FZ Poll: Är du en fanboy/fangirl?

Det enda som nästan är lika störande som riktiga fanboys är antifanboys som alltid klumpar ihop alla på motståndarens sida till en hög.

Annars är det klart jag är fanboy (id Software och till viss mån Nintendo) - fast jag hoppas att jag faller utanför den grupp som uttrycket huvudsakligen syftar på. Den som är orubblig, inte kan motivera varför den tycker vissa saker och rent allmänt är idioter.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Varför skulle någon vilja köra Vista istället för XP eller Linux??(annat än för DX10, som ändå knappt används än) Min nya dator (som kom med Vista förinstallerat) var fan lika slö som min tre år gamla XP-burk som är fullproppad med crap.

Kan hålla med om att det är lite väl mycket skit igång i default läge, men vem kör det, bara öppna msconfig och tweaka på.

Det är ju ett helt suveränt OS jämfört med XP.. Bättre minnes/cachehantering, helt extremt mycket bättre sök och filkopieringsfunktioner, massa smådetaljer som är skitbra att ha (te.x att man kan högerklicka en genväg och välja att gå till dess katalog). Vista är inte bara DX10.

Skulle aldrig kunna gå tillbaka till XP faktiskt, det är så många funktioner i Vista som man använder dagligen som är så pass mkt bättre + snabbare eller lika snabbt som XP om man lägger ner ett par minuter på det.


signatur
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Den som är orubblig, inte kan motivera varför den tycker vissa saker och rent allmänt är idioter.

Dvs. en fanboy. En person som gått från "fan" till att bli en "fanboy", dvs en besatt, orubblig och 100% lojal person (oavsett hur dåligt eller bra något är) där logiska argument upphört.

"Fanboy" är nog ingen som e.g frivilligt kallar sig själv, det är nästan lika negativt laddat som "idiot". "Boy" i ordet syftar såklart på minderårig, mindre intelligent person.


signatur
Skrivet av MKultra:

Dvs. en fanboy. En person som gått från "fan" till att bli en "fanboy", dvs en besatt, orubblig och 100% lojal person (oavsett hur dåligt eller bra något är) där logiska argument upphört.

"Fanboy" är nog ingen som e.g frivilligt kallar sig själv, det är nästan lika negativt laddat som "idiot". "Boy" i ordet syftar såklart på minderårig, mindre intelligent person.

Äh, det är bara att ta Internet för allvarligt, att sätta en alltför absolut stämpel på ett uttryck. Att vara lite fanboyig är i mitt tycke lite annorlunda mot att bara vara ett fan - det ger andra implikationer åtminstone. Just för att det är lite mer extremt Däremot kan man vara fanboy eller fanboy - där det senare betecknar det vi just pratade om.

Inaktiv

Svårt att säga om man är en fanboy eller inte, tycker om alla konsoler. Men Mac är något jag inte tål, usch å tvi för sånt.

Medlem

Intel och Nvidia som gäller för mig, tänker inte köpa AMD/ATI även om dom skulle vara lite bättre

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Äh, det är bara att ta Internet för allvarligt, att sätta en alltför absolut stämpel på ett uttryck. Att vara lite fanboyig är i mitt tycke lite annorlunda mot att bara vara ett fan - det ger andra implikationer åtminstone. Just för att det är lite mer extremt Däremot kan man vara fanboy eller fanboy - där det senare betecknar det vi just pratade om.

Igen, du menar skillnanden mellan fanboy och fan..

Några bra typexempel som jag själv varit med om.. Detta är ganska typiska fanboys (därav finns dessa två uttryck för att kunna särsklija beteenden):

Nvidia-fanboys: Skrev ett inlägg på deras forum att jag tyckte det vore bra om de kunde fixa tangentbordsgenvägar i deras drivers. Jag använde en vänlig/neutral ton. Blir direkt påhoppad av fanboys som inte gillar att jag hittat en brist. De gör allt för att pajja/trolla i tråden, får såklart 0 seriösa svar. Finns många liknande exempel från det forumet.

Fallout1-2 Fanboys: argumenterade ned någon "höjdare" på FNA (utan personpåhopp eller något sådant), blir ganska omgående IP-bannad och får inläggen raderade istället för motargument. Det här är personer som tar det på så blodigt allvar att de antaligen har svårt att sova om nätterna när någon har bättre argument än vad de kan komma med Dvs lite "smått" sjukligt och såklart rejält barnsligt beteende.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy

1. A person who is completely loyal to a game or company reguardless of if they suck or not.
2. A pathetic insult often used by fanboys themselves to try and put down people who don't like whatever it is they like.
3. See fool


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Nvidia-fanboys: Skrev ett inlägg på deras forum att jag tyckte det vore bra om de kunde fixa tangentbordsgenvägar i deras drivers. Jag använde en vänlig/neutral ton. Blir direkt påhoppad av fanboys som inte gillar att jag hittat en brist. De gör allt för att pajja/trolla i tråden, får såklart 0 seriösa svar. Finns många liknande exempel från det forumet.

Så om jag -som fanboy- svarar på en fråga om nVidia eller liknande, utan att använda en aggressiv framtoning, får jag inte kalla mig fanboy?

Skrivet av MKultra:

"Fanboy" är nog ingen som e.g frivilligt kallar sig själv, det är nästan lika negativt laddat som "idiot".

Läs ovan, man kan väl vara fanboy utan att bete sig som en idiot?

Skrivet av MKultra:

"Boy" i ordet syftar såklart på minderårig, mindre intelligent person.

Skulle nog säga att det syftar på "Boy" som i "uppassare".

Medlem

Kabex: Igen, fanboy är ett negativt ord, inget man kallar sig själv för (normalt sett), däremot kan man säga det till andra som beter sig illa (se mina exempel + se beskrivning från urbandictionary)


signatur
Medlem
Skrivet av Xphome:

Intel och Nvidia som gäller för mig, tänker inte köpa AMD/ATI även om dom skulle vara lite bättre

Utmärkt exempel på en fanboy.

Logiska argument är som bortflugna, man har valt ett elektronikmärke så som en person väljer att heja på ett visst fotbollslag. En besatthet till "märket" och inte till vad det presterar. En SNÄLL beskrivning


signatur
Medlem

Jag är en PC-Fanboy och jag står för det!

Inaktiv
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Xphome:

Intel och Nvidia som gäller för mig, tänker inte köpa AMD/ATI även om dom skulle vara lite bättre

Utmärkt exempel på en fanboy.

Logiska argument är som bortflugna, man har valt ett elektronikmärke så som en person väljer att heja på ett visst fotbollslag. En besatthet till "märket" och inte till vad det presterar. En SNÄLL beskrivning

Men jag har lite förståelse för just tex grafikkort... När man haft ett Radeon 9800pro som smiskat stjärt så länge så får man ju ett förtroende för just det företaget .. Så är ju lite svårt då att gå över till Nvidias senaste.

Då är man väl ingen fanboy riktigt? För jag ogillar ju inte Nvidia precis.

Medlem

Tacka gudarna nej, jag ser hellre till varje konsolls styrkor och dess spelutbud än att islorera mig till bara en konsoll och påstå att alla andra är skit

Medlem

*Amiga 500 forever*

Inaktiv
Skrivet av bleak:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Xphome:

Intel och Nvidia som gäller för mig, tänker inte köpa AMD/ATI även om dom skulle vara lite bättre

Utmärkt exempel på en fanboy.

Logiska argument är som bortflugna, man har valt ett elektronikmärke så som en person väljer att heja på ett visst fotbollslag. En besatthet till "märket" och inte till vad det presterar. En SNÄLL beskrivning

Men jag har lite förståelse för just tex grafikkort... När man haft ett Radeon 9800pro som smiskat stjärt så länge så får man ju ett förtroende för just det företaget .. Så är ju lite svårt då att gå över till Nvidias senaste.

Då är man väl ingen fanboy riktigt? För jag ogillar ju inte Nvidia precis.

Jag hade exakt samma konfiguration så jag vet vad du snackar om.. jag har dock konverterat till Nvidia när 8800 kom... det är helt klart bästa prestanda kortet men jag känner lite som att ATI gav en bättre upplevelse i stort så mitt nästa kort blir förmodligen ATI även om det ger sämre prestanda... det känns mer som ett personligt val än fanboy faktiskt.

Medlem

Se på min spelsamling fär att se vilka preferenser jag har, men fanboy är väl att ta i. Jag bryr mig inte om vilka konsoller folk köper.

Annat var det i slutet på 80-talet när det var krig på skolgården om master system vs NES. Jag stod på SMS:s sida men fick se mig besegrad och köpte senare en SNES...


signatur

Spelar just nu: Burnout Pradise, Ratchet & Clank: ToD
PSN: Stenbaeck

Inaktiv

Har nästan bara ägt Nintendo-konsoller men spelar ändå PC, xbox, ps2 m.m hos kompisar. Så jag har lite svårt att placera mig själv.

Inaktiv

alla vet väl att
ps3:an har bäst hårdvara,
xbox360n har dummast kunder,
wii:t har applefantaster...


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Jag är fanboy till saker som jag tycker är överlägsna andra prylar. Det står jag för.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

123
Skriv svar