Phyreengine - Sonys nya multiplattformsmotor

Robot
Inaktiv
Phyreengine - Sonys nya multiplattformsmotor

Äntligen något som är gratis!


signatur

/A.K.A seerzack

Medlem

Nu kanske det kan regna in lite fler PS3 spel då. Trevligt.:)

Inaktiv

Förhoppningsvis så blir det lite enklare för utvecklare att porta spel till PS3 nu då vissa utvecklare har varit ganska dåliga på det.

Medlem
Medlem

Kan dom inte göra ett sådant här prog så att dom även kan porta till mac i linux för det är dom sämst på också.
och när dom endå bygger ps3 spelen i ps miljö kan dom ju släppa spelet till mig kära dator-

Inaktiv

Och med tanke på att DiRT är något av det skönaste jag någonsin lirat på min ps3 tillsammans med underbar bilduppdatering så kan det bli hur bra som helst (med tanke på att många gnäller på dålig FPS osv osv)


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Avstängd
Medlem

"A "simple recompile" is supposedly all that's needed to make the game run on the PS3."

Detta låter i mina öron som någon som är för bra för att vara sant. Men kommer det på något mystiskt sätt fungera så är det väl bra, men betyder inte detta att ps3an aldrig kommer få bättre multiplats än sin konkurrent? ;p

Medlem

Smaskigt.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Låter riktigt bra, men hoppas detta inte gör att multiplattformsspel blir "lika" på båda systemen om det finns chans att göra det ännu bättre på PS3.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Hellre att de är likvärdiga än dagens situation där multiplattformtitlar inte sällan är SÄMRE på ps3 redmac

Medlem
Inaktiv

Jo, det kanske behövs - senast jag kollade hade EA problem att utveckla! Och de som är så stora....


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

Hellre att de är likvärdiga än dagens situation där multiplattformtitlar inte sällan är SÄMRE på ps3 redmac

Håller med redmac, tills motsatsen är bevisad. Som jag har sagt tusentals gånger nu... de spel som jag har sett har samtliga varit bättre till PS3an.. eller lika.

Medlem

Assassin's Creed?
Likvärdigt eller bättre/sämre utseende? Smaksak, sämre fps är väl konstaterat däremot.

Inaktiv

Folk har "konstaterat" att AC hackar till på PS3an... det gör den inte.

Blu-Ray och högre native upplösning borde vara som gjort för högre fps?
Sen om 360n gör en "Halo" varje gång är en smaksak, där PS3 versionerna har samma möjlighet.
Jag vill inte smeta ut en 480p bild över en 1080p skärm i alla fall, en drop på ~3 FPS är helt okej i det fallet.
Det roligaste i kråksången är att PS3an har en "lägsta nivå" medans 360n kan droppa hur lågt som helst i teorin.

Medlem

Om du plockar ner spelet ur hyllan och vänder på det så står det 720p på AC, bättre än att smeta ut 480p men inte är det 1080p.
Att spelet har segare laddtider på ps3an är väl också ställt bortom rimligt tvivel, vad det sen beror på låter jag vara osagt... utvecklarmiss eller vad annat det kan bero på.

Att spelet lämnar 'flyt' bakom sig i passager är ju dumt att förneka, varje gång du har klättrat upp på nåt högt ställe och synkar så finns det segment i rotationen som hackar till.
Om detta är lika illa på xbox360 vet jag inte då jag bara kört det på ps3an.

Men den typen av saker som vi ser i AC skulle ju möjligen bli ett minne blott om folk använde Phyreengine i utvecklingen.

Inaktiv

detta är bra nyheter kanske samtidigt som jag hoppas att det finns vissa utvecklare som skiter i denna motor å rockar sin egen som kanske kan bli bättre, för man vill ju inte att proggers ska bli lata och tappa sin kreativitet nu.

Medlem

Insomniac lär ju jobba vidare med sina egna prylar om de inte redan använt detta, de har ju förbättrat både utseende och prestanda från r:fom till R&C(och säger sig ha gjort det även från r&c till r:fom2)

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

Om du plockar ner spelet ur hyllan och vänder på det så står det 720p på AC, bättre än att smeta ut 480p men inte är det 1080p.
Att spelet har segare laddtider på ps3an är väl också ställt bortom rimligt tvivel, vad det sen beror på låter jag vara osagt... utvecklarmiss eller vad annat det kan bero på.

Att spelet lämnar 'flyt' bakom sig i passager är ju dumt att förneka, varje gång du har klättrat upp på nåt högt ställe och synkar så finns det segment i rotationen som hackar till.
Om detta är lika illa på xbox360 vet jag inte då jag bara kört det på ps3an.

Men den typen av saker som vi ser i AC skulle ju möjligen bli ett minne blott om folk använde Phyreengine i utvecklingen.

720p betyder att det kommer att ha den upplösningen när den visas i TVn och kör man 720 på en 1080 så smetar det ut resterande. Men grejen är att 360 har en upplösning på ~480 från början till skillnad från PS3 som kör med minimum 720.

Sega laddningstider är det. Ubisoft gick ut månaden innan och berättade att de hade problem med "know how" när det gällde PS.
Det ska defenitivt inte hacka när du sitter på ett högt ställe och rotationen sätter in. Enda tendenser till lägre frames är till häst mellan "städerna".

Medlem

Jag har inte nån 360 att testa det på så dessvärre kan jag inte säga om det är lika illa där(och jag är inte villig att åka ut till sonens kusin för att blockera hans pryl för att testa), det kan nog handla om att vi har olika höga krav på saker men att det hackar till är bortom subjektiv upplevelse, rotationen runt Altaïr på vissa av utsiktspunkterna är under korta stunder allt annat än mjuk(och det är tydligt att det påverkas av VAD som finns på skärmen när det händer).

tfp
Medlem

Min (kapitalist) till polare äger både en ps3a (60-gigsversionen) som han köpte nästan vid lansering och en 360 med cpun krympt till 65 nm och grafikkortet 90 nm (eller om det var tvärt om och gpun krymptes först). Hur som helst spelar han rätt mycket. Den snubben är jäklig känslig för tearing och andra artefakter eller låg Framerate för den delen. Enligt honom är alla(eller iallafall de flesta) spel som haft xbox360 som huvudplattform och portats till andra plattformar sämre på ps3an. Detta eftersom att ps3an är mycket svårare att utveckla för blir det därmed krångligt med direktportar. Ett exempel på ett väldigt välflytande lir är Burnout Paradise som är utvecklat för ps3an primärt. Det spelet har i princip konstant 60 fps oavsett vad man gör (återigen enligt min lite kinkigare kamrat).

Inaktiv

Tja... kan kanske ska nämna min nivå då, FPS drop från 120 till 90 = katastrof.
Det är många med defekta konsoller som jag har hört klaga på diverse problem. Allt från ljudnivå till frysningar och hack. Jag är en av de lyckliga om man säger så.

Nu är det så att en DVD har max FPS på 24, utan upplösningstricken.. något annat kan inte jag se skulle vara möjligt men jag är inte så insatt heller.
Ligger FPSen på den nivån så måste man bli van spelen för sig och det går inte att jämföra med PC spel som ligger på 100.
Jag ska kolla upp AC på 360 inom kort, bara för sakens skull.
Oavsett resultatet, så ligger PS3an på plussidan av de spelen som jag har haft till båda konsoller...

Medlem
Skrivet av Aquilalore:

*Jättemycket*

Vilket format som spelet lagras på har inget att göra med hur bra det flyter. En dvd>>FILM<< (observera att jag skrev film där) kör 24fps, ett spel som ligger på en har inte samma begränsningar. Blu-ray har i övrigt sämre accesstider än en dvdskiva och filmer på blu-ray skivor kör såvitt jag vet även de 24fps.
Och en lcdtv har en gräns på ungefär 60fps, alltså kan inte en ps3'a eller en 360 gå över det. (tvn kan iaf inte visa det)
Att just assassins creed flyter bättre på 360'n har många recensenter konstaterat..

Samma sak gäller Väldigt många andra spel.

Medlem

Aquilalore allvarligt... va i hela friden har film uppspelning via dvd eller blu-ray med spel att göra? Jo just det absolut ingenting. Och du verkar inte ha speciellt mycket koll på vad fps är för den delen heller och kastar ur dig siffror som ganska uppenbarligen är plockade från dina kalsonger...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Jokkocze:

ajaj

Det är 30 och 60 FPS. 360 får 60 om man kör ovannämda variant, PS3an får desamma med 1080 upplösning.
Vem har sagt något om herz på en TV? (som förövrigt inte är synonymt med frames per second.)
Eller om mer än 60 FPS?
Mängden information från skivan är väl desamma oavsett vad det är för något?
1 kilo stenar är lika mycket som 1 kilo fjädrar.

Skrivet av Wardancer:

Aquilalore allvarligt... va i hela friden har film uppspelning via dvd eller blu-ray med spel att göra? Jo just det absolut ingenting. Och du verkar inte ha speciellt mycket koll på vad fps är för den delen heller och kastar ur dig siffror som ganska uppenbarligen är plockade från dina kalsonger...

Läs ovan, jag drog paralleller med överföringshastigheten. Den borde rimligtvis vara samma?
Vilka siffror är det som inte stämmer?
PS. Du behöver nog bevisa din poäng här, bara ett vänskapligt påpekande..

Medlem

Överföringshastigheten har inget med saken att göra med fpsen. Man har VALT att använda 24fps av många anledningar. Det har med det mänskliga ögat att göra osv.
Man kan inte jämföra uppspelning av film med överföring av information.

Sen tjatar du om 1080p. Det finns i nuläget ett eller två spel till ps3'an som verkligen kör riktigt 1080p, de andra skalar helt enkelt upp en 720p bild, precis som 360'n gör när man kopplar den till en tv som klarar 1080p. (Nej, 360'n kör INTE 480p. Den kör 720p)

Lägg av med att försöka verka duktig när du uppenbarligen inte har några kunskaper om saken.

Inaktiv

..säger hon som tror att hertzen är frameraten.

Okej, frameraten är redan bestämd innan, jag tänkte på bitraten.. precis som >>film<< (det beror inte på ögat, det är en kostnadsfråga)
Jag vet inte hur men jag tycker ändå att upplösningen måste inverka på frameraten, tänk bara på när man ökar upplösningen på PC, då sjunker FPSen..

Inget PS3 spel skalas upp till 720p. Det var löjligt påstått.
Medans det finns erkänt att det är 360 spel som går i 480...

12
Skriv svar