Ny HD funkar inte/hindrar datorn från att boota

Medlem
Ny HD funkar inte/hindrar datorn från att boota

Jag har just köpt en extra HD, en Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM. Dator startar helt normalt när den nya disken inte är ipluggad. När disken är i går det bara att starta i felsäkert läge och då finns Samsung disken under enhetshanteraren men syns inte i "Den här datorn". Oftast hänger datorn sig innan man ens kan välja att starta i felsäkert läge.

Jag har ett MSI K8N Neo2 54G moderkort med en AMD 64 3500+, Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit. Den gamla hårddisken är en Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM.

Jag har 4 SATA kontakter på moderkortet och kör vanligtvis min gamla hårddisk på kontakt 3. Jag har testat att sätta den nya disken på alla möjliga kontakter och även bytt plats på den gamla disken utan någon framgång.

Har någon något förslag på vad det kan vara som är fel? Är mitt nätagg kanske för klent? Det är ett 350W arctic cooling agg. Grafikkortet är kanske lite krävande, ett GF6800GT. Spelar det någon roll från vilken kontakt man tar strömen?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

jag tror allt att ditt nätagregat klarar det men det kan vara fel på hårdisken

prova hårdisken i en annan dator och se ifall den funkar där

nu minns jag inte om man var tvungen att sätta master och slave på sata men jag tror inte det.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Mm, det borde inte vara nätagget som sackar, jag har kopplat ur alla optiska enheter etc och försökt igen men det funkar ändå inte. Det konstiga är att den finns med under enhetshanteraren när jag lyckas starta den i felsäkert läge...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Ok, detta kanske är en smula oortodoxt men jag pluggade i både strömkabel och satakabel när datorn var igång och windows hittar den och den fungerar... frågan är nu bara om den finns kvar efter en omstart. Ska kolla nu...

edit:
Nope, datorn startar inte med den nya HDn inkopplad. Den kommer till skärmen med minnestestet och kontroll av IDE diskar men sedan är det stopp. Hårddisken fungerar alltså i Windows men bara om SATAkabeln kopplats in efter att Windows startars upp. Verkliegen ett underligt fel, eller hur?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Oortodoxt var ordet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Desperate times calls for desperate measures... typ. :\


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

jag tror det blir en konflikt i boten med din nya hårddisk med någon gammal befintlig datorkomponent eller också är bios inte kompitabel med din hårddisk


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Jag tror du hade rätt bondmaster! Jag fick hjälp borta på www.techsupportforum.com och efter att ha ändrat boot-ordningen till CD/Floppy/HDD och sett till att min gamla HDD låg överst i listan över HDDs att boota från så funkar det! \o/


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar