PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen

Inaktiv

Tur för mig då att jag får bättre inlevelse med en 22" skärm och 2.1- ljud så jag slipper köpa en 50" HD-TV med 5.1-ljud.

Medlem
Skrivet av haido:

Lustigt hur många klagar, tror du man orkar lägga ut pengar på att uppgradera datorn var 3dje månad. Är det då bättre att bromsa den tekniska utvecklingen så du ska få spela mer spel till ett billigare pris. Det är väl av en anledning som konsoller lockar yngre människor. Det kostar att ligga på topp, därför väljer man pc. Sedan får man ju faktiskt tänkte på det mervärde som en PC ger. Du får möjlighet att surfa, ladda ner material, email, ordredigering, bildredigering, hemsideskapande allt de du inte kan göra med en konsoll. I en konsoll kan du enbart hänge dig åt de aktiviteter företaget har förutbestämt åt dig och till vilket pris?
700 kronor för ett spel och en konsoll på 3-4000 kronor. Konsollköpandet är en kortsiktig investering då den alltid blir helt värdelös vid nästa generation. Det blir inte en PC, den blir aldrig värdelös utan tappar sina funktioner en efter en med tiden och fasas ut efter en längre period. Har vänner som sitter med sju år gamla datorer. Ska man kolla hårdvaru priser så är det så enormt billigt nu för tiden. Det enda en PC egentligen behöver är bättre standarder som alla tillverkare kan följa. Vill man ha en riktigt bra PC så måste man även ha kunskapen för att optimisera den. Återigen det kostar att ligga på topp.

Men hur länge tror ni det här kommer att hålla på ? Ni kan nog räkna med en likformning av alla produktkategorier inom tio år.

Redan nu har de "exklusiva" spelen börjat försvinna och man programmerar åt båda konsollerna. Vad är nästa steg. Utvecklarna kommer börja kräva gemensam kodstandard. Självklart kommer den lägga sig otroligt nära PC's kodstandard. Varpå utvecklarna kommer kunna programmera åt varje konsoll.

I slutändan kommer konsollera helt enkelt varje små varianter av PC-datorer som är enbart inriktade mot spel. Där uppgradering av mjukvara och hårdvara sker vart tredje år till billigare priser.

Titta på Mac till exempel där kan man nu välja att använda Windows eller Mac OS.

Sega gick ihop med sin nemesis Nintendo.

Det kommer aldrig finnas någon anledning till att uppfinna hjulet på nytt så att säga. Pengar talar. Det leder till likformning. Förvänta er inget annat.

Får man fråga vilka spel dina vänner med 7 år gamla datorer spelar?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så faller pcn ganska hårt på att inte egentligen ha någon form av gemensam standard, det finns ju miljoner olika konfigurationer och det är alltid någon som det inte fungerar för. I konsollvärlden så pluggar du in prylarna till tv, byter till rätt kanal, slåg igång konsollen, sätter i spelet och sedan är det bara att spela.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Att antalet sålda pc spel beror väl också på att folk kanske tröttnat att ha ett höghus som drar massa ström bredvid sig, pc .
När man kan lira online på en smidigare och inte så skrymmande plattform som en konsoll är.

Ska det verkligen vara så svårt att minst halvera storleken på en pc ?

Jag har helt gått över till att lira på konsol, och är knappast ensam om det.

Inaktiv

Konsollspel går inte att lira online... för då har man inte mycket till krav och då kan det liksom kvitta känns det som ^^

................................

Vad exakt är det AMD, Nvidia och Intel ska hitta på har de tänkt?
Om PC spelandet ska ha en framtid så måste ett annat alternativ än Windows finnas. En gemensam Open 'grej' för alla spel och OS.

Inaktiv

Precision är ett ord som jag inte kan kombinera med konsoll spelandet, inte när det gäller FPS spel i alla fall. Då krossar PC.


signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Medlem

Väldigt mycket roliga saker vissa säger här ...

Att PC dör ut PGA engergi kostnaden :S ...

Vad drar inte en ny LCD / Plasma tv `? och vem f*"#N bryr sig ? :S.

Uppgradera var 3dje månad ??? WTF ! Hur bygger ni era datorer ? ? ?

Och hur små rum har ni ? Vad e en standard låda i dagen läge ?? Max 40 - 50 cm hög .. 20 i bredd , 50 Djup !? Kanse svårt att ha i en garderåb nog för att en TV isf är svårare att få in där..

Mycket gnäll för små saker .. Hur klarar ni er i verkliga livet ??? Om ni har något :S -.. Hur många sitter inte på en PC nu och kommenterar denna nyhet ? :S ...

Konsoller har sina egenskaper och PCn sin ,.. Men de kommer aldrig kunna slå ut varandra !!! *

Och den dagen en konsoll kan göra allt en pc kan så är det inte längre en "Spel konsoll" !!!


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

KewL statement.
Jag ägde en 360 , och den stog och samlade damm , enda gången det var kul o lira enligt mig var när man hadde polare över osv.. inget att ha när man körde själv iaf.

Sedan har inte konsollerna alls samma hårdvara som pc det är bara det att spelen som görs till "konsolisterna" är ju anpassade för den hårdvaran och alla som har konsoler sitter på samma specs/hårdvara.

När pc spel görs måste dem rikta sig på stor skalig optimering från low-end till high-end datorer vilket kan resultera i att de tar mkt tid från annat.

Gillade konsoler förr, ägde både playstation 1 och nintendo etc, det var tider.. bara plugga in ett spel och köra som konsol i princip står för. Idag är de som PC/speldatorer ändå så inget för mig iaf, sticking with PC all seh way!

Medlem
Skrivet av Jimpa_31:

Väldigt mycket roliga saker vissa säger här ...

Att PC dör ut PGA engergi kostnaden :S ...

Vad drar inte en ny LCD / Plasma tv `? och vem f*"#N bryr sig ? :S.

Uppgradera var 3dje månad ??? WTF ! Hur bygger ni era datorer ? ? ?

Och hur små rum har ni ? Vad e en standard låda i dagen läge ?? Max 40 - 50 cm hög .. 20 i bredd , 50 Djup !? Kanse svårt att ha i en garderåb nog för att en TV isf är svårare att få in där..

Mycket gnäll för små saker .. Hur klarar ni er i verkliga livet ??? Om ni har något :S -.. Hur många sitter inte på en PC nu och kommenterar denna nyhet ? :S ...

Konsoller har sina egenskaper och PCn sin ,.. Men de kommer aldrig kunna slå ut varandra !!! *

Och den dagen en konsoll kan göra allt en pc kan så är det inte längre en "Spel konsoll" !!!

Word :), bra sagt.
Dessutom, glöm inte era små konsolleister att era spel tillverkas inte med L1,L2 utan på datorer... (todays noob information)

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?

Är han nog inte. Men jag skulle vilja påstå att du är lika mogen som en fjortis fanboy. Vilket är snäppet värre, nästan.

Medlem

Om det nu är så värdelöst att lira med konsol, varför gick då ms in med stora plånboken i konsolvärlden ?
Jo för ms fattar hur stort det är med konsoller, och att det kommer bli ännu större.

Inaktiv
Skrivet av straxdax:

Konstigt att ingen bryr sig om att ta upp kampen mot piraterna hårdare,
det är ju till en stor del deras fel att pc´n tappar.

Det hjälper ju inte nåt med att PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen när pirater sänker skeppet.

Vad ska man göra åt saken då? Sätta alla i fängelse? De som redan är fulla. Eller ska man ge alla böter? Det blir en väldig massa människor det. Dessutom ska man ha resurserna för att få tag på alla "pirater". Kan man lägga på annat istället.

Jag vet inte om jag tycker fel eller inte men jag tycker istället att marknaden ska anpassa sig efter konsumenterna. Spel nu för tiden är på tok för dyra enligt mig, även på konsollerna.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Inaktiv
Skrivet av straxdax:
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av straxdax:
Skrivet av Spectral:

På vilket sätt ska det här "rädda" datorspelen?

exakt, hur ska det här rädda datorspelen när det är piraterna som bidrar till nedgången för pc,

och såklart att konsoller är mycke mer aktraktivt numera med onlinefunktion och så.

sluta skylla på pirater ffs, jämför spelen idag och för 10 år sedan.. det var väldigt sällan problem man kunde sitta å spela gamla spel i evigheter utan problem idag ska spel patchas femtioelva gånger och helst 2 patchar innan spelet ens landat i spelhyllorna så kom inte me nåt pirat bullshit.

Vad har det med pirater att göra, att man måste patcha spel och man inte behövde göra det för 10 år sen?
Åk till kina som har världens största befolkning till att börja med,
där är väl det typ minst 70 % av alla spel brända kopior. Och indien med nästan lika stor befolkning är det väl lika illa. I europa så är det säkert minst 20 % av dom som har konsol och pc som laddar ner spel.

Det går inte att blunda för piratkopieringen, det räcker bara att se flera av dom jag känner som laddar ner samtliga 360 spel som släpps och inte betalar ett öre för nått spel,

man skulle inte vilja vara i deras skor om dom åker dit.

För det första så ska jag bara säga att jag är ledsen för dubbelpost.

Jag kan ge dig ett tips straxdax. Om du ska ge en massa siffror i en skrift så låter du inte speciellt pålitlig om du skrive ngt som "där är väl det typ minst 70 % av alla spel brända kopior". Det låter som att du inte alls är säker på det du själv skriver.

Dessutom är chansen för att dina vänner skulle åka fast eftersom polisen förhoppningsvis har något bättre för sig än att sitta och försöka hitta "piraterna" här i Sverige.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

"Piratkopering i Kina är ett enormt problem, 95% av alla skivor och filmer är piratkopierade. Försäljningen sker helt öppet i Kina, Thailand, Vietnam och på vissa marknader i Taiwan."

"År 2001 fann tullen i Los Angeles en kontainer med piratkopior av Microsoft programvaror. Det fanns bl.a. 31.000 st Windows-paket "

http://www.bopen.se/utskick/vecka07.htm

Medlem
Skrivet av straxdax:

"Piratkopering i Kina är ett enormt problem, 95% av alla skivor och filmer är piratkopierade. Försäljningen sker helt öppet i Kina, Thailand, Vietnam och på vissa marknader i Taiwan."

"År 2001 fann tullen i Los Angeles en kontainer med piratkopior av Microsoft programvaror. Det fanns bl.a. 31.000 st Windows-paket "

http://www.bopen.se/utskick/vecka07.htm

Så vad ska man göra åt detta?


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

"Rädda datorspelen."

Enkelt:

Avskaffa EA.


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av straxdax:

"Piratkopering i Kina är ett enormt problem, 95% av alla skivor och filmer är piratkopierade. Försäljningen sker helt öppet i Kina, Thailand, Vietnam och på vissa marknader i Taiwan."

"År 2001 fann tullen i Los Angeles en kontainer med piratkopior av Microsoft programvaror. Det fanns bl.a. 31.000 st Windows-paket "

http://www.bopen.se/utskick/vecka07.htm

Så vad ska man göra åt detta?

Ta i med hårdhanskarna kanske, redan nu är det ett antal år man får tillbringa i fängelse med nån trevlig rumskamrat,

böter som svider rejält, bannlysning från internet.

det lättaste vore om folk ser till att visa att dom har en ryggrad och slutar ladda ner illegalt,

och istället bojkottar allt vad spel film och musik heter och kräver sänkning av priser,

men inget av det lär väl hjälpa.

Medlem
Skrivet av straxdax:

Om det nu är så värdelöst att lira med konsol, varför gick då ms in med stora plånboken i konsolvärlden ?
Jo för ms fattar hur stort det är med konsoller, och att det kommer bli ännu större.

Vet inte vem du syftade på. Men jag har absolut inget emot konsoler, och sa verkligen inte att dom är värdelösa.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av straxdax:

Om det nu är så värdelöst att lira med konsol, varför gick då ms in med stora plånboken i konsolvärlden ?
Jo för ms fattar hur stort det är med konsoller, och att det kommer bli ännu större.

Vet inte vem du syftade på. Men jag har absolut inget emot konsoler, och sa verkligen inte att dom är värdelösa.

Det var inte menad till nån enskild person, men avsett till alla som är anti mot konsoll.

Det finns ingen anledning att se ner på nått format,
och vad gör det om nåt av dom blir större än det andra.

Medlem
Skrivet av straxdax:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av straxdax:

Om det nu är så värdelöst att lira med konsol, varför gick då ms in med stora plånboken i konsolvärlden ?
Jo för ms fattar hur stort det är med konsoller, och att det kommer bli ännu större.

Vet inte vem du syftade på. Men jag har absolut inget emot konsoler, och sa verkligen inte att dom är värdelösa.

Det var inte menad till nån enskild person, men avsett till alla som är anti mot konsoll.

Det finns ingen anledning att se ner på nått format,
och vad gör det om nåt av dom blir större än det andra.

Ok håller med till 100%. Jag ser inte ner på något format. :). Irreterar mig på folk som ser ner på vissa format dock.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?

Är han nog inte. Men jag skulle vilja påstå att du är lika mogen som en fjortis fanboy. Vilket är snäppet värre, nästan.

Lugna ner dig, lilla flicka


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?

Är han nog inte. Men jag skulle vilja påstå att du är lika mogen som en fjortis fanboy. Vilket är snäppet värre, nästan.

Lugna ner dig, lilla flicka

Nu bevisade du själv hur du är. Då slipper folk tro att du skulle vara något annat än omgen iaf.

Medlem

Nu lugnar ni ner er innan era inlägg börjar ta upp en hel sida med alla era citat


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?

Är han nog inte. Men jag skulle vilja påstå att du är lika mogen som en fjortis fanboy. Vilket är snäppet värre, nästan.

Lugna ner dig, lilla flicka

Nu bevisade du själv hur du är. Då slipper folk tro att du skulle vara något annat än omgen iaf.

är jag omogen? jag skrev ett inlägg och blev besvarad med trams ifrån MillionStylez. han fick samma medicin tillbaka..


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av straxdax:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Jimpa_31:

Problemet är nog det att det var år sedan ett riktigt hyffsat LAN spel släpptes .. Ett sånt där som en 3 - 4 pers kunde sitta och lira i 3 dagar i sträck ungefär ..

Tror DS 2 var det senaste :S ..

Klart WC3 funkar ofta men det pallar man inte å lira konstant ..

Team Fortress 2, Swat 4, World In Conflict, Battlefield 1,2,2142. Finns massor.

Och konsoller är inte attraktiva för mig så länge det kostar pengar att spela online... Då väljer jag pc'n. Alla gånger. Sen är kommunikation i spel bättre på pc. (om man inte orkar fixa med mikrofon)

Det är bara 360 som tar betalt för sin onlinetjänst.

Och jag sa att enda konsollen som intresserar mig är den.
PS 3 har för få spel för att intressera mig, och är något dyr. Wii är inte riktigt min stil.

Inaktiv

jo, allting har sina fördelar och nackdelar...

Medlem

När de börjar leverera konsoller med mus och tangentbord som standard (utan gamepad) så blir de högintressanta.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

123
Skriv svar