Medlem
Ny dator

Hej hej,

Jag funderar på att inhandla en ny dator. Jag har kommit fram till en rätt bra konfiguration (iaf i mitt tycke) men vill gärna höra med er här också om ni tycker att nåt kan förbättras osv. Kommer använda den mestadels som speldator (FPS), men fortfarande väldigt osäker på vilket grafikkkort är mest lönsam.

Här är den övriga konfigurationen från Datorhandel.com:

AMD CPU ATHLON 64 X2 4000+ SOCKET AM2 2.0GHZ 2X1MB... 3 058:-
MSI MAINBOARD S-AM2 NFORCE 570 SLI ATX 2XPCI-E AUD... 1 379:-
WESTERN DIGITAL RAPTOR 74GB SATA1.5GBS 10K RPM 16M... 1 571:-
ANTEC P150EC PC CASEPERFORMANCE ONE SERIES ... 1 329:-
WESTERN DIGITAL CAVIAR 320GB SATA1.5GBS 7200RPM 8M... 1 029:-

Totalt (exkl frakt) 8 366:-

Och minnet från Netshop:

OCZ DDR2 1024MB Gold Dual Channel - PC2-6400 2x512MB 800MHz. (5.5.5.10) 1 226 :-

Vilken är den mest prisvärda graffet just nu? Helst ska den få kosta runt 1500-2000 kr.

Tacksam för all hjälp.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag har för mig att datorhandel.com inte är en butik att lita på. Försök söka på sweclockers.se och se om de säger något där. Generellt sett är http://www.datorbutiken.se/ och http://www.komplett.se/ de enda butikerna man riktigt kan lita på (som är så gott som helt datororienterade. Visserligen har komplett utökat något, men iaf). MYcom och Webbhallen går kanske också.

Bättre att handla hos en butik man kan lita på och faktiskt få utnyttja sin ångerrätt och garanti mot att betala lite mer för sakerna, än att sitta där med sitt felköp eller defekta vara som butiken vägrar byta ut. Komplett har ett mycket mycket smidigt system för ångerrätt och retur.

Hur som helst. Om du köper performance one som chassi måste du även skaffa ett nätaggregat till den, då inget följer med. Jag skulle då rekommendera detta:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309565

Det ger möjlighet att i framtiden uppgradera till flera grafikkort för utökad prestanda, och är tydligen också relativt tyst.

Det bästa grafikkortet i den prisklassen är nog 7600GT:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318626

Men varför skaffa dator nu? UT2007 kommer först om ett halvår. Helst vill man ju ha ett hyffsat snabbt grafikkort med mycket minne. Jag siktar på ett high-end-grafikkort med 512MB. Kanske 1900 när det gått ner i pris. Men då finns det säkert kort som har dubbla prestandan, men iaf. ^^ Jag tänker inte köpa något förrän demot till UT2007 kommit.

Medlem

jag är orolig för att inte ha pengar kvar när ut2007 är ute
Jag har iaf fått den uppfattningen att p150 har en nätagg, iaf enligt denna info: http://www.datorhandel.com/se/categories/103A44/products/0761...

Sen hoppas jag att datorhandel skärpt sig, de jag sett kritiserat dom har gjort det för ca 6 månader sen, och sen lite bra kritik på senare tid (prisjakt.nu).. men du har rätt, komplett och datorbutiken är de seriösare, men tyvärr är de snäppet dyrare.. vi får se när de får in am2-prylar så kan man jämföra lite bättre.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag är orolig för att inte ha pengar kvar när ut2007 är ute
Jag har iaf fått den uppfattningen att p150 har en nätagg, iaf enligt denna info: http://www.datorhandel.com/se/categories/103A44/products/0761...

Sen hoppas jag att datorhandel skärpt sig, de jag sett kritiserat dom har gjort det för ca 6 månader sen, och sen lite bra kritik på senare tid (prisjakt.nu).. men du har rätt, komplett och datorbutiken är de seriösare, men tyvärr är de snäppet dyrare.. vi får se när de får in am2-prylar så kan man jämföra lite bättre.

Jaha, det var ett P150. Jo, verkar som ett nätagg. kommer med.

Och vadå inte ha pengar? Lägg undan de 10 000 du hade tänkt lägga ut nu, och använd dem när spelet släpps så får du en bättre dator för pengarna.

Medlem

problemet är att jag har familj, nu har jag en hel del pengar och väntar jag så kommer det hittas på en massa andra saker som måste köpas (typ saker till hemmet), så det finns en stor risk att det inte blir nån uppgradering i år om jag väntar till hösten.

Men läst mer här under dagen och funderar på om man ska vänta någon månad till kanske så hinner priserna gå ner på am2-fronten och så dyker det kanske upp bättre allternativ på moderkortsfronten... men äckligt sugen är jag iaf.

Grafikkortsdjungeln är riktigt jobbig, försökt hitta tester som jämför tex 800xt och 7600gt men inte funnit nåt, jag är helt lost helt enkelt. Hittade dock ett test med XFX 7600, den gav sämst resultat i det testet, så då kanske man ska satsa på en 7600 från Asus eller MSI istället.

Eller så väntar man, men agh..


signatur

thank you, come again

Medlem

7600 är ett budgetkort, så vänta dig inget mer. XFX har vana att överklocka sina produkter, så de brukar oftast prestera bättre än asus och msi, men är kanske också något ostabilare.

Och wtf på pengarna. Ta lite från din lilla samling nu och lägg på 1000 i månaden så kan du nog spendera saker både på hemmet och på din nya dator.

Det är oftast inte särsklit bra att investera i helt toppnya komponenter. Efter en månad eller två har priset halverats. ^^ (Ok, kanske inte halverats, men det känns lite snopet att köpa den där CPUn för att sedan någon månad senare kostar 700 spänn mindre, eller nåt). Det värsta är ju att tiden går så fruktansvärt fort, så den glädje man har av att sitte på en ny burk kommer inte vara särsklit länge, speciellt inte om man köpt för mer än sakerna är värda.

Medlem

Ganska fiiint paket, men personliggen skulle jag skippa den stora HDn eller iaf ta en mindre.
Billigare burk och den lilla Raptordisken på 36GB o fått lite mer pengar över till graffet.
Som då skulle bli ett 7900TG som prismässigt är överlägset alla andra i dagens läge.
Sen är dett lätt o klocka om man läser i de flesta HardWare forums världen över...

/Homer_S

Medlem
Skrivet av Homer_S:

Ganska fiiint paket, men personliggen skulle jag skippa den stora HDn eller iaf ta en mindre.
Billigare burk och den lilla Raptordisken på 36GB o fått lite mer pengar över till graffet.
Som då skulle bli ett 7900TG som prismässigt är överlägset alla andra i dagens läge.
Sen är dett lätt o klocka om man läser i de flesta HardWare forums världen över...

/Homer_S

Stämmer bra. 7900GT är lugnt det prisvärdaste kortet man kan få tag på idag. Presterar ungefär som ett 7800GTX256 men kostar bara ca 3000kr.

Medlem

homer: den hdd:n finns inte med 16 mb cache.. samtidigt har jag tänkt mig ha spelen på den disken för snabbare laddningstider så krävs ju lite mer utrymme... men men, jag kan nog vänta lite till för att priserna ska gå ner, som kenchu menar, och jag kan nog lägga 3k på grafiken också... försöker hålla mig lite till helt enkelt
Bara lite orolig för att 74 gb raptor disken, 10k varv, 16 mb cache är på väg att försvinna, köper den kanske separat.


signatur

thank you, come again

Medlem

hittade lite info om disken jag är ute efter: http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/20051006/hdd_roun...
kanske nya diskar på gång?


signatur

thank you, come again

Medlem
1
Skriv svar