Metal Gear Solid 4 för stort för bluray

Robot
Medlem
Metal Gear Solid 4 för stort för bluray

öh, är det bara jag, eller kan man inte klämma in runt 60 GB på en bluray skiva, om man använder dual layers och sånt. eller kan de inte göra det med spel?

Medlem

Jag har för mig att Blu-ray stödjer dubbla lager, dvs. 50 GB?

Medlem

Jaa finns ju 200 gb skivor som är under utveckling av TDK också.

Medlem

Men lägg det på flera skivor då för tusan som allt annat som inte får plats på 1 diskett/cd/dvd/whatever...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Då udnrar man ju vad som har hänt med den gammla uråldriga konsten OPTIMERING och KOMPRIMERING.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Extra tungt eller? "Blyray"

Medlem
Medlem

What the....? Sa du Blu-Ray?


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

hm, för dyrt för 2skivor?

Medlem

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

Medlem

Man skulle ju kunna släppa 2 versioner också

Medlem

Kunderna vill inte betala för två skivor skulle säkert höja priset på spelet med en hundralapp eftersom det är en massa royalties som blu-ray dras med.

Inaktiv
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

Jag tror ju dock att konami själva vet aningen bättre än du gör.

Medlem

Tog er ett par dagar att lägga upp mitt nyhetstips >.>

En dual-layer blu-ray skiva kan ha upp till 50gb. Det jobbas på 100gb+.

Medlem

Wow, spelet måste vara fullproppat med godsaker för att ta upp en hel Blu-Ray.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem
Skrivet av 46and2:
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

Jag tror ju dock att konami själva vet aningen bättre än du gör.

Vet bättre vad? Hur mycket saker och ting tar plats?

Medlem
Skrivet av pazu:
Skrivet av 46and2:
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

Jag tror ju dock att konami själva vet aningen bättre än du gör.

Vet bättre vad? Hur mycket saker och ting tar plats?

Eller hur, om ett spel är över 25GB så måste det ju finnas komprimeringsmissar.

Medlem
Skrivet av moberg:

öh, är det bara jag, eller kan man inte klämma in runt 60 GB på en bluray skiva, om man använder dual layers och sånt. eller kan de inte göra det med spel?

Ja självklart men Ps3 har en blu-ray spelare som spelar upp endast vanliga blu-ray skivor med ett lager (25gb), för att spela dual layer skivor måste du ha en spelare som spelar upp dual layer, så är det med dvd också, krävs en specifik spelare för det.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av pazu:
Skrivet av 46and2:
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

Jag tror ju dock att konami själva vet aningen bättre än du gör.

Vet bättre vad? Hur mycket saker och ting tar plats?

Håller helt med , konami har nog bättre koll på det än du .. oavsett din kunskap.

Medlem
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

inte vet jag, men jag vill iaf ha okomprimerat ljud och 1080.. om storyn är bra, varför sunka ner ljudet som är en sjukt stor del av upplevelsen..

iofs så är jag väll en av "få" som har HD ljud i vardagsrummet, inte slagit igenom än.. få recivers som stöder hdmi 1.3a med HD sound..
och ni som inte hört skillnaden ha missat nått, sjukt stor skillnad.. men det behövs högtalare som klarar av att spela skillnaden åh..

men för er som använder tv högtalarna eller budget surround system kan jag förstå att ni klarar er med komprimerat mp3 ljud..

och priset att trycka 2 blurays är nog inte så stort.. sätt bonus matrial om det är sådant på en xtra vanlig dl dvd ist..

Inaktiv

Blu-ray är så 2007 :/


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

tror dom vet vad dom sysslar med. tror även dom har tänkt i dina banor också men har nog en god anledning till att inte göra på det enkla sättet

Inaktiv

Går säkert att få Tetris att inte rymmas på en blu-ray om man så skulle vilja.

Medlem
Medlem

Ja jösses! En stackars Blu Ray skiva.... Bör jag påminna om att 25Gb fortfarande är ca 3 dual Layer DVD skivor? Eller som "Lost Odessey" till 360 som ligger på 4 DVD skivor och är ca 24-25 Gb.

Hur många spel ser ni därute med 4 DVD skivor i dagsläget?

Naturligtvis så kommer ju utvecklarna att använda flera Blu-ray skivor i framtiden...

Just nu ska det bara glänsas och Hideo Kojima är väl typiskt en glänsare och visionär..... även om han gör bra spel!

lugn lugn det blir nog bra detta tillslut:-)


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Låter bra 12 juni alltså. Då kommer väl bundlen med 80gb PS3 o mgs4 också va?:) En sådan till mig oja!

Inaktiv
Skrivet av Richiraptor:
Skrivet av pazu:

skitsnack, vill man så kan man få plats med hela MGS4 på en blu-ray fast utan att ha massa 1080p-klipp och okomprimerad 7.1 ljud

inte vet jag, men jag vill iaf ha okomprimerat ljud och 1080.. om storyn är bra, varför sunka ner ljudet som är en sjukt stor del av upplevelsen..

iofs så är jag väll en av "få" som har HD ljud i vardagsrummet, inte slagit igenom än.. få recivers som stöder hdmi 1.3a med HD sound..
och ni som inte hört skillnaden ha missat nått, sjukt stor skillnad.. men det behövs högtalare som klarar av att spela skillnaden åh..

men för er som använder tv högtalarna eller budget surround system kan jag förstå att ni klarar er med komprimerat mp3 ljud..

och priset att trycka 2 blurays är nog inte så stort.. sätt bonus matrial om det är sådant på en xtra vanlig dl dvd ist..

HDMI 1.3 har exakt noll betydelse för PS3:ans ljudåtergivning i nuläget.

Saxat från engelska Wikipedias HDMI-sida:

Citat:

Optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[9] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on Blu-ray Discs and HD DVDs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

Saxat från Engadget:

Citat:

It has recently been uncovered that although the PS3 does have an HDMI 1.3 port, the software does not support bit stream audio. What this means for Blu-ray fans is that when they finally pick up one of those new Onkyo receivers with HDMI 1.3, that they still can't enjoy Dolby TrueHD or DTS HD because there is no way to get the bits out of the PS3.

Jag har fortarande inte sett något som tyder på att det har förändrats. Det betyder att PS3:an gör om HD-ljudet till en PCM-stream innan den skickar ut ljudet över HDMI:n, alltså kan man få precis lika bra ljud över HDMI 1.2. Jag har själv en HDMI 1.3-förstärkare, så rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av moberg:

öh, är det bara jag, eller kan man inte klämma in runt 60 GB på en bluray skiva, om man använder dual layers och sånt. eller kan de inte göra det med spel?

Ja självklart men Ps3 har en blu-ray spelare som spelar upp endast vanliga blu-ray skivor med ett lager (25gb), för att spela dual layer skivor måste du ha en spelare som spelar upp dual layer, så är det med dvd också, krävs en specifik spelare för det.

Det är inte sant, PS3 klarar att läsa dual-layer, Jag har till och med läst nånstans att den skall klara av 100 gigs blu-ray med bara en firm-ware uppdatering.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av SorbP:

Då udnrar man ju vad som har hänt med den gammla uråldriga konsten OPTIMERING och KOMPRIMERING.

inte i det här fallet, MGS4 är ett skrytprojekt så då är det "bra" siffror att det inte ryms på 25GB osv.

egentligen tror jag man utan problem hade kunnat få med spelet på en vanlig blu-ray skiva, fan jag tror tom spelet skulle rymmas på en dvd.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar