Där tre nordiska länder möts

Medlem
Där tre nordiska länder möts

Onsdag morgon till sent på torsdag kväll var jag och min sambo på bilsemester. Treriksröset närmare bestämt. (Vi besökte även Rovaniemis kända museum)

Man tar sig lättast till Treriksröset via båt från Kilpisjärvi (först båt sedan 3km promenad). Man kan även gå 11 km genom ett strikt naturreservat. Vi tog båten.

Precis innan båten kom fram började det regna rejält. Regnet stod verkligen som spön i backen. Som tur var hade vi förberett oss lite genom att köpa en regnjacka och vi hade även ett paraply (som dock var alldeles för litet för två personer). Vägen var full av vatten så man fick gå (och hoppa) slalom för att undvika att få genomsura skor. Två killar som satt bakom oss (skåningar) hade inte alls regnanpassade kläder, men de lämnade glatt båten ändå och tog sig en springmarsch till den kända stenen.

3 km i spöregn... Jösses. Mina byxor var genomblöta efter några hundra meter. För regnbyxor hade vi inte köpt. Regnhuvan skymde väldigt mycket av min sikt och rätt som det var gick jag rakt in i en stor gren. Mina glasögon blev förvridna, mitt ansikte smutsigt och jag fick en blödande reva bredvid näsan.

Några hundra meter efter den incidenten slutade det regna och solen tittade fram. Tog av mig två lager jackor och byxorna torkade fort. Det var skönt. Men så kom myggorna... De lämnade minst 18 kliande minnen i min nacke och X antal på andra delar av kroppen. Trots myggstift.

Tillslut kom vi fram till stenen. Vi tog några kort och återvände till båten. Över en halvmils promenad på kort tid är rejält jobbigt.

Allt som allt var det en underbar bilsemester (utelämnade givetvis många händelser). Alltid kul att komma ut och se nya saker. Men nästa år lär vi inte åka till Lappland.

Fotnot: Vi funderade vad folk gör där ute "in the middle of nowhere". Drygt 100 invånare, en affär (typ), inget bredband, etc etc... Svaret fick vi när jag sökte efter en myggsprej på en skabbig bensinmack. Ett ställ med DVD-filmer. Jag gick lite närmare för att kolla på priset och vad det var för filmer. Stannade plötsligt upp när jag såg två tjejer som slickade ett manligt könsorgan. Två stora ställ fulla av porrfilmer... Lol.

#blogg

Avstängd
Där tre nordiska länder möts

Känns som en sån där grej man borde göra, men egentligen inte är särskilt värt.

Medlem

Det var rätt skönt att vara där.

1
Skriv svar