Sony kämpar för jämlikt spelande

Robot
Medlem
Sony kämpar för jämlikt spelande

Det här kan blir hur bra som helst. Lite kvinnlig touch i spel skulle inte skada.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det här kan blir hur bra som helst. Lite kvinnlig touch i spel skulle inte skada.

Precis, titta bara på Assassins Creed. Visst det är inte perfekt, men rörelsesystemet är väldigt nyskapande.

Medlem

skitbra! Tjejjer har generellt väldigt annorlunda tankeverksamhet än killar (i synnerhet datornördar), så om fler tjejjer gjorde spel så skulle vi få mycket större bredd på spelen! Skulle ge vad som helst för att slippa alla dessa FPS

Medlem

Ett krystat akronym för en lika krystad idé. Om kvinnor vill bli tagna på allvar får de väl börja med att fungera i samhället utan kvoteringar och särskilda kampanjer, speciellt nu när de inte längre hålls tillbaka av underliga könsbundna regler. Sådana här påhitt förstorar bara på klyftor och fördomar.

Medlem

Då kan vi kanske äntligen bli av med alla dessa WW2 shooters, eller ja åtminstånde minska antalet. Jag tror kvinnor har lättare för nyskapande, titta bara vilka de är som byter gardiner en gång i kvartalet

Inaktiv

Om Sony vill ha in mer kvinnor i spelindustrin skulle det inte vara effektivare om Sony anställde mer kvinnor istället för det här pr-jippot?

Medlem

Portal koncepter var väl framtänkt av en kvinna? Jag tror spelmarknaden skulle må bra av lite mer kvinnliga utvecklares så ett stipendium är faktiskt en bra ide. Det kan tom jag som är "SOE hater for life" ge dem cred för. Det finns lite för många anabo-l och adrenalinstinna shooter spel och nördiga RTS-lir på marknaden. Lite diversifiering och nya spelideer skulle inte skada.

När var det senast vi fick en ny genre? FPS, MMORPG, RTS har alla bra mer än ett decennium på nacken.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Inaktiv
Skrivet av savox:

Portal koncepter var väl framtänkt av en kvinna? Jag tror spelmarknaden skulle må bra av lite mer kvinnliga utvecklares så ett stipendium är faktiskt en bra ide. Det kan tom jag som är "SOE hater for life" ge dem cred för. Det finns lite för många anabo-l och adrenalinstinna shooter spel och nördiga RTS-lir på marknaden. Lite diversifiering och nya spelideer skulle inte skada.

När var det senast vi fick en ny genre? FPS, MMORPG, RTS har alla bra mer än ett decennium på nacken.

Meh, Prey had portal-tekonolgi redan 1998. Det som Portal/Narbacular Drop gjorde var att man fick en bössa som kunde skjuta portaler.

Det som gjorde Portal ett bra spel för mig var humorn, inte direkt pusslen.

Medlem

Diskriminering mot manliga spelutvecklare. Jaha här får man pengar bara för att man är tjej och spelintresserad ..... Hade det varit för endast manliga spelutvecklare hade världen skrikit att det var skandal, hemskt, FRUKTANSVÄRT!!

Inaktiv
Skrivet av asker:

Ett krystat akronym för en lika krystad idé. Om kvinnor vill bli tagna på allvar får de väl börja med att fungera i samhället utan kvoteringar och särskilda kampanjer, speciellt nu när de inte längre hålls tillbaka av underliga könsbundna regler. Sådana här påhitt förstorar bara på klyftor och fördomar.

Instämmer. Om kvinnor vill jobba med spel då ser de väl till att göra det också.

Inaktiv

Alla som gnäller på att stipendiet är ojämnlikt - med tanke på att folk fortfarande anklagar varandra för att "spela som kärringar" och att det fortfarande blir en sån jävla uppståndelse så fort man märker av att det är en kvinna som precis ägde en i valfritt spel så är åtminstone inte jag beredd att hävda att kvinnorna slåss på lika villkor. Det har blivit bättre och det går åt rätt håll, men gör er research så kommer ni bland annat att se att män konsekvent tjänar mer än sina kvinnliga kollegor (utom förskollärarna som i snitt tjänade på öret lika), att män fortfarande utser män till bolagsstyrelser m.m. Å andra sidan har man i exempelvis Norge märkt av att påtvingad fascistoid kvotering höjer(!) utbildningsnivån i bolagsstyrelserna. Så är detta en ojämn knuff i ryggen för tjejerna? Ja, det ger dem en fördel vi killar inte har. Förtjänar de den? I allra högsta grad, speciellt med tanke på alla fördelar vi redan åtnjuter utan att tänka på det.

Medlem

Absolut ... En kompis flickvän får knappt någe för sitt jobb ,, Vafan jag fick en löneförhöjning som var ungefär lika mycket som hennes månadsinkomst xD

BTW nice där med G.I.R.L , hehe ...

Men varför är det en xboxdoslikande sak med på en sony sak .. fast den kanse mer är mot dreamcast


signatur

Kan ej skriva åäö

Inaktiv

"38% av världens alla gamers är enligt ESA kvinnor"

Men snälla, att ha spelat wii sports, WoW, eller the sims ett tag är inte samma sak som att vara en gamer.

Om jag var kvinna så skulle jag känna mig förolämpad av stipendier i brancher där det inte finns något annat hinder för dem annat än förmåga och intresse.

Inaktiv

Är väl allmänt ett plus i kanten att vara kvinna i IT områden. Kan ofta överkomma andra svagheter. Dessutom finns det starka påståenden som tyder på att kvinnor t.ex. är bättre programmerare. Dock så har jag aldrig träffat en tjej som suttit och programmerat i högstadiet eller haft det intresset. Konstigt om det sen är skillnad, men i längden så har det absolut ingen betydelse så snarare en styrka i dagens samhälle om man balanserar rätt.

mja... lite orättvist kan det allt vara mot oss killar då det är lättare att motivera inkvotering av kvinnor till företaget...

Medlem

Intressant , bra initiativ

Medlem

Jag förstår inte alla negativa kommentarer. Det är inte orättvist alls, företaget Sony vill helt enkelt ha fler kvinnor i spelbranschen så de gör möjligheterna större. Det har ingenting med kvotering att göra. Männen får snarare skylla sig själva för att ha skapat en bransch med usel kvinnosyn och en löjlig nördmachostämpel. Det har inte ändrats på årtionden, och nu när fler tjejer spelar så behövs förändring. Skyll er själva som sagt.

Jag tror att kvinnor i branschen kommer att förnya mycket. Ett annat perspektiv kommer vara tillgängligt för utvecklarna. Det handlar inte om att spelen blir tjejigare.

Och det där att tjejer ska få sin chans genom sin kunskap och skicklighet gör det väldigt svårt för tjejer att få en chans. Kolla bara på den här trailern t ex, eller varför inte denna, eller så kollar man på vilket spel som helst och ser hur patetiskt det är. Jag skulle inte tycka att de va så jävla kul att ge mig in i en sån bransch. Kvinnor behövs i branschen så länge sånt här finns kvar.

Och att inte kalla de som spelar Wow, Wii fit och Sims gamers är ju löjligt. Dessa tre spel är ju tre av få som behandlar tjejer som jämlika, förutom vissa människor i WoW (OMG GIRrRLZZ!!!! SHOW BoooBZZ??). De är väl lika mycket "gamers" som alla andra. Fast jag gillar egentligen inte uttrycket gamer. Jag spelar spel för att det är kul och ett bra sätt att umgås på, jag tillhör inte någonting för det. Är man en booker om man läser? Eller en movier om man ser på film?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Hur vet vi att det finns 50% chans att en kvinna blir anställd eller inte om en lika kvalificerad man ansöker om samma plats? Det vet vi inte, eller hur? Många här verkar ändå gå efter det argumentet, även om andra sektorer bevisligen inte har en balans mellan könen.

Sedan om det här är rätt sätt att gå tillväga orkar jag inte spekulera i, men det verkar väl inte vara något speciellt? En chans att praktisera hos sony, låter ungefär som en helt vanlig tävling.

1
Skriv svar