Gears of känslor

Medlem
Gears of känslor

Het diskussion igår kväll. Ämnet: Gears of War 2. Eller mer specifikt, scenen där Marcus Fenix och Dom hittar den senares fru (eller snarare de katatoniska resterna). Dom håller henne i sina armar och skriker som en bebis - av självklara skäl. Hans fru är bara ett tomt skal och någon minut senare kommer han att skjuta henne i huvudet för att bespara henne mer lidande. Det är ett (för att vara Gears of War 2) ganska gripande ögonblick.

Marcus står bredvid. Han vet att han måste säga något. Eller göra något. Visa att han är en kompis. Uttrycka medlidande på något sätt. Och det vet vi alla inte är någon lek i parken för ett muskelberg med begränsad vokabulär.

Nå, Marcus går fram till Dom som sitter på knä, helt förtvivlad. Tar tag i hans axel, kramar den. Egentligen hade det räckt. Vi vet ju att de här killarna inte är mycket för ord och ett tyst utbyte av känslor hade varit fullt naturligt och antagligen väldigt fint. Men han säger något också. Två ord.

"I'm sorry"? Nej. "Fucking Locust!"? Nej. "Oh man..."? Nej.

Han säger: "It's okay."

Eh, va? Det finns väl inget som är okej med det här? Nånstans? Nog för att just den repliken är stapelvara inom film (och uppenbarligen tv-spel) och används på de mest märkliga ställen, men här? Andemeningen är väl att det kommer bli okej, när Dom lugnat ner sig, men det betvivlar jag att Marcus tror. Han säger det för att andra har sagt det före honom och för att det är det som han tror att han behöver säga.

Så skulle man kunna tolka det. Men jag och mina vänner kom fram till en mycket mer intressant teori igår.

"It's okay" är inte menad som en kondoleans - utan en sorts klapp på ryggen till Dom att nu, just nu, är det okej för honom att visa känslor. De är ju simpla män egentligen - två hårda grabbar som vanligtvis öser kulor och svordomar - och att visa sig svag i världen Gears of War 2 visar upp är en dödsdom. Men Doms fru har torterats sönder och samman, hennes medvetande har lämnat hennes kropp för länge sen och det som är kvar är inte det trevligaste att skåda. Han blir ledsen. Och Marcus, fortfarande stenhård, förstår att Dom på samma gång antagligen känner sig lite förlägen över dessa känslor och ger sin välsignelse. Dom behöver inte skämmas för sina tårar.

Genialiskt, djupsinnat och mångbottnat. Med Gears of War 2 knäpper Cliff Bleszinski känslorunkare som Hideo Kojima och David Cage på nosen med sin oanade subtilitet.

Vem hade kunnat ana?

Doms normala ansiktsuttryck.

#blogg

Medlem
Gears of känslor

Hahah bra inlägg!


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Medlem

Haha! Vem hade anat! Briljant!


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv

Det låter som en vettig analys. Har inte spelat spelet. Men ett av sakerna som var bra med ettan var hur genomgående gritty allt var. karaktärerna var förvisso blue belgian-tjurar men hade också fårade ansikten och trasiga personligheter att backa upp det med. Survival of the grittiest.

1
Skriv svar