Inaktiv
RAM fråga

Dags att uppgradera till 2GB RAM, nu är frågan vilket märke/tillverkare är "bäst" alt. rekommenderat? 400mhz minnen, 2 x 1GB i dual channel gäller.

Corsair XMS
Kingston HyperX
OCZ
GeIL

Övriga specs:
AMD athlon XP 3200+
EpOX EP8RDA3+
XFX 6600GT 128

Är det egentligen någon större skillnad eller stirrar man sig bara blind?

Medlem

Man stirrar sig blind. Skillnaderna är så små att de är obefintliga i praktiska tester och marginella i teoretiska.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Man stirrar sig blind. Skillnaderna är så små att de är obefintliga i praktiska tester och marginella i teoretiska.

Det du vill ha sagt är: Köp de billigaste.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Karmalicious:

Man stirrar sig blind. Skillnaderna är så små att de är obefintliga i praktiska tester och marginella i teoretiska.

Det du vill ha sagt är: Köp de billigaste.

Nja, nä. Kanske inte direkt. Mer åt "lägg inte massor av pengar på att få 'finare' minnen". Köp standardprylar. Kanske inte nödvändigtvis no-name skräpminnen som inte ens har timings utskrivna, för det är ju lite av ett vågspel, men vanliga standard tråkminnen.

Klockar man inte mycket finns det ingen som helst mening med att skaffa dyrare minnen. Dyrare minnens enda fördel är att de oftast klarar högre inställningar än billigare minnen, vilket kan leda till att man kan höja sitt system lite mer än man annars kunnat göra.

Inaktiv

Tänk bara på kompatibilitet. Det är inte lika lätt att få ett system stabilt idag som för 5 år sedan. Kolla upp hur minnena du tänkt dig fungerar med ditt moderkort innan du köper något. Detta görs lättast via diverse forum. Kolla exempelvis www.sweclockers.se och det officiella forumet hos tillverkaren av ditt moderkort och minne.

Inaktiv

>>Karmalicious: Jag förstår tankegången där vad gäller att inte köra "overkill" minnen och i dagsläget så har jag väl inga planer på att klocka något, mest beroende på att mitt nuvarande system inte är det bästa. Samtidigt så vill jag få ut så mycket som möjligt av mina nya minnen. Och dom ska då även hålla för en uppgradering till AMD64 baserat system i framtiden.

Jag använder Kingston ValueRam för tillfället (2x512 i DC). Har använt mig av Apacer, Samsung och TwinMos tidigare men det känns som om dom är typ "ja, vi fungerar men vi orkar inte arbeta mer än nödvändigt..."

Jag har kollat runt lite på de större internet butikerna och priserna mellan dessa märkes minnen är marginella.

Kan passa på att fråga om det går att köra 2x512 TwinMos och 2x512 Kingston utan större inkompatibilitets problem? Vet om att det inte direkt rekommenderas att använda olika typer av kretsar.

Slutligen: Någon som har direkta erfarenheter av antingen Corsair XMS eller HyperX?

Inaktiv

jag håller helt med karma; håll dig till value-serierna. har du kingstons kvr i dagsläget så är det enklast - och billigast - att behålla dessa, och köpa ett gäng kingston till, med samma timings.

förresten, fundera noga och länge över ifall du verkligen får någon nytta av mer minne. hur mycket förbrukar du* som max, har du koll på det, tex?

*den applikation (spel) som arbetar då, resten kan ju lägga sig i swapfilen eller nått.

edit: tex ati tray tool kan visa hur mycket minne processen drar, uppe i något hörn medan man spelar. borde funka utmärkt, så länge spelet inte startar massvis av processer.
skulle tro att den kan visa tillgängligt minne totalt också.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar