FZ Poll: Spelar du retrospel?

Robot
Inaktiv
FZ Poll: Spelar du retrospel?

morrn morrn


signatur

Gainward 8800GTS 512 ][ Corsair XMS2-6400 800MHz x4 1024MB ][ IntelCore 2 Q6600 ][ Cooler Master Centurion 5 & CM 600W ][ Vista Ultimate x64

Medlem

Snart blir väl CS klassat som retrospel, det har ju nästan 10 år på nacken.

Avstängd

Jag har ganska många gamla spel och på sistone har jag börjat installera några av dem och spela. De gamla spelen är fortfarande lika bra, även om man kan få en liten chock: "Va? Var verkligen grafiken så här dålig?". ^^

Medlem

Mest Nes-klassiker här.

Medlem

Det händer att jag startar upp Amiga- eller Commodore 128-emulatorn och spelar några klassiker. Men efter en halvtimme eller så så är man rätt nöjd. De har inte alls samma djup och möjligheter som dagens spel.

Vissa höjer retro-spel till skyarna och säger att känslan var mycket bättre förr, men när det väl kommer till kritan så spelar de 99% nya spel.

Inaktiv

Klassas Tetris som ett retrospel?

Flakmonkey

Jag undviker faktiskt att lira alltför många retrospel... På tok för många gånger har mina minnen av fantastiska spel grusats när jag spelat om dem... de allra flest titlar mår faktiskt bäst av att vara goda minnen

Medlem

Djupare strategisspel och rollspel står sig inte lika bra som enklare casualspel som Super Mario World, Benefactor osv, de spelen är lika bra idag som de var då och kan spelas om även idag utan att man häpnar över att grafiken är dålig.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Grand Theft Auto och Grand Theft Auto: London 1969. Räknas det som retro.


signatur

Bengebolle

Medlem

De äldre C&C spelen spelar jag titt som tätt, och Need for Speed: Hot Pursuit är jag bara tvungen att installera ibland.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Jag har tagit ner WinUAE och emulerar en gammal Amiga 500.
Älskar många av de gamla spelen till amigan

Medlem

NES och SNES spel köper jag mest via VC.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag kör Planescape: Torment, men räknas säkert inte
Sjukt bra spel iaf.
Annars är ju paperboy och commando kul... en stund


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Medlem

jag sitter personligen och lirar baldur's gate 2 just nu. det är retro för mig, kommer ihåg att jag tyckte det var för svårt och konstigt när det kom ut (var ganska liten då) men nu är det nog det bästa jag har spelat, helt otroligt härligt spel alltså. synd att det inte görs spel i den kalibern längre.

Medlem

Nja, brukar spela QuakeWorld då och då men det kan väl knappast klassas som retrospel.

Tetris var väl senaste retrospelet som jag spelade.

Medlem

Spelen var bättre förr
det är otroligt kul att sätta sig fram för ett NES, SNES, nått sega osv.. och spela liren, känna kännslan ifrån de gammla kontrollerna, mummsi!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Njah, kan hända ibland.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Spelar uteslutande gamla spel. De är så mycket bättre på allt, utom kanske just grafisk kvalitet, teknisk då så klart. Art Direction var bättre för med.

Skrivet av Nosnos:

Jag undviker faktiskt att lira alltför många retrospel... På tok för många gånger har mina minnen av fantastiska spel grusats när jag spelat om dem... de allra flest titlar mår faktiskt bäst av att vara goda minnen

Väldigt få ggr. har jag upplevt detta, allt för få ggr för att inte våga spela gamla spel. Det handlar då oftast om nyare uppföljare som helt nullifierar kvaliten i de gamla spelen, till den grad att man helt enkelt inte kan gå tillbaka, t ex SimCity -> SimCity2k -> SimCity4; Civ1 -> Civ2 -> Civ3 -> Civ4.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Amiga/c64

Sen lirar jag mycket av det mesta - speciellt gamla klassiska rollspel (Pool Of Radiance, Champions Of krynn, Bards Tale, Dungeon Master, Ultima, Might & Magic, Wizardry etc etc)

Edit: Samlar på allt med Amiga/C64...igen som har en gammal Vic20 liggandes förresten?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Blir ju lite äldre pc spel ibland, Space Hulk, Day of the tentacle, Maniac Mansion och liknande spel.

Medlem

Äldre spel brukar vara bättre, men det är för att man har sållat bort alla skitspel och bara minns guldklimparna, och ett bra spel är alltid ett bra spel


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Medlem

Spelar för det mesta äldre spel, då dom är mera intressant än dom spelen som görs nuförtiden. Konsoller som jag brukar spela på NES, SNES, SMS, Sega16/MegaCD och även PS1. Snart blir det även Sega Saturn.. Och då blir det väldigt intressant då man aldrig har testat det. Sega borde komma upp igen och göra en ny konsoll som spöar skiten ut allt. Alltså en konsoll som inte var som Dreamcasten dvs

Inaktiv
Skrivet av Loading:

Spelar för det mesta äldre spel, då dom är mera intressant än dom spelen som görs nuförtiden. Konsoller som jag brukar spela på NES, SNES, SMS, Sega16/MegaCD och även PS1. Snart blir det även Sega Saturn.. Och då blir det väldigt intressant då man aldrig har testat det. Sega borde komma upp igen och göra en ny konsoll som spöar skiten ut allt. Alltså en konsoll som inte var som Dreamcasten dvs

Dreamcasten är enligt mig en av dom bästa konsollerna någonsin...Det härliga VMU-minneskortet som man kunde bära med sig och ha små spel på, handkontrollen var fruktansvärt ful men riktigt bekväm och med spel som PSO, Shenmue, Sonic adventures (det enda sonic i 3d som var bra) resident evil: code veronica, chu chu rocket, headhunter, ready to rumble boxing, space channel 5 soul calibur m.m

Jäkligt synd att sega sabbade allt......

Inaktiv

Händer att man plockar fram sitt supernintendo å spelar lite mario.
Annars vet jag inte om jag spelar så mycket äldre spel, lite duke nukem 3D är det dock aldrig fel på


signatur

"We are the knights who say NI!"

Inaktiv

Minestorm är ett spel som är riktigt gammalt som man dammar av ibland .

Och man hoppas att sega staurn och sega dreamcast spelen får nytt liv i xbla och psn,
för det är grymma spel.

Medlem

Man får nästan lust att dra fram sin gamla Commodore 64 och lira de gamla kassettbaserade klassikerna

Medlem

lirar allt från commodore64/amiga/nes/snes/megadrive/äldre PC titlar etc dagligen, lirar mer retro och psx/dreamcast spel än vad jag lirar moderna spel.

12
Skriv svar