Datorn startar inte med 4st minnesmoduler

Inaktiv
Datorn startar inte med 4st minnesmoduler

Min spec

Mobo: ECS Extreme KN1 SLI Lite, nForce4 SLI, Socket-939, GbLAN, ATX, SATAII, PCI-Ex16

Minnesmoduler: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

4st 512mb stickor

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB

Problem

Enligt listan nedan så ska man använda dimm1&2 eller 3&4 för att köra Dual Channel.

Jag fick det först att fungera bara med 1st minnesmodul i dimm1 och sedan höjde jag volten till 2.7 och då fungerade Dual Channel med dimm1&3.

Stoppar jag sedan i 2st till minnesmoduler så blir det black screen när jag startar datorn (samma sak innan med 2st minnesmoduler).

Har efter det testat alla möjliga lösningar.
-Testat varje minne för sig i dimm1 och kollat så de fungerar.
-Olika dimm platser.
-Clearat CMOS och flashat BIOS.
-Testat sänkt till 133Mhz.
-Testat höjt till 200Mhz.

Samma sak hela tiden: Black screen när jag startar datorn.

Någon som vet några mer inställningar i BIOS som jag kan testa?

Medlem

det låter som din dator inte stöttar minnena när de sätts i alla 4a minnena. jag har samma problem på en gammal p4a där får jag köra 3 större minnen istället sätter jag i 4a så försvinner bilden.

det kan hända att dert är ett tillverkningsfel från fabriken på moderkortet.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv
Skrivet av bondmaster:

det låter som din dator inte stöttar minnena när de sätts i alla 4a minnena. jag har samma problem på en gammal p4a där får jag köra 3 större minnen istället sätter jag i 4a så försvinner bilden.

det kan hända att dert är ett tillverkningsfel från fabriken på moderkortet.

Ok.
Detta svar fick jag från Komplett:

Citat:

Testade just ett ECS moderkort med nForece4 och 4st Crucial 512MB minnesmoduler, och det funkade.
Vi hade tyvärr inte just ditt moderkort men båda kör nForce 4 så de hade samma förutsättningar.

Försök att utesluta övriga komponenter, och är det så att det inte fungerar med ditt moderkort som du köpt av oss och de 4 512mb minnesmodulerna som du köpt av oss. Så har du möjlighet att skicka in det till oss så testar vi det här. Finner vi att det inte fungerar här heller så byter vi ut den vara som ställer till problemet.

Gud vad trött jag blir.
Tvungen att plocka isär allting igen och skicka tillbaka och då tar testningen för dem ytterligare tid osv.

De gick inte med på att byta till 2st 1024Mb DDR minnen.

Inaktiv

finns det biosuppgraderingar kanske?
prova lösare timings...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

finns det biosuppgraderingar kanske?
prova lösare timings...

Ja den är flashad med nyaste update @ http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?Men...

Kan testa att ändra från 2T till 1T.
Ska jag köra med samma FSB på minnena?

Inaktiv

Äntligen börjar Komplett att förstå:

Citat:

Vi har grävt lite djupare i detta.
nForce 4 har tydligen en begränsning med att köra 4st dubble sided minnen.
Man kan lösa problemet genom att köra innena i 333MHz.

Vi ska testa vidare här lite för att se om vi kan se någon skillnad.
Så skicka in moderkortet än.

Medlem

Trist att behöva köra 333...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Nu skriver dem såhär:

Citat:

Har just nu kört ett test på denna plattform.

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315841
Processor: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307203
Minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118737

Minnena skör i: 2.5 3 3 7 i 166MHz (333MHz) automatiskt.

Vi använde oss av ett Fortron Source nätaggregat på 550W men det skall inte ha någon betydelse.

Så moderkortet kör med samma chipset nForce4 Samma processor med samma kärna, men högre klockfrekvens.
4st minnesmoduler av samma sort som du har.

Fungerar felfritt för oss. Så denna konfiguration bör fungera för dig med.
Konstligt att även ECS säger att deras moderkort inte klarar av detta?

Men om du väljer att skicka in grejerna för test så bör du skicka moderkortet minnesmodulerna samt processorn så att vi kan testa ditt system ordentligt.

Medlem

Seeegt att skicka in all hårdvara.

Kan det vara samma typ av krångel för mig? Jag som har köpt ett tredje minne, tidigare två 512 och nu har jag även en 1 gb. Datorn startar om lite då och då. Kan sånt ha med Bios-inställningar att göra?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

En liten fråga bara: Du vet att du frågar om ett KN1 SLI Lite(1.0A) mkort och sedan länkar du till en KN2 SLI (V1.0) biosupdate, kanske flashat fel? Eller så bara länkat fel


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

En liten fråga bara: Du vet att du frågar om ett KN1 SLI Lite(1.0A) mkort och sedan länkar du till en KN2 SLI (V1.0) biosupdate, kanske flashat fel? Eller så bara länkat fel

Jag är medveten om det och det var Komplett som postade länkarna.
De har alltså testat med den hårdvaran...
Det ska tydligen inte spela någon roll eftersom det i grund och botten är samma tillvärkare och chips.

Skrivet av Pretorian24:

Seeegt att skicka in all hårdvara.

Kan det vara samma typ av krångel för mig? Jag som har köpt ett tredje minne, tidigare två 512 och nu har jag även en 1 gb. Datorn startar om lite då och då. Kan sånt ha med Bios-inställningar att göra?

Fungerar det ens med 3st minnesmoduler?
Det kan jag inte köra med mitt mobo.
Den stödjer antingen 2st minnesmoduler eller 4st.

Medlem
Skrivet av cezar:
Skrivet av nolimitsoya.:

finns det biosuppgraderingar kanske?
prova lösare timings...

Ja den är flashad med nyaste update @ http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?Men...

Kan testa att ändra från 2T till 1T.
Ska jag köra med samma FSB på minnena?

Det var väl du som posta den länken, är inte samma kort som du postat inlägg om, alltså olika bios


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Det är inte så att du har en Athlon64 av modell tidigare än "Venice"/"San diego". Tror det var någonting med minneskontrollern i processorerna som inte klarade T1 timings i 200mhz (400ddr). De processorerna (alltså winchester och allt vad de hette) klarade inte heller 4st minnesmoduler i 400mhz, utan var tvungna att köras i 166mhz (333ddr).
Processorn som komplett länkar till är en Venice, alltså ska den klara 4 stickor i 200mhz (400ddr) och även kunna klara av att köra dem i T1 timings i den hastigheten.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av cezar:
Skrivet av nolimitsoya.:

finns det biosuppgraderingar kanske?
prova lösare timings...

Ja den är flashad med nyaste update @ http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/ProductsDetail.aspx?Men...

Kan testa att ändra från 2T till 1T.
Ska jag köra med samma FSB på minnena?

Det var väl du som posta den länken, är inte samma kort som du postat inlägg om, alltså olika bios

Länkade fel.

Skrivet av DeluxXxe:

Det är inte så att du har en Athlon64 av modell tidigare än "Venice"/"San diego". Tror det var någonting med minneskontrollern i processorerna som inte klarade T1 timings i 200mhz (400ddr). De processorerna (alltså winchester och allt vad de hette) klarade inte heller 4st minnesmoduler i 400mhz, utan var tvungna att köras i 166mhz (333ddr).
Processorn som komplett länkar till är en Venice, alltså ska den klara 4 stickor i 200mhz (400ddr) och även kunna klara av att köra dem i T1 timings i den hastigheten.

Jo, så är det säkert men nu är det ju så att det inte fungerar alls för mig. Även om jag vrider ned till 133Mhz

Såhär ser mina inställningar ut nu:

Det är en venice kärna jag har enligt Komplett.

Inaktiv

Köpte ny CPU och mobo. Nu fungerar det.

Medlem

Skickade du in grejjerna till Komplett och fick nya tillbaka menar du eller?

1
Skriv svar