Burk som verkligen kört ihop sig

Inaktiv
Burk som verkligen kört ihop sig

Min dator dog i helgen av värmeslag. Det började lukta bränt och sedan dog/startade den om.

Jag har provat att starta om den ett par gånger med andra fläktar, som kyler bättre men det har slutat med att det börjat lukta bränt igen.
.

Jag misstänker moderkortet alt. CPU:n för när jag luktade mig fram över röklukten luktade det mest i utblåset från CPU-fläkten. Jag tänkte att jag skulle köpa mig en ny CPU eller moderkort då för att åtgärda detta.

Problemet nu är att datorn inte startar alls, jag funderar på om jag lyckats att ta kol på mitt nätaggregat nu också och jag undrar hur man kan ta reda på om detta lever utan att ha det ikopplat i någon dator.

I övrigt har jag letat efter ett moderkort som passar en AMD Athlon Xp 2000+ CPU eller en CPU som passar ett Gigabyte 7vRXP-moderkort, beroende på vad som är trasigt av de två. Hittar inget, är dessa så uråldrade så det inte går att köpa längre?

Nödlösningen blir ett nytt datorsystem, troligtvis något billigt från Dell eller HP i 4000 kronorsklassen då jag inte längre är i behov av en spelburk eftersom jag vuxit ifrån spelandet. Så om ni har några tips på datorer som fungerar väl för Photoshop, InDesign, Illustrator, musik och film får ni komma med lite tips på den fronten också.

Tack på förhand (och hoppas att ni lyckats solla bland det jag skrivit)

Medlem

För att utesluta nätaggregatet så borde du väl kunna montera ur det o ta med till en vän o prova ?

Ger datorn ifrån sig några PIP när du försöker starta den annars ?

/Homer_S1

Inaktiv

Ja, jag får väl lösa det på det viset.

Nej, det händer ingenting längre.

W2k
Medlem

Luktar det bränt är det antagligen nätaggregatet. Sedan kan det ju ha tagit andra komponenter med sig när det brann på grund av strömspikar, kortslutning eller liknande .. att det luktar mest vid CPU-fläkten beror ju på att den suger upp den omkringliggande luften i chassit. Hade CPU:n brunnit hade datorn gett ifrån sig några sura pipljud när du försökte starta den (vilka och hur står i moderbordets manual).


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

1
Skriv svar