Inaktiv
Dell XPS 600 ?

Tjo, har länge funderat på en ny burk nu.. Har haft lite strul med ekonomin med mera, men funderade över att ta en Dell XPS på delbetalning.. Prestanda:

Intel® Pentium® D Processor 930 Dual Core (3.00GHz, 800MHz FSB, 2x2MB cache)

2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024MB) Minne

160GB (7200rpm) Seriell ATA hårddisk med 8MB DataBurst? cache

256MB nVidia? GeForce 7900GS graphics card

Datorn kommer enbart användas till Spel.

Så min fråga är: Kommer jag kunna använda den till de senaste spelen?

EDIT: Och hur är processorn , till skillnad mot en Athlon XP 64 dualcore? Bättre/Sämre?


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Medlem

Ja du kommer kunna spela de senaste spelen på den datorn. Jag skulle dock undvika Dell eller andra märkesdatorer. Plocka ihop något på Komplett eller Webhallen istället. Det är min åsikt. Sen kommer någon säga att du ska ha en AMD-processor men den frågan lämnar jag över. Vet inte hur det ser ut med delbetalningar på Komplett och Webhallen men du kan ju kolla iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Okej okej, men jag förstår inte.. Vad är felet på märkesdatorer? ;P
Kan ju passa på att fråga, finns det några andra svenska sajter som säljer datorer på delbetalning?


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Inaktiv

uppgaderingspriserna är ofta mycket höga, och nonstandardkomponenter ställer till det om man vill pilla själv... priset är dessutom inte sällan ganska högt, och de billigare paketen brukar vara fruktansvärt obalanserade med massvis av processorkraft, tunnt med minne/kass chipset, grafikkort som är för långsamt för spelande och för dyrt och varmt för arbete, diskar i mysko storlekar osv...

datorerna som sådana är det inget fel på. de blir dock rätt dyra i längden, och alla möjligheter att förlänga livslängden på dem (tex överklockning) brukar vara ganska kraftigt beskurna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Dell XPS är säkert en bra dator men om du plockar ihop de delar som sitter den på komplett.se eller datorbutiken.se kommer du säkerligen se att det blir mycket billigare.

Billigare märkesdatorer dras ofta med konstiga patentlösningar, trånga och opraktiska chassin, usla bios etc...


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv

" Dell XPS är säkert en bra dator men om du plockar ihop de delar som sitter den på komplett.se eller datorbutiken.se kommer du säkerligen se att det blir mycket billigare. "

Ja, men som jag sa.. Jag ska köra på delbetalning, vilket komplett.se eller datorbutiken.se inte stödjer, vad jag vet.
Så, länkar till bra sidor där man kan beställa på delbetalning uppskattas starkt.


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Inaktiv

de flesta erbjuder avbetalning. datorbutiken har gjort det tidigare, säkert komplett också. jag har för mig att även webhallen gör det, men jag orkar inte kolla någon av sidorna...

edit: ett alternativ - om du måste köpa på kredit, vilket jag inte skulle göra... - vore kanske att ansöka om en kortkredit hos din bank.
går fort, inga avgifter annat än ränta, och den effektiva räntan skiljer säkerligen bara en eller två procent ändå.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

http://www.datorbutiken.com/ Har räntefri avbetalning upp till 24 månader.

http://www.komplett.se/ Har oxå avbetalning, dock inte räntefri.

Webhallen har oxå avbetalning, men inte räntefritt.


signatur
Inaktiv

räntefri avbetalning existerar inte, om inte butiken tar räntan från sina marginaler förståss... istället läggs det på avgifter.
den som lånar ut pengar vill ha betalt för risken och tjänsten; det gäller alltid.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag kan tänka mig att alla alternativ är ungefär lika dyra, som soya säger tar de ut räntan i avgifter om det är "räntefritt"...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Det är ju inte prisvärt för 5 öre att köpa en dell eller annan märkesdator, men om man däremot inte kan nåt om att pilla runt inne i datorn osv så är det nästan bättre att köpa en märkesdator då man dessutom har bra support att ringa och folk som kan hämta datorn om det blir nåt fel.

Personligen föredrar jag att köpa allt löst och få sätta ihop det själv, men alla har ju inte kunskapen.

Inaktiv

Man kan ju alltid köpa löst och låta nån anan sätta ihop det, antingen nån man känner eller bara betala nån (doh!) ...

"Datorpaket".


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Man kan ju alltid köpa löst och låta nån anan sätta ihop det, antingen nån man känner eller bara betala nån (doh!) ...

"Datorpaket".

Men det är inte säkert att alla känner nån som kan, eller vet nån som kan.. det är inte ens säkert att man har nån vän överhuvudtaget.

Inaktiv

Om man inte har nån vän så kan man alltid köpa en vän om man vill ha en vän men inte har en vän som kan fixa datorn så kan man och om man inte vet nån annan som har en vän kan man alltid fråga en annan person om den har en vän som kan plocka ihop datorn.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Men om jag har en vän som är en vän till en annan vän, fast en vän till honom, och hans vän, alltså den andra och inte den första, kan sätta ihop datorer, funkar det?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

okej jag är typ lost. väldigt offtopic i vilket fall.

Men ändå, många människor anser såna lösningar som märkesdatorer väldigt smidiga då man förutom datorn även brukar få en del program förinstallerat osv, sen så finns det ju om man vill ihopplockade datorer från både komplett och datorbutiken som är mer värda pengarna om man vill köpa en färdig dator.

Inaktiv

os förinstallerat brukar man kunna (/har kunnat?) få ändå.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

En sak som är trevligt med Dell som min kompis fick uppleva var att det var fel på hans grafikkort när han fick den (ok det var inte så kul) men då ringde han Dell och då budade de ut ett nytt kort nästa dag. Det skulle INTE hända med Komplett/datorbutiken eller nått liknande. Då ska det skickas till fabrik, kollas upp, sen efter två tre veckor får man ett nytt.

Medlem

Ja, fast med mellanskillnaden när man handlar på komplett kan man ju bara gå till närmsta datorbutik och köpa två-tre nya grafikkort istället


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag gillar inte heller märkesdatorer men har ändå köpt en p.g.a att jag fick det så billigt genoom HEM-PC köp osm enligt mig är den enda gången som det är lönt att köpa en märkesdator.
Min burk är en Fujitsu siemens med AMD64 x2 4600+, 2048 ram, 2x250 GiG + extern 300GiG, Ati X1800XT 512 Mb och en 27" LCD skärm för ett slutpris på ca:18000:-.
Jag tror i alla fall inte man skulle hitta likvärdig burk till det priset.


signatur

The quickest way to hell isn't by living a bad life, it's buying a COMPAQ

Inaktiv

det var bannemej inte illa


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Nej...jag tror inte denna är så lätt att matcha.
Så det är inte alltid negativt med märkesdatorer.
Men det är sant som någon sa att det kan vara svårt med BIOS och så...t.ex. Min COMPAQ jag hade innan var en bantad BIOS så den kunde man inte göra något alls på.


signatur

The quickest way to hell isn't by living a bad life, it's buying a COMPAQ

1
Skriv svar