Loom levererar inte

Medlem
Loom levererar inte

Och var har jag varit de senaste 19 åren?

Jag tar tillbaka allt jag skrivit om <em>Loom</em> på sistone. Jag spelade just igenom det och känner mig blåst på ett storslaget äventyr.

Istället fick jag ett busenkelt litet spel som i och för sig är charmigt men som aldrig fördjupar sig i någonting. Det känns som att lösa ett korsord som var lite för lätt för att få hjärnan att sända belöningsimpulser. Intressanta upplägg släpps sekunden efter att de introducerats. Det blir som en bilderbok där varje nytt uppslag bjuder på en ny, flyktig tanke. Det finns aldrig tillfälle att undersöka något tema närmare -- och det är synd. Upplägget med en gigantisk vävstol som håller samman tid/rumsväven är fascinerande och förtjänar ett mer komplext manus än så här.

Sedan är det förstås intressant att notera skillnaden mellan det jag just upplevde vid min genomspelning och det jag trodde att jag skulle få uppleva. I mitt minne har <em>Loom </em>växt och växt de senaste 19 åren och antagit enorma kvaliteter. Mitt undermedvetna har också fabulerat ihop saker som inte egentligen finns i spelet. Jag har till exempel fått för mig att huvudpersonen Bobbin Threadbare skulle gå runt i spelet och ständigt fråga efter sin mamma. Det gör han aldrig. Däremot är det sant att repliken "I am Bobbin. Are you my mother?" figurerar i många av Lucasarts övriga äventyrsspel.

Handlingen i <em>Loom</em> är ändå udda på ett uppfriskande vis. Det är inte varje spel som har fula ankungar och svanar i några av de viktigaste rollerna. Magisystemet är också underhållande -- att väva toner för att påverka sin omgivning är roligare än det traditionella peka och klicka-jobbet att plocka på sig varje pryl man ser och sen prova allt på allt. Fler äventyrsspel borde likt <em>Loom</em> vara helt inventory-befriade och styras med magiska toner. Det känns fortfarande idag som progressiv speldesign.

Men. På nästan samtliga plan är <em>Loom</em> direkt spartanskt jämfört med vad som hade kommit före: <em>Maniac Mansion</em> och <em>Zak McKracken and the Alien Mindbenders</em>. För att inte tala om milstolpen <em>The Secret of Monkey Island</em>, som faktiskt släpptes samma år som <em>Loom</em> (1990). Att sätta de spelen bredvid varandra är som att jämföra <em>Wolfenstein 3D</em> med <em>Half-Life 2</em>. Två spel som är från helt olika epoker -- eller som verkar vara det.

<em>Loom</em> har ett stort hjärta. Det är snällt och gulligt på ett rätt avväpnande vis. Men det känns samtidigt som en skolpjäs av barn. Eller snarare en skolpjäs av vuxna för barn. Mitt bryska uppvaknande ur nostalgidimmorna blev väl inte mildare av att jag för bara någon dag sedan spelade <em>The Dig</em> -- <a href="http://trydling.wordpress.com/2009/07/11/thedig/">Lucasarts i min mening modernaste och mest finslipade äventyr</a>.

För bara 3,99 euro (på Steam) kan jag ändå rekommendera <em>Loom</em> till de hardcore-intresserade. Men det är i så fall någonting man spelar av historiskt intresse snarare än för att få ta del av ett fantastiskt äventyr som håller än idag.

Denna blogg finns även på Wordpress.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Loom levererar inte

Spelet var faktiskt väldigt... Ja; inte storslaget.

Som du säger; idén, konceptet med vävning och allt förtjänar mer.

Var det inte rätt mörkt slut i spelet?

Håller med dig om att det höll bättre än Maniac Mansion och Zak, men Secret of Monkey Island? Njaaa.

Anyways, bra läsning, kul att du spelar om spelen och får andra tankar, vill se hur nostalgin har påverkat dig med resten.

Keep up the good work!


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Medlem

Mörkt:
Mjä... ja, lite halvcoolt att det var så pass open ended, eller vad man ska säga. Upplagt för en tvåa?

Höll bättre än:
Jag menade att Loom är simplare (mer spartanskt, och därmed sämre än) Maniac Mansion, Zak OCH Monkey Island.

Jag fortsätter spela! Idag släpps ju SOMI: SE.


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

Så går det när man läser för snabbt.

Jag håller mig vid att det är bättre än Maniac och Zak.

Absolut, lite småsugen, klarade precis Tales of Monkey Island, nu blir det Sam and Max Ice Station Santa!


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Ryggdunk för din nostalgibashing. Allt för ofta i görs det ingen skillnad på om ett gammalt spel är eller var av toppkvalitet. Just Loom har man ju hört så förbannat mycket gott om, och nu får man veta att det mest varit nostalgisvammel.
Själv ska jag återbesöka Shadow of the Colossus snart, och har inte så stora förväntningar. Jag vet redan att den dåliga frameraten ser hemsk ut på en HDTV.

Medlem

Oh noes! Jag som har ett inplastat Shadow hemma som väntar på att spelas för första gången. Men tack för ryggdunken.


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Inga PS2-spel ser bra ut på en HDTV, så det är värt att sätta upp en liten spelvrå med sin gamla TV och förra generationens konsoller.

Medlem

Uppfriskande och bra inlägg.
Tre tummar upp!

1
Skriv svar