tysta ned hårddiskarna?

Inaktiv
tysta ned hårddiskarna?

Tänkte bara lite kort, går det att dra ner på nätaggets fläkt med något program precis som man kan göra med grafikkort/cpu? Är egenligen bara det som "låter" vid idle om jag inte kör något krävande program som allt annat drar igång också.
vore najs med en nästintill ljudlös dator under nätterna.

Medlem

Hmm, fick för mig att det här precis var uppe i en annan tråd, men nu hittar jag den inte...

Du kan ju öppna agget och smörja fläkten så kanske den blir lite tystare. Det brukar gå att droppa i lite olja i hålet innanför klisterlappen på fläkten. Alternativt kan du byta fläkt om den är i standardformat. Annars är det nog till att köpa sig en ny. Som det sas i tråden jag inte hittar så finns det ju en anledning till att fläkten snurrar så fort som den gör.

OBS. Man bör veta vad man håller på med om man öppnar ett agg, den kan ge stötar även när sladden är urdragen. Det kan nog vara ganska otrevligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

fan ja snackar skit, är hårddiskarna som gör ifrån sig ljud.
borde lyssna lite mer på datorn
hjälper det nåt med attlägga dom i såndär dockstation eller någe annat alternativ?

Medlem

Finns ju sån här t.ex.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41412

http://www.gtek.se/ har en del prylar för hd dämpning

http://kylning.com/ lär väl oxå ha nått.


signatur
Medlem

Ok, ja det var ju lite annorlunda

Det finns ju massa trix. Jag hade min hängande i gummiband förut, då var den nästan helt tyst. Finns även dockstationer som du säger, men jag har hört att de kan göra disken väldigt varm.

En sån här kanske?

hehe, nu han cammo före


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

gummiband är ingen bra idé alls. prova köra lite hd-benchmarks med/utan gummiband så får ni se.
det allra bästa är ju att helt enkelt låta datorn stänga av diskarna när det inte skrivits/lästs något på 15min. då blir det garanterat tyst.
gummibussningar (som _inte_ låter disken röra sig för mycket) dämpar en del av smattret...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Är det kraftiga gummiband så kan det säkert funka, finns ju tom vissa som säljer sådana lösningar :).
Beroende på vad för slags oljud som HD för så kan man säkert finna olika dämpnings metoder.
Mina WD HD hade tendensen att skapa ett lågfrekvent "sjungande" när dom satt monterade i 3.5" platserna i lådan samt plus HD surrandet.
Köpte2 st Zalman kylare och la den tredje disken på en dämpningsmattan i nere på golvet i lådan och det löste biffen, inget mer ljud från diskarna, man kan bara höra HD om man har örat ca 3-5 cm ifrån dom och dom går svalt också vilket alltid är positivt (förlänger livslängden oftast). Dock så tenderar den som ligger på dämpningsmattan att bli varm, ska införskaffa en till samt större låda lite senare denna månaden för att lösa saken.

Är lite skeptiskt mot HD-chassin som placeras i lådan, vem säger att dom verkligen kyler HD tillräckligt? Någon som har några erfarenheter?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

P160 chassi kör med gummiband. Skulle det dra ner prestandan mycket så borde det verkligen dra ner betyget på chassi.

Min ena disk lät väldigt mycket mer än min andra, men då bara när den arbetade. Att spänna fast HDD buren hjälper ganska mycket och sedan satte jag gummiringar mellan och det har hjälpt en hel del.

Inaktiv
Citat:

Är det kraftiga gummiband så kan det säkert funka, finns ju tom vissa som säljer sådana lösningar

nej, det hjälper inte att de är kraftiga. det är att disken kan röra sig som gör att den får svårt att spåra.
den vagga du visar (där disken spänns fast mot en platta mha gummiband) är definitivt inte i närheten av att hänga disken i gummiband.

det är dessutom en ganska dålig lösning, då disken både ligger löst och kan glida ur, samtidigt som det enda som eg tar upp vibrationerna är två tunna bitar kork.

zalmans "kylare" är däremot mycket bra, även om kylegenskaperna är lite tveksamma imo... har visserligen inte sätt eller gjort några mätningar. den duger åt mig iaf.
skulle jag köpa nytt nu skulle jag dock valt något annat... billigare.
en förutsättning är också att disken monteras i 5.1/2"-platserna, och inte med gummibussningarna vertikalt under disken...

vill man prova _nästan_ hur illa det blir med gummiband så kan man stapla 2-3st zalmanbussningar på varandra, sätta dem i disken underifrån, och provaköra. bara att starta en ordbehandlare tar evigheter, för att inte tala om att boota.

Skrivet av karma:

P160 chassi kör med gummiband.

jasså? jag hade för mig den körda samma variant som de flesta antec, men gummibussningar i infästningshålen...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

(gummibussningarna i mitt Antec SLK3000B är av, ehh, tveksam kvalitet, gör liten till ingen nytta alls. iaf inte när diskarna jobbar, låter som att ett marsvin sitter i lådan)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tänkte på P-150.
http://www.silentpcreview.com/article272-page4.html

Är det det som är dåligt eller har jag missförstått något?

Inaktiv

hm, den varianten av hängning har jag faktiskt inte provat. min gissning är iaf att den är långt ifrån optimal. dessutom sitter diskarna inte fast... någon som har tid, energi och gummiband kanske vill göra ett par tester?

edit: ser jag fel, eller snäpps plastbrickorna fast från insidan?!:O
det verkar ju stenkorkat...:|

edit2: va inge...:>

edit3: eller jo...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nä, du ser nog fel. De ploppas i från utsidorna.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ah, då verkar det vettigare. fortfarande tveksam till den där gummibandlösning dock, även om jag är väl medveten om hur effektiv den är vad gäller att ta bort oljud...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Rekommendera mig lite benchmarks jag kan köra så ska jag köra dem och återkomma med resultat. Min rumskompis har nämligen just ett sådant chassi.

Ang. ljudet så dödar gummibanden i det chassit verkligen allt ljud. Vi har samma HDD och det är verkligen en enorm skillnad även fast jag lyckats få bort större delen av ljudet från min.

Inaktiv

kommer inte ihåg vad jag körde faktiskt... försökte få tyst på en gammal 75gxp först. sedan har det blivit tester med 120gxp och barracuda 7200.7.

iaf, kanske sandra har något?
det som påverkades var i första hand söktiderna.
om det är ibm/hitachidiskar hade gamla featuretool möjlighet att jämföra sökningar i silent- och normalmode. man borde kunna klocka sökningarna som görs tycker jag... (rasslar siffror som visar hur många som gjorts.)

hdbench kanske också kan mäta söktider?

det borde förresten finnas mätprogram hos storagereview...

edit: ja, där fanns en hel del.
länk


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Med risk för att få bära dumstrut efter detta: Kan man inte använda SMART för att få en uppfattning om söktider tex, eller är det för oexakt?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

smart talar om hur disken mår, och är ingen benchmarkfunktion.

(self monitoring analsys and reporting tool)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ok, tänkte bara eftersom den mäter seek time performance eller vad de kallar det


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hm... det har jag inte tänkt på. det kanske kan gå, men då bör man veta exakt hur det mäts, och dessutom se till att samma filer läses varje gång, på samma vis. det blir nog enklare att helt enkelt köra ett benchmarkprogram.

edit: hur går det för dig karma?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

om inte inköp är gjort redan finns här en i jämförelse med zalman ganska billig lösning, som nog också fungerar riktigt bra:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37285

karma, hur gick det med mätandet?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tyvärr har jag inte kunnat göra några mätningar för jag har inte varit hemma på ett par dagar. Imorgon kommer jag dock att komma hem och kan då köra testerna

Medlem

Ok, Karma har mycket dedicerat ryckt och slitit hårdvara från chassi till chassi idag. Jag har även läst in mig en del på ämnet hårddiskar för att förstå lite vad det var jag skulle göra egentligen. Tydligen så är det så att gummibandsupphängning gör att disken börjar gunga, om än lite. Detta leder till att läsningen inte blir så precis och därför blir framförallt söktiden lidande. Jag testade med mitt Fina chassi av modell fräsigt budgetchassi (Xion II) och min rumskompis modell skittråkigt dyrt chassi med allt det fina inuti (Antec P-150). Han har gummibandsupphängning som visat tidigare i tråden. Jag har vanlig bur med skruvar. Jag har även gummiringar för att minska vibrationerna och därmed ljudet (hjälper bara när disken arbetar så det är ganska begränsat till när jag tankar över natten). Jag testade först i mitt chassi och sedan slet jag ut nödvändiga komponenter och körde i Antec chassit. Det borde räcka för att ge tillräckligt ok data tycker jag.

Eftersom det är ett helvete att hitta något benchmark (tack för länken Soya, men den var sisådär hjälpsam) som fungerar på ett hyggligt sätt beslutade jag mig för att det egentligen var skillnaden i värdena mer än vad själva värdena i sig självt var. Det blev Sandra för det är ett program jag känner mig bekväm med.

Jag har en Seagate 7200.9 200Gb SATA2 disk och jag antar att det egentligen kvittar men det är väl möjligt att olika märken är olika känsliga.

Efter att ha svurit över gummibanden (det såg så enkelt ut) så lyckades jag iaf få till det där med. Jag körde Sandra 10 gånger i vardera rigg bara för att se om det blev olika resultat från gång till gång som skulle kunna göra resultaten i sig värdelösa. Det gjorde de inte. Sandra uppvisade som mest 1Mb lässkillnad (vilket säkert kan förklaras av att datorn fick för sig att göra något just då. Det är ju ingen labdator jag har direkt). HDD var 50% full och defraggad med Diskeeper10.

Jävligt mycket text för lite resultat. Jag fick ingen skillnad mellan att ha skiten i gummibanden jämfört med att ha den fastskruvad i min bur. Jag försökte känna efter om disken vibrerade något märkbart under testerna och det kändes väldigt, väldigt lite i gummibanden. Gummibanden är ganska hårda och snodda runt disken så sitter den faktiskt ganska hårt.
Jag tänkte då att det kanske är så att sandras två tester jag körde inte direkt låter disken spinna så mycket så jag körde HDbenchs skriv/läs test. Då drar disken igång ganska rejält men även då var skillnaderna väldigt små mellan gumiband/bur, fast jag fick iaf en fördel till buren då; men bara ca 5-7%.

Antagligen vet väl Antec vad de gjorde när de gjorde P-150 lådan eller så är Seagate inte så våldsam i snurrningarna eller har ett bra läshuvud. Kanske har det större betydelse på Raptor diskar på 10k RPM?

Slutligen satte jag mig och läste igenom ett gäng recensioner av P-150 (finns hur många som helst) för att se om det är någon påpekat något om upphängningen. Jag hittade inget om prestandan vilket iof kanske inte är så konstigt då jag tvekar på att de någonsin testar den för en chassirecension. Jag letade då lite på forum och hittade då förvisso en del om just upphängningar med gummiband, men då handlade det inte om P-150 utan oftast om extradelar till chassin.
Min chansning är att om Chassit kommer med det och det i övrigt är ett bra chassi så har de väl tänkt på den delen också. Min andra chansning är att jag inte är så duktig på att göra sådana här tester.:)

Inaktiv

utmärkt!
1/20 kan man väl offra för att få det hela tyst.

hm... kanska ska försöka gräva fram ett gäng grova gummiband och prova...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

det enda man inte ska göra med diskar i gummiband är att frakta datorn, då måste man låsa upp dem på nått sätt under frakten.

För övrigt intressant lösning - enda jag inte gillar är att gummi är något av en färskvara (och kan med åren vittra sönder), annars är det ypperligt ide: ju friare från chassit den vibrerande delen är, desto mindre går vibrationera vidare i chassit. teoretiskt är det väl bäst hängande i ett enda snöre, men det lär väl inte vara så optimalt för vare sig frakt eller HD-operationer...


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Gott mos att du lagt ner så mycket energi för att få pålitliga testresultat. 10/10 poäng för utförande. Dämpning rent generellt sätt innebär ju alltid en kompromiss. Det går inte att ha både maximal prestanda och dämpning samtidigt.
5-7% var väl ändå en markant skillnad? Jag trodde soya var mer av åsikten att tappar man 0.5% så är det katastrofalt

MaxH: Gummi är absolut en färskvara, men det är också stor skillnad på gummi och gummi. Om man vill göra sin egna lösning så är ett tips att undvika exempelvis o-ringar av nitril (förkortas ofta NBR).
Tror bestämt jag ska köra en ghetto-variant med grejor från jobbet. Det kan bli intressant

Medlem

Om man tappar skriv/läsförmåga på 5-7% får man ju ändå prata om ganska stora arbeten för att man ska märka någon större tidsskillnad i arbetet. Om du skyfflar 50 eller 53MB/s märker man ju inte av om man inte pratar om ganska många GB.

Tack för den positiva responsen

Medlem

Bra test Karma, en hel påse cred

Det bekräftar väl om något mina erfarenheter av ghetto-band kontra plåtbur, ingen märkbar skillnad i verkligheten. Och då skulle jag ändå säga att flaskhalsen i min dator är hårddisken, så jag borde märka om det blir värre. (Flaskhals eftersom jag seedar torrents typ hela tiden och gör annat hdd-krävande, spelar inte spel i nuläget)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Citat:

5-7% var väl ändå en markant skillnad? Jag trodde soya var mer av åsikten att tappar man 0.5% så är det katastrofalt

nja, 5% är inte jättemycket om man inte har väldiga krav på läs- och skrivprestanda. testerna jag genomförde tidigare gav däremot enorma försämringar.
(tiotals sekunder på boothastighet tex, exakt hur stora kommer jag inte ihåg - det var ganska längesedan... kanske gör jag om det om jag lyckas gräva fram diskartyperna någonstans. mina är isärtagna och står och ser vackra ut på en hylla, så de går nog inte använda som testmaterial... det vore intressant och se hur gamla och nya diskar reagerar på samma upphängning.
läshuvuden bör ju ha blivit lättare med tiden, och många använder ju mjuka huvudrörelser för att sänka ljudnivån. det gjorde ju redan 75gxp också ifs, men prestandaförlusten var så stor att jag aldrig använde det läget, så det blev inte testat...)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

jössenamn, inte undra på att datorn var näst intill knäpptyst när nätaggsfläkten i princip stannat helt. blev som ett litet element på full värme inna ja smörjde nu. märktes ännu mer när ja cpu klockade och i samma veva drog upp volten, ingen go doft inte.nu ska sig här ett nytt agg köpas och q-tecet trampas sönder.
Tanke på det, har ett annat antec på 300w som det inte kommer nån ström ur, har mätt, hur kommer det sig att ett nätagg bara slutar att fungera?

12
Skriv svar