

Mikael, lär dig förstå publiken och sluta försöka låta som en trendsättare. Kalla mig fanboi, om det är allt du har att komma med bekymmra dig inte att ens säga det. Recensera spel i genre som du trivs med och förstår hur dom ska fungera.

123
Skriv svar