Nätverks problem, hittar inte den andra datorn (XP Pro)

Inaktiv
Nätverks problem, hittar inte den andra datorn (XP Pro)

Det är så att jag har fått min nya dator nu, och tänkte dra över mina gamla filer från den gamla. Men det går inte, min nya dator hitter inte den gamla... varför?

Jag har provat genom att ha rak eller korsad kabel (med eller utan router), men inget funkar.

Datorerna är i samma nät-grupp: WORKGROUP
Men det hjälper inte

Datorerna har samma Windows XP (Pro) CD-Key, men det kanske inte har ngn betydelse.

Den gamla datorn har kunnat hitta mig men inte kunnat gå in på den, konstigt...

Kan det vara så att man måste köpa ett nytt nätverkskort för att få det att funka? Känns som det borde funka ändå...

TACKSAM FÖR HJÄLP
(vill ha all musik, dokument, bilder & dyl från den gamla)

MVH Mikael


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Testa att aktivera gästkontot på båda datorerna. control panel>user accounts.

Annars kan du testa att högerklicka sen dela ut på de mappar du vill komma åt också, kan funka.

Inaktiv

Ska testa det...

Ja delar ut mappar på bägga datorerna...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

En sak oxå är att på "My Network Places" så är det alldeles tomt, medans på den gamla så ser man det man delar med sig...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Prova om det hjälper att aktivera "förenklad fildelning"...
Vet inte vad det heter i eng xp, men i sve hittar du det i ett utforskarfönster, välj verktyg/mappalternativ/visning, bocka i förenklad fildelning.

Värt ett försök kanske...


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Inaktiv

Stäng av brandväggar på båda datorerna eller lägg in deras ip i "den här datorn är ok" listan, kommer inte ihåg vad det kallas, men brandväggar brukar ALLTID bråka när man ska koppla ihop sådär.

Inaktiv

Har provat att skriva in IPnr utan resultat, har stängt av virusprog och brandväggar.

Det blir väll å ringa Kompletts support, å hoppas på det bästa


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Har du installerat "Client For Microsoft Networks" klienten och tjänsten "File and Printer Sharing for Microsoft Networks" på dina nätverks kort? båda måste vara där och på båda maskinerna för att du ska kunna komma åt datorerna på nätverket

Inaktiv

Jag hade installerat det du sa...

Ska låna en externHDD för att flytta filerna, men det känns så onödigt


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Sätt upp en ftp eller en webserver lite snabbt på någon av datorerna då? kan tipsa om serv-u som FTP server och Apache som webserver.

Inaktiv

Jag avinstallerade (Norton)Virusprogrammet helt, då hittade jag datorn på en gång


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Eller så kan du konfa upp Nortons System/antivirus prog att öppna rätt portar.


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Medlem

tss, alltid norton som är ute och bråkar.. ;>


signatur

"desperate times takes desperate measures"

Medlem

Norton antivirus är det värsta viruset av alla, slöar ner datorn totalt och ställer till massa problem.


signatur
Inaktiv

Vad rekommenderar ni för virusprog?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem
Skrivet av oLjud:

Vad rekommenderar ni för virusprog?

AVG Free http://free.grisoft.com/


signatur
Inaktiv

Ska kolla upp det, håller på att tanka ner det nu....


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

1
Skriv svar