Installation av ny CPU - Hjälp!

Medlem
Installation av ny CPU - Hjälp!

Sitter just med en ny processor (Amd Athlon 64). Man ska ju använda kylpasta (eller vad det heter), men är osäker på om det redan sitter på fläktdelen. Det sitter en grå massa, dock väldigt tunn, så jag är osäker på om det är just kylpastan eller inte. Dum fråga kanske, men jag vill vara säker då pengar inte växer på träd.

Det står inget i manualen om att det följer med, och det ligger inte med något mer i boxen.

Snabbt svar uppskattas mycket

Inaktiv

lämpligt sk thermal interface är redan förapplicerat på boxade kylare, i normalfallet. om dessa sedan är i form av pasta, vax-/gummiliknande kudde eller nått annat spelar ingen roll.

ingen extra pasta behövs mao, om du inte förstört appliceringen, tex genom att ta på den, låtit den rör vid ytor eller nått annat dumt. isf måste den lösas upp, torkas bort, kylaren göras rent och nytt ti appliceras.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Det sitter ett skydd för just den biten, så jag antar att det redan är förapplicerat. Jag gör detta för sällan.

Tusen tack Soya!

Medlem

Nu funkar den äntligen, någolunda iaf. Tack för hjälpen igen.

Medlem

Nu är jag ju lite sen att svara, men jag säger det i alla fall. Kylpastan som följer med processorn (fick du den inte i en liten tub?) är väldigt dålig. Detsamma gäller för alla andra produkter som kommer bundlade med kylpasta. Vad du bör göra är att du går till en bra datorbutik och köper kylpastan Arctic Silver 3, som är ljusår bättre. Sen gör du rent processorytan (där den gamla kylpastan sitter) med sprit och efter att den har torkat sätter du på den nya pastan. Det kan handla om typ 2-6 graders skillnad i värmenivå för din prolle, och vi vet ju att ett par grader spelar stor roll för stabiliteten i datorsammanhang. (Beroende på omständigheterna så klart; rumstemperatur, luftflöde i chassi och så vidare.)

Som sagt, nu är det väl kanske lite sent att svara men nu vet du till nästa gång.

Medlem

Tack elusive, det uppskattas. Får se till att jag har det till nästa uppgradering istället.

Inaktiv

geggan som sitter på boxade kylare håller numera fantastisk kvalité, och speciellt avseende livslängd. däremot kanske man kan fundera på vad för gegga man får med separata kylare. den är inte alltid särskilt bra...

framförallt på intelprocessorer ska man vara mycket noga med vilken pasta man använder, och intels förapplicerade, gråa kudde är faktiskt snäppet bättre än arctic silver har jag för mig...
med vanlig, vit kiselpasta kommer processorerna inte klara sig under specad omgivande lufttemp längre.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Sitter med en AMD64 3200+, bytte nyligen moderkort, och genom att applicera artic silver ist för det medkommande skräpet gav mig 5-10 graders sänkning. Något att tänka på.

Inaktiv

låter som felaktig montering imo...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

URK
Medlem

eller låter det som soya inte kan ha fel


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

jodå, är bara hyffat säker på att det inte är så.
nyare thermalpads är nämligen både billiga och fantastiskt bra. att amd skulle välja en sämre sort vad gäller värmeöverföringsprotential till sina boxade kylare, när kostnaden är så liten, tycker jag verkar dumt. har någon seriösa tester på 64bit-processorernas thermalpad får ni gärna komma med dem.

10c låter nämligen _väldigt_ mycket... speciellt med tanke på ytan på de här processorerna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

jodå, är bara hyffat säker på att det inte är så.
nyare thermalpads är nämligen både billiga och fantastiskt bra. att amd skulle välja en sämre sort vad gäller värmeöverföringsprotential till sina boxade kylare, när kostnaden är så liten, tycker jag verkar dumt. har någon seriösa tester på 64bit-processorernas thermalpad får ni gärna komma med dem.

10c låter nämligen _väldigt_ mycket... speciellt med tanke på ytan på de här processorerna.

Precis, jag fick ingen skillnad på org. smörjan på in 3800+ X2, bytte till Mx-1 eftersom jag trodde jag kunde sänka mer men icket.

Att tillverka en såpass populär Cpu och sedan köpa nån skit pasta och skicka med skulle Imo var väldigt idiotiskt med tanke på hur kända Amd är.

Det är ju som att sälja en nyare Bmw för 500.000:- men snåla på oljan och hälla i något från Rusta.

Medlem

Möjligt att jag läst av temperaturen fel, men min motering är det inget fel på. Men sänkningen är jag säker på. Artic Silver 5 kör jag på.

Inaktiv

Varför köpa Arctic Silver 3 när det finns AS 5?


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

AS3 lär väl knappast finnas i butik någonstans längre, förmodligen en felskrivning...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Någon som har en länk till en aktuellt test av Kylpasta, har inte sett ett sådant test på ett tag?
Gav bort min Artic Silver 2 till en polare (gjorde susen på hans Athlon XP, jfm det som följde med på kylaren) och behöver nu inhandla en ny tub.
Antar dock att det fortfarande är Artic Silver som recommenderas...


signatur

How can we win when fools can be kings?

1
Skriv svar