Tillgång till XMB i PS3-spel under sommaren?

Robot
Tillgång till XMB i PS3-spel under sommaren?
Medlem
Tillgång till XMB i PS3-spel under sommaren?

nice


signatur

No mercy just kill

Medlem

Efterlängtad funktion

Medlem

Att de inte hade det från början. Inte som om det är en ny sak direkt. Har tex gått att göra på datorer med Windows i många år.

Medlem

Lagom till MGS4 dvs


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Häftigt. Även om jag hellre lyssnar på musiken som finns i spelen än min egen.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem
Skrivet av mazk0:

Att de inte hade det från början. Inte som om det är en ny sak direkt. Har tex gått att göra på datorer med Windows i många år.

Det är en helt annan sak.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem
Skrivet av Lootskin:
Skrivet av mazk0:

Att de inte hade det från början. Inte som om det är en ny sak direkt. Har tex gått att göra på datorer med Windows i många år.

Det är en helt annan sak.

Är det?

Medlem
Skrivet av mazk0:
Skrivet av Lootskin:
Skrivet av mazk0:

Att de inte hade det från början. Inte som om det är en ny sak direkt. Har tex gått att göra på datorer med Windows i många år.

Det är en helt annan sak.

Är det?

Ja, Datorer är annat än spel maskiner också om du inte har noterat.

Inaktiv

Har ingen konsol så jag undrar vad det är som är bra med tillgång till XMB under spelandets gång?
Varför så efterlängtat?

Inaktiv

hahah är nöjd som fan redan men kanske inte riktigt vet vad som saknas, men bring it on

Medlem

klockrent till COD4

Medlem
Skrivet av Bennyfax:

Har ingen konsol så jag undrar vad det är som är bra med tillgång till XMB under spelandets gång?
Varför så efterlängtat?

För att folk på ens friendlist kan skicka meddelanden till en, t.ex. "hej, skall vi spela?" och det meddelandet ploppar upp i hörnet, man kan dock inte svara på det om man inte stänger ner sitt spel

Medlem

Fattar inte varför det ska ta sån j*vla tid!

Medlem

Sony borde släppa sitt "Friends" som ett öppet protokoll alt. skapa en "Sony IM"-klient. Inte för att på något vis konkurrera emot Microsoft:s Live Messenger, men för att ge andra möjligheten att samtala med de som spelar PS3.
Sedan jag införskaffade min PS3 tillbringar jag allt mindre tid vid datorn, vilket gör mig svåråtkomlig gentemot tidigare. Det finns säkerligen fler fler personer runt om i världen som min situation går att applicera på. Således skulle en "Sony IM"-klient innebär att andra kontakta mig under tiden jag spelar - och med in-game XMB skulle jag då kunna svara på deras meddelanden. Bra? Oja!

Skrivet av Cyberz:

Fattar inte varför det ska ta sån j*vla tid!

Det beror troligtvis på en mängd faktorer, såsom att XMB:s ursprungliga uppbyggnad innebar att en massa overhead, för att erbjuda en snabb implementering av in-game XMB. Därför har Sony valt att strukturera om koden. Därtill måste ev. de s.k. SDK:s ses över, skapas och distributeras.
Det kan ses som en lätt sak, men som systemutvecklare vet jag att man oftast arbetar under mycket pressade förållanden och med en mängd önskemål. Planeringsfasen är a och o, vilket skulle kunna vara ytterligare en av anledningarna till att funktionen fortfarande inte kommit; de vill helt enkelt få den gjort, på rätt vis!

XMB går i dagens läge att komma åt till vissa delar. Devil May Cry 4 är antagligen det spel som nyttjar mest XMB-funktioner, som jag känner till. Det kan mycket väl vara så att de fått tillgång till en senare version av Sony:s SDK/devkit eller att fått assistans/direktiv ifrån Sony om att implementera detta.

In-game XMB är för mig som systemutvecklare mycket intressant, då jag är nyfiken på hur Sony kommer att lösa det här; om deras ursprungliga XMB-struktur var såpas bra att in-game XMB blir möjligt samtidigt som de bibehåller full kompatibilitet med äldre/redan lanserade spel och då tillåter XMB-access även ifrån dessa.

Mycket spännande projekt!

Medlem

Ok. Klart det kanske inte bara är att fixa men ändå... att de inte planera in det här redan från första början? De har väl sina anledningar antar jag..

Medlem
Skrivet av Drapan:
Skrivet av mazk0:
Skrivet av Lootskin:
Skrivet av mazk0:

Att de inte hade det från början. Inte som om det är en ny sak direkt. Har tex gått att göra på datorer med Windows i många år.

Det är en helt annan sak.

Är det?

Ja, Datorer är annat än spel maskiner också om du inte har noterat.

Och saken är den att man ska kunna ta sig ut ur spelet för att komma på XMB samma sak som att tabba ur ett spel på datorn och komma åt desktop. PS3 är inte heller en spelmaskin. Det är även ett mediacenter och webbläsare. Desutom även en komplett dator för man kan köra linux.

Medlem
Skrivet av mazk0:

PS3 är inte heller en spelmaskin. Det är även ett mediacenter och webbläsare. Desutom även en komplett dator för man kan köra linux.

Inte en spelmaskin? Det är just vad det är. Sony PlayStation 3 är en spelkonsol, med extra finesser såsom webbläsare, mediafunktioner, möjligheten att köra Linux (rätt tydligt att det inte är det primära syftet, då bl.a. 3D-access begränsas i hypervisorn.

Dock håller jag med dig om att XMB in-game behövs. Framför allt då antalet speltitlar med online-funktion ökat, och således även behovet av en förbättrad vänner-funktion, eller en vettig inbjudningsfunktion (ala Home). En kombination vore givetvis det bästa, och det tycks Sony vara väl införstådda med, då vi användare kommer att få både och.

Som jag skrev ovan, en "Sony IM"-applikation hade inte heller varit helt dumt.

1
Skriv svar