Fläkthastighet visas inte i Windows

Medlem
Fläkthastighet visas inte i Windows

Bytte chassi i dagarna och till det köpte jag extra fläkt att sätta fram för att kyla hårddiskarna. Det konstiga är att jag inte kan se fläkthastigheten, varken i MBM5, SpeedFan eller mobotillverkarens egen mjukvara.

Kul, tänkte jag, då är det väl bara att gå tillbaka med skiten och klaga. Men när jag kollade i BIOS fungerade det utmärkt, varför fungerar det då inte i Windows?!

Fläkten är en 120mm ADDA, och ja, jag har testat att sätta den på olika ställen på moderkortet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Du kanske måste ställa in det manuellt i till exempel MBM5 att du har en extra fläkt


signatur

Meep!

Medlem

Näe, jag hade lika många fläktar innan, bara att jag bytt upp mig till nya 120mm ist för 80mm som var det största som gick in i gamla chassit...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nu är jag lite oförskämd och postar upp min tråd eftersom ingen verkar vilja svara


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Är du säker på att fläkten har en varvtals signal? Det kan vara så att BIOSen bara uppskattar varvtalet ur spänningen men windows/mbm5 etc vill ha en riktigt vartalssignal.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Nja, den ska ju ha varvtalsräknare (den har tre kablar iaf). Jag har haft fläktar utan varvtalsräknare kopplade till den brädan tidigare utan att BIOS hittat på någon egen hastighet. Frågan är ju hur bios skulle kunna bedöma hastigheten efter spänning/ström, en liten fläkt går ju snabbare under samma belastning...

Tack för tipset iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar