Capcom stäms för Dead Rising

Robot
Medlem
Capcom stäms för Dead Rising

Jobbigt det kommer bli för alla fotbollsspel, förutom EA's, när FIFA ser denna stämningen. Konami tex gör ju uppenbara spel som baserar sig på sporten fotboll.

Och alla FPS som klart och tydligt baserar sig på Wolfenstein 3D, ett vapen i nedre bildskärmen samt att man använder detta för att döda monster/människor med. Apogee Software/ID Software har båda många stålar att hämta här


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

ja filmen och spelet är väldigt lika..


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem

Orka eller?,
Patetiskt bara jöh , visst likheterna är slående men de nämns ju fan i början av spelet att det inte har något med det att göra.

Medlem

så vadå, nu äger de rättigheterna till zombieslakt iom faktumet att de gjorde några filmer? dessutom har ju dead rising en tydlig text på framsidan som förklarar att spelet inte har med filmerna att göra. det är ju som att call of duty-serien skulle vara ett plagiat av... ja vilken 2a världskrigetfilm som helst.

heja patent. påminner mig om när microsoft stämde en kille som drev ett mjukvaruföretag som hette mikesoft. visst, likt, men ändå? har de inget bättre för sig?

Medlem

precis de äger väl fan inte copyright på "zombieslakt" vilka töntar.

Inaktiv

Tycker det blir värre och värre det här med att bli stämd om något råkar påminna om nåt annat.

Undra hur länge det kommer dröja innan nån kändis stämmer någon som är lik sig själv ?

Finns ju ett exempel, en michel jacksson kopia som också sönderoperat sig för att likna wacko jacko, och livnär sig på diverse jippon som en jacksson kopia.

Medlem

Ska dom inte ta och stämma alla filmer och andra spel som har zombie tema? Vilka idoter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

vet några "icke insatta" som trodde att spelet var gjort efter filmen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Bluevortex:

ja filmen och spelet är väldigt lika..

Men ändå så väldigt skojj är de båda

Skrivet av macrokilla:

dessutom har ju dead rising en tydlig text på framsidan som förklarar att spelet inte har med filmerna att göra.

Japp, en tydlig text på framsidan på fodralet.
"THIS GAME WAS NOT DEVELOPED, APPROVED, OR LICENSED BY THE OWNERS OR CREATORS OF GEORGE A. ROMERO`S DAWN OF THE DEAD".

Hoppas de inte kör fast med 2an nu bara.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Klart man märker att de har tagit efter dawn of the dead väldigt mycket. Utan dawn of the dead hade sannolikt inte dead rising sett ut som det gör.

Sen om det stämmer det någon sa om att det skulle stå på framsidan av spelförpackningen att spelet inte har att göra med living dead filmerna stryker ju bara faktumet att de kopierat fritt ännu mera annars hade de ej känt sig tvungna att skriva så.

Medlem

Instämmer med cane... Blir väl upp till en domstol att avgöra huruvida det skiljer tillräckligt mycket mellan filmen och spelet för att det ska bli tal om något skadestånd/ersättning.

Jag kan ha förståelse för att MKR stämmer capcom, även om jag tycker att det är en onödig och "barnslig" stämning.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Jag stämmer er allihopa för att ni har samma
bokstäver i era namn som jag !!!

Om spelet nu är så pass likt filmen så har de faktiskt begått ett brott. Och om de nu har gått så långt och satt den texten på fodralet så hoppas jag att de förlorar. Nu vet jag nästintill ingenting om spelet men när jag såg den första trailern så ploppade en tanke upp, "de kommer bli stämda om de inte jobbar på licens"

Nej, jag gillar inte att se denna typen av bråk, men de har all rätt på sin sida. Samma sak om jag nu skrev en bok som utspelade sig på en trollkarlsskola med vädligt många likelser till Harry Potter böckerna med en liknande text på framsidan, om jag endast surfat på trollkarlsvågen och skrivit en berättelse om trollkarlar VS drakar och troll hade det såklart vart en annan sak. Det föregår många störda kamper i amerikas rättsalar men detta är enligt mig ett solklart fall.

Edit. Såg först nu Cane´s inlägg, trodde jag skulle bli slaktad först! Skönt att jag inte är ensam att stöda rättens lagar denna gången hehe.

Medlem

Filmen och spelet är ju rätt jävla lika. Båda utspelar sig i ett köpcentrum där man ska överleva zombies. När spelutvecklarna väljer att ha med en sådan text på framsidan så borde det innebära att till och med de tycker de är lika. annars skulle de ju inte ha med en sån text.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv

ja varför ska alla alltid stämma varandra igentligen ,. vad blir det här näst ? star trek stämmer star wars för att dom använde star i namnet ? xD


signatur

thanks for standing still wanker ;)

Inaktiv

Om detta inte varit en spelsida utan istället ett filmforum eller liknande hade de flesta antagligen tyckt tvärtom.
Visst, det kanske är lite smått överdrivet att stämma Capcom, men spelen har ändå likheter även om det står skrivet att spelet inte har något med filmen att göra. Och det är ju också ett tecken; om de själva skrivit att de INTE har något med filmen att göra, var tror ni då deras inspiration kommit ifrån?

Att Star Trek borde stämma Star Wars, eller något i den stilen är bara löjligt att jämföra med :3

EDIT: DonGrif skrev exakt samma sak om texten, zoomg på mig!


signatur

O'rly? Ya'rly!

Inaktiv

Hade Dawn of the Dead vart min ide från början och jag hade sett Dead Rising så hade jag nog velat ha lite cash för det, JA, om jag inte vart snuskigt rik, då kanske jag hade bjudit på det :), men minst så hade jag velat ha lite cred i alla fall sno andras skapelser och tjäna pengar på det gör ju att man måste räkna med att förlora/ dela med sig till skaparen av hela konceptet. visst så håller jag även med andra att det är barnsligt att stämma i "VISSA" fall men det här e ju kopierat rätt av.

Hade Star Trek haft med Jedi's eller ens något liknande i sin serie så kan jag lova att dom hade blivit rå stämda av George Lucas. Sen så kan man inte stämma någon för ordet Star det handlar ju för fan om Sci-Fi och universum.

Medlem

Snabba dom är, spelet är nästan 2 år gamalt och hade dom varigt intresserad utav sitt "tema" så hade dom gjort det här när spelet kom och inte 2år efter.
Hoppas Capcom vinner och kör över dom i domstolen.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Snabba dom är, spelet är nästan 2 år gamalt och hade dom varigt intresserad utav sitt "tema" så hade dom gjort det här när spelet kom och inte 2år efter.
Hoppas Capcom vinner och kör över dom i domstolen.

om man inte är sugen på att se betala rättgångskostnader och vill se dum ut så tror jag nog att lite udersökning och förberdening ligger på sin plats om du ska hålla på med saker som denna typ.

och håller med om att dom iallfall har rätt att pröva detta. är ju praktist taget filmen och som sagt när man måste skriva att det inte är dawn of the dead så borde det ringa nå varningsklockor.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Romero är ju på något sätt alla zombies skyddshelgon men detta är ju löjligt... Visst finns det likheter men hur många zombiefilmer finns det som har nästan samma handling som romeros filmer?

Spontan kommentar; Löjligt.

Hoppas att detta inte stopppar eller försenar en uppföljare till detta otroligt roliga spel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

För "lik" dawn of the dead

Det ironiska är att stämningen mycket väl kan tänkas ge spelet en försäljningspush. Helt klart en favorit i filmernas värld.

Inaktiv

Nu får dom la ta kamma sig

Medlem

Hade jag gjort ett spel på filmen så skulle det nog bli rätt så precis som dead rising. Spel blir aldrig lika dana som filmen, eller tvärt om. Frågan är såklart om spelet är "tillräckligt lik" (inte lik som i odöd alltså;)). Texten på framsidan tyder ju onekligen på det.

Jag tycker att det är bra att de tar pengar från den ungdomsfördärvande TV-spelsbranschen så att de har råd att göra fler zombiefilmer


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Är ju inte så satans skumt att de blir stämda. Första tanken som dök in i min skalle när jag såg Dead Rising var "Ah, ett spel baserat på Dawn of the dead".

Har en känsla av att de kommer komma fram till en deal i rätten. för Capcom kan inte ha stor chans att vinna

Inaktiv

allt handlar om pengar.... alltid... samhället...


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Jo men visst, stäm dem 1½ år EFTER spelet är ute, det är bra. De såg typ ingen likhet när de utvecklade spelet eller när det släpptes typ?


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Är möjligt förseningen beror på de legat i inofficiella förhandlingar innan i hopp om att slippa en lång dyr rättslig process.
Rätt vanligt man först meddelar ett "hot" ta till lagliga medel för kolla hur motparten reagerar. Har man tur böjer de sig direkt och man kan få kompensation med minimal ansträngning.

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jo men visst, stäm dem 1½ år EFTER spelet är ute, det är bra. De såg typ ingen likhet när de utvecklade spelet eller när det släpptes typ?

Nu kan dom ju kolla försäljningssiffrorna och komma med krav på ett stort skadestånd istället för att bara stoppat spelet vid ett tidigt stadium och inte fått en $.

Personligen tycker jag likheterna ligger i ett köpcentrum fullt av zombies och att Dawn of the dead inspirerat till Dead Rising är det juinge snack om. Men i övrigt skiljer sig grundhistorierna sig mycket åt. Det är iaf min uppfattning.


signatur

I fart in your general direction

Medlem

Jag tycker att tyskland stämmer alla spelföretag som gjort krigsspel som utspelar sig under 1939-1945, jag menar, det är ju solklart att dom har tagit allt ifrån WW2 som tyskland startade

Och ja det är ju löjligt att dom stämmer, har ju knappt mycket i likhet med filmen än att det är zombies, några överlevare och en galleria.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar