Inaktiv
Dator stängs av

Min dator stängs av helt plötsligt, den startas inte om, den bara dör. Får trycka på knappen så startas windows fast i det "andra läget", står nått om nått fel mins ej.. Men detta hände 3 ggr igår. Vad kan detta bero på och hur kan man fixa det?

Har inte installerat nått nytt minne eller så. :<


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Det hände 3 gånger och sen aldrig nånsin igen ? Det kanske bara var en ren slump ? Eller så kanske den kände sig ensam och ville att du skulle trycka på knappen

Inaktiv

Det hände 3 ggr sen sket jag i att sätta på den igen. Lär ju hända fler gånger om inte annat.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

värmeproblem?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

CPUn 46 grader. Kanske blir varmare sen, datorn står förövrigt mycke trångt under skrivbordet brevid ett element...

Sen e förövrigt "shutdown temperatur" disabled, kollade i bios, men det kanske inte spelar nån roll/annat? Den har vart på i 5 timmar nu utan några problem så det kanske bara var nått tillfälligt. Får se senare i kväll om den börjar dö igen.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

nätdel som håller på att kolavippen kanske?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Mjo... vet ej? :<

Vad är det? :rodna: (fins ingen sån avatar nä)


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Nätdelen är den lilla lådan i datorn du kopplar strömkabeln till. Den förser alla delar i datorn med ström. Om den inte är stabil så kan strömmen brytas till datorn och den stängs av.

Medlem

Nätdelen eller nätaggregatet är den lilla boxen bak på din dator som du pluggar in stömkabeln från vägguttaget i. Känn på nätagget efter en stunds spelande eller liknande om det är varmt, inte bara ljummet utan riktigt varmt, är det nog så att det håller på att dö av någon anledning. De flesta nätagg har en säkring som löser ut när det blir för varmt vilket leder till att datorn stänger av sig.

edit: min beskrivning var så skrämmande lik tonys att jag var tvungen att ändra den lite...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Nätaggregatet var inte varmt. Det glappade inte heller. Tog ut det och borsta av det men annars var det inget problem.

Hur som helst, jag stängde av skärmsleckaren som Langos sa i en annan tråd, och den har ju inte dött en jallafall.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hur är det med kylningen i datorn?
Sen skulle jag inte ställa datorn vid ett element.

Inaktiv

det behöver inte vara för varmt eller så. bara att eletroniken som styr på- och avslag är kass.
kan ju förresten bero på moderkortet eller frontswitcharna också... kikat efter kassa kondingar?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Kylning? Har nog ingen sån.

Och nej nolimitsoya jag vet faktist inte vadr jag ska kolla efter, eller hur jag ska kolla på grejerna, sen vad är frontswitchar?

Men den har stått på nu och den har inte dött efter ingen skärmsläckare... 7-8 timmar.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Frontswitcharna är power- och resetknappen på datorn, eller snarare switcharna som sitter bakom/innanför plastknappen. Iaf tror jag det är det man menar med frontswitch


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

jo, det var så jag tänkte. försök återskapa problemet, och när du vet hur kan du testa starta datorn genom att kortsluta rätt pinnar med en skruvmejsel istället för att ha knappen inkopplad.
försvinner felet kanske knappen var trasig och glappade.

kondensatorer ser ut som lodräta cylindrar. kika om någon svällt upp eller läcker brunt klet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Datorn har inte stängt av sig på länge.... Men ska kolla det ikväll hur som helst.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Kondensatorerna ser ut som små ölburkar, oftast svarta med vit text på sidorna och metallfärgad topp med ett "skuret" kors. Toppen skall vara helt plan, går kondensatorn sönder brukar den bukta ut. Bara ett litet förtydligande ifall du inte träffat på en konding tidigare


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar