Blir instabilt vid 3,2 - vad är hindret?

Medlem
Blir instabilt vid 3,2 - vad är hindret?

Jag har suttit och klockat lite och vid 3,2Ghz blir datorn instabil. Eller för att vara mer exakt, den fungerar utmärkt i fem minuter och sen startar den om. Jag har haft Prime95 och SuperPi igång samtidigt som massa olika program för att pressa så hårt som möjligt.

Tempen ligger mellan 54 och 57 grader och BIOS är inställt på att slå av vid 70.

Har kört Memtest86 någon timme utan problem.

Har testat att höja volten på både processorn och minnena, går iofs bara att höja 0,1 respektive 0,3V. Det går dock att köra Vcore -0,1V stabilt i 3,1Ghz

Jag funderar på om det kan vara mitt kassa nätagg som stoppar, eller är det helt enkelt så att processorn inte klarar mer? Låter ju otroligt att den skulle stanna så tidigt tycker/hoppas jag?!

Tack för svar!

Systemet:
Celeron D 330 2,66 @ 3,2 640FSB
Kingston Value @ 2-3-2-5 DDR400
EPoX 4PLA3I
GeForce2 GTS 32MB
Philips DVD+-RW
Maxtor DiamondMax 9 160GB ATA
Gammal Fujitsu HDD
Macron 300W


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

det är ju ganska lätt att helt enkelt låna ett bättre nätagg och prova.
fö förstår jag inte riktigt poängen med att köra både prime _och_ superpi... vilket som kommer lägga tillräckligt hög belastning på processorn, och tala om ifall det börjar räknas fel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hehe, jag vet, jag bara klickade på alla ikoner på skrivbordet för att mörda så mkt som möjligt . Tänkte att det skulle bli ännu jobbigare med multitasking, men 100% är väl 100% antar jag. Annars brukar jag nöja mig med Prime95.

Det jobbiga är att jag inte har några kompisar i närheten som jag kan sno ett agg av. Alla har bärbara. Men det kan väl mycket väl vara agget som inte duger då? Så jag vet om det ens är värt att börja jaga folk med tuffa agg


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

om du har "onödiga" prylar ikopplade (typ extra diskar, cdspelare mm) kan du ju tillfälligt rycka strömmen till dessa och se om du får någon förbättring...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja, jag tänkte göra det i kväll/morgon, får se hur det går. Tack för tipset


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

FML
Medlem

Min dator ge ifrån sig vid 3.0, har en 2.8. Så du ska inte klaga. =|

Medlem

Hehe, för att strö lite salt i såren kan jag säga att 3,2 fungerar nu. Kopplade ur DVD:n och en onödig hårddisk. Ska se om det funkar med DVD:n i. Hårddisken behöver jag inte iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

trevligt.
hur mycket prestanda har du klockat fram? (superpi/sandra)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Får du några fel i Windows? Fick klocka ner mina DDR400 minnen för att få mitt system stabilt. Ligger på 332 nu, men vid 20% överklockning så hamnar de på 400Mhz igen(nästan) Innan jag gjorde det så funkade det en stund, sedan sa det POFF och minnena crascha systemet som inte gick att rädda ens med recoveryconsole. Men har ju nytt o fräscht nu iochförsig
Om du inte har några fel så är det ju kanon.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Fick det först, körde 2-3-2-5 vilket var lite för hårt i 400. Men när jag drog upp timingsen lite var det inga problem. Har gått tillbaka till 3,1 nu eftersom jag behöver bättre agg.

Edit: såg inte soyas inlägg

Har inte kört sandra annat än memory bandwith, 2920MB/s

SuperPi blev blygsamma 52,2 sekunder...

Ska testa lite mer utförligt när jag har bättre agg, inte så kul när man inte kan använda DVDn...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hmm, hur mkt sämre är en celeron D än en vanlig p4 (från samma "generation")? Jag får 7000mb/s i sandra och 35 sek i superpi har jag för mej. Då kör jag i 250FSB. Har det som en profil i uguru, vilket leder till att det är ganska optimerat som default.

Medlem

Jag är ju absolut ingen expert, men:

7000MB/s är väl ordentligt mycket, låter som hottade DDR2-minnen eller nåt?

35 sekunder låter ju mer rimligt än mina 52 antar jag. Måste ta tag i det där. Vore kul att höra några andra SuperPi-resultat så man får en uppfattning om hur off man är!

Kollade Sweclockers, en kille har fått upp sin 2,66 till 3,76, och får 45s i SuperPi så mitt värde är nog helt rimligt utifrån mina förutsättningar...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Har 2st 512mb Crucial Ballistix pc4000 i dual channel. PC4000 betyder ju precis att de klarar 4000mb/s. Dual channel ökar ju minnesbandbredden en hel del. Kolla runt på andra forum så hittar du lätt folk som kör bh-5 stickor i 2-2-2-5, 250+ mhz och får en bra bit över 7k i sandras minnesbench. Har tyvärr ingen screen på resultatet, pallar inte fixa någon heller.

Inaktiv

men det intressanta är ju inte hur bra prestanda du har nu, utan hur mycket _bättre_ prestanda du har.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Deluxxxe, jag tvivlar inte på dina resultat, blev lite förvånad över hur efter jag låg bara. Har inte så bra koll på Dual Channel och sånt

Soya: Yes, och här kommer det som på posten (2-3-2-5 timings i alla tester):

Super Pi:
2,66 - 1m 3,6s
3,2 - 0m 52,6s

Sandra Arithmetic (Jag tänker inte låtsas som att jag vet vad dessa värden betyder):
2,66 - 7169MIPS 1906/3295MFLOPS
3,2 - 8698MIPS 2283/3967MFLOPS

Det mest fantastiska är att jag faktiskt märker stor skillnad mellan stock och 3+, i verkligheten! Så det är inte bara lustiga siffror.

Edit: Glömde Memory Bandwidth

2,66 - 2405MB/s
3,2 - 2920MB/s


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

En liten uppdatering:

3,5GHz
2,5-3-3-7@219MHz
Super Pi 1MB: 48,844s

Vågar inte gå längre nu med originalkylning, men jag är ganska nöjd iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

vågar vågar du allt.
eller hur ser tempen ut? intels referenskylare är faktiskt en ganska imponerande best...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Inte direkt säker på exakt vad ni mäter men jag har på 1M Superpi 35s och 5,900MB/s på memory Bandwidth i Sandra

AMD64 3,200 @2,400 och 2 3,200 skitminnen (no-name, billigaste) nersatta till 333 och sedan klockade tillbaka till 400 med timings satta till 2.5-3-3-6

När jag vaknar imorgon ska jag kolla hur mitt system ser ut ocklockat och utan ändrade timings.

Medlem

Karmalicious: Ja, 1M Super Pi är det jag kör. Har kollat igenom klockningsresultaten på Sweclockers och under 45 verkar inte gå med Celeron D. Antar att det blir ordentlig skillnad på minneshastigheten med Dual Channel eftersom jag ligger så mycket efter :\

Soya: Jo, jag vågar väl iofs klocka lite mer, men jag tvivlar på att det blir stabilt. Fast hinner jag köra en Super Pi så kan det ju vara värt det. Som du säger är kylaren relativt bra, ligger i 26 just nu med 3,1GHz. Fast då hör det till saken att fönstret stått öppet hela dagen så det är ca 18 grader i lägenheten . Tror jag låg precis under 60 grader när jag körde Prime95 i 3,5. Det har blivit ordentligt mycket svalare sen jag bytte upp mig till ett Antec SLK3000B-chassi. Hade nåt grått från 90-talet innan

Vad gäller timings har jag inte kunnat se någon egentlig skillnad i Sandra. 2,5-3-3-7/2-3-2-5 ger under 50MB/s skillnad för mig. Men det skadar ju inte


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

vad kör du för chipset eftersom du inte får till dualchannel?
så länge tempen håller sig kan du ju börja öka spänningen. 8) nätdelen kommer nog inte orka, men sådana är ju billiga att köpa nya om klockningen skulle ge något.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

848P, det är en s478 om jag glömde nämna det. Känner mig helt lost här, skulle jag alltså kunna ha Dual Channel med ett bättre moderkort? Eller trodde du att jag hade en s775?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ja, hade du haft 865/875 eller nyare sis/via/ati så hade du haft dualchannelmöjligheter. 848 är ett 845 med högre fsb...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jaha, kunde du inte bara sagt att det inte går. Nu kommer jag ju känna suget efter ett nytt moderkort

Man lär sig nåt nytt varje dag, tack tack


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45693

*host*

nåja, det kanske inte är någon prisvärd uppgradering, men det kan ju vara skoj att klocka.

(edit: nätagget är 24pin.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja, jag ligger lite i valet och kvalet. Skulle du säga att det är värt att göra så mycket mer med den här burken? Funderar lite på att köpa nya grejer i höst. Nätagget kan jag väl iofs använda till nästa uppsättning också. Sen har jag ju bara en minnessticka, hade jag vetat att jag kunde få dual channel hade jag kunnat köpa 2x512 istället men det är ju lite sent nu ett par månader senare


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ligger strömförsörjningen redan så på gränsen att du inte kan klocka utan att plocka ut delar, är det nog ingen idé att försökre med ett nyare system.

frågan är ju var du tänker lägga ribban för nästa uppgradering. asrock har ett sånt här också:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=54788

om du har roligt med klockandet, och kan tänka dig en celerond (som inte är helt tappad bakom valfri vagn) en bit över 3ghz, tillsammans med ett mellanklasskort, kanske det kan vara en skojjig investering.

menar du att du har en 1gb-sticka nu?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Oj, nu skrev jag konstigt. Jag menade att jag kunde köpa agget du länkade till och sen använda det när jag uppgraderar

Tänkte nog byta upp mig ordentligt. Kanske en Operton eller vad som känns bra i höst. Och så ett trevligt grafikkort till det.

Ja, en 1GB-sticka.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar