Kommer PSU:n räcka?

Medlem
Kommer PSU:n räcka?

Jag kommer byta grafikkort i dagarna och är lite
i funderingar ifall det är klokt att skaffa ytterligare
kraft i form av en ny PSU.

Jag skall ersätta mitt nuvarande 9800XT som kom
med datorn, en 8300 Dell.

Det nya kortet är GAINWARD GF7800 GS AGP 512MB GS PLUS

Har kollat runt lite och fått känslan av att det egentligen
inte kommer vara någon större förbrukning av ström
med det kortet, men det känns alltid bättre att
fråga själv.

Så är det någon som har ett expert-utlåtande när det kommer till ström?

Medlem

Hjälper kanske lite om du skriver vad du har för psu nu?


signatur

Nämen!

Medlem

Tyckte det kändes överflödigt då jag indirekt bara frågar efter
hur strömbehovet förhåller sig mellan dom två korten....

Men får väl ta och öppna datorn när jag är hemma o kolla ....

Medlem

Den sitter på en 250W PSU nu vilket får anses vara ganska dåligt tilltaget i dagsläget. Spelar du ett spel med dagens datorer (AMD64 och liknande) så ligger du runt 250W, med en dator som bara kör det man behöver för att spela, alltså känns 250W för lite. Speciellt om du har en brännare, lite fläktar, hårddiskar mm som ska fungera.

Medlem

Har du möjligtvis förslag på en ersättare.... den måste ju vara
kompatibel o så också... vore uppskattat ifall du visste....

Medlem

Om det sitter ett 250W psu i burken nu skulle jag säga att det är högst intressant att veta det, om du hade ett 500W psu skulle det inte spela någon roll. 7800GS drar lite mindre än 7900 men fortfarande en hel del. Om chassit följer standard ATX-formfaktor så borde vilket ATX-nätaggregat som helst funka, problemet med företag som Dell är att de ofta hittar på egna lösningar för det blir billigare för dem på det viset.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Enligt de uppgifter som finns på internet om Dell 8300 så sitter det ett 250W (tydligen ett bra sådant) som original.

Jag är en man av moderation och tror inte på att köpa skitfeta agg för att det är jättebra i framtiden o s v. Köp efter ditt behov och skaffa nytt när det är dags. Det är dock upp till var och en att tycka om det. Jag skulle tittat på ett
http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099
eller ett
http://www.webhallen.com/prod.php?id=50392

Med det andra slipper du iaf skaffa adapter om det skulle behövas. Vet inte vad du har för koppling på moderkortet. Antagligen 20-pins och isf fungerar det övre bra direkt också. Jag skulle inte tro att det är några som helst problem att få in det i lådan då 8300 är en ganska normal box.

Inaktiv
Skrivet av Langos:

... problemet med företag som Dell är att de ofta hittar på egna lösningar för det blir billigare för dem på det viset.

själv är jag något mer konspiratorisk och tror att det hela beror på att folk inte ska kunna uppgradera som de vill, utan köpa ny dell-burk, eller dells svindyra uppgraderingsgrunkor...

ursprungsfrågan - prova fört, köp sedan i mån av behov.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det är min mening också nolimit men jag ville inte förolämpa stackarn som köpt burken


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Tråden är ju inte purfärsk, men som allmän info så säger Gainward att det krävs som minimum ett 400w nätagg samt 2 oanvända HDD strömkablar när det gäller ovannämnda kort.

Inaktiv

ja, men det kan man utan omsvep bortse från. sådana påståenden är värda något mindre än inget alls; hade det inte gjorts något sådant från gainwards sidan hade folk iaf inte letts i _fel_ riktning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar