Catalyst uppdaterat, version 8.1 släppt

Inaktiv
Catalyst uppdaterat, version 8.1 släppt

Weee den blir att ladda hem!

Medlem

meh, har slutat bry mig sen alla versioner senare än 7.7 får min GPU att sluta funka...

Medlem
Citat:

Known Issues Under the Windows XP Operating System

After installing the graphics driver an error message may be displayed when attempting to launch DirectX based games when using an ATI AGP product.

Jag har haft problem med detta och hoppades att de skulle ha fixat det men tydligen inte. Man får väl fortsätta köra med gamla drivrutiner ett tag till.

:evil:

Medlem
Skrivet av Solid Snake:

meh, har slutat bry mig sen alla versioner senare än 7.7 får min GPU att sluta funka...

var samma för mig när jag körde windows, hl2-motorn fungerade iaf inte.

Medlem

Imponerande att de orkar komma ut med en drivare var månad. Hoppas Nvidia börjar följa denna trend.

Medlem

mazk0: Jo, men hur skulle det se ut om de sålde hårdvara som kostar tusentals kronor som inte fungerar eller har stora brister. Tror att folk hade nog surnat och t.o.m. övergivit atis grafikkort om uppdateringarna inte kommit.

edit* igen

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

mazk0: Jo, men hur skulle det se ut om de sålde hårdvara för tusentals kronor som inte fungerar eller har stora brister. Tror att folk hade nog surnat och t.o.m. övergivit atis grafikkort om uppdateringarna inte kommit.

edit* tomte

va?

Medlem
Skrivet av mazk0:

Imponerande att de orkar komma ut med en drivare var månad. Hoppas Nvidia börjar följa denna trend.

Nvidia släpper oftare än 1 varje månad. Visst så är det oftast beta versioner, men dem är oftast lika bra om inte bättre än WHQL versionerna. Ibland kan nVidia släppa 2-3 om veckan. NÄstan för ofta ibland. Men ATI är mer konstanta, det tycker jag om. Fast tycker ATI´s drivrutiner sällan innehåller prestandaökning i verkligheten fast det ofta står nåt som "20% performance increase in 3dmark06" eller liknande. När det i verkligheten är 1-2%(om nån?) när det testas av hårdvaru sajter. Däremot är ATI´s CCC mycket bättre än Nvidias CP. Speciellt nv´s CP i Vista, den är otroligt seg och otrevlig att ha med göra.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Vad är det du inte förstår mazk0?

Vad jag menar är i.a.f. att grafikkortet skulle fungera bra med de första drivrutinerna (som kommer med hårdvaran) och med en stor mängd programvara och spel som finns på marknaden, men när det sedan dyker upp nyare program/spel tillkommer även nya problem. Så grafikkortet kan i vissa fall visa sig vara värdelöst utan nya drivrutiner. ATI är då snarare tvungna att släppa nya drivrutiner för att hålla hårdvaran vid liv (under en rimlig tid). Tror du inte det?

Inaktiv

"media center (xp only)" vad smart att promota ett förlegat OS bara för att fler använder det pga av att det har mer stöd från ATI etc. finns absolut ingen anledning att inte använda Vista 64 längre, kanske var dåligt med drivrutiner för 1 år sen men inte längre.

Medlem

För mig funkade det på mitt x1950 agp kort nu med 8.1 tillsammans med deras hotfix.

hotfix
http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas...

Inaktiv

För oss med ATI kort som är för nytt spelar hotfixen ingen roll =/
Men lite fixar till World in Conflict och WoW skadar ju aldrig.

Inaktiv

grym improvement i WoW med denna driver, åtminstone för mig (3870)


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Vad är det du inte förstår mazk0?

Vad jag menar är i.a.f. att grafikkortet skulle fungera bra med de första drivrutinerna (som kommer med hårdvaran) och med en stor mängd programvara och spel som finns på marknaden, men när det sedan dyker upp nyare program/spel tillkommer även nya problem. Så grafikkortet kan i vissa fall visa sig vara värdelöst utan nya drivrutiner. ATI är då snarare tvungna att släppa nya drivrutiner för att hålla hårdvaran vid liv (under en rimlig tid). Tror du inte det?

Det jag menar är att jag hade tykt att det var trevligt om Nvidia var månad släppte ett uppsättning nya icke beta drivare till mitt kort.

Medlem
Skrivet av Orbek:

"media center (xp only)" vad smart att promota ett förlegat OS bara för att fler använder det pga av att det har mer stöd från ATI etc. finns absolut ingen anledning att inte använda Vista 64 längre, kanske var dåligt med drivrutiner för 1 år sen men inte längre.

Bättre att använda ett nytt OS som man inte passar mina behov? Jag kör Vista på min laptop och tycker det fungerar okej men innan jag kastar ut XP från min stationära så ska det hända bra mycket med Vista.

/ LordDaimos

nj
Medlem

Visst att nVIDIA släpper betor (frivilligt och ofrivilligt) lite titt som tätt. Dock så finns det inte alltid information om vad dessa ändrar (de "ofrivilliga" släppen dvs) så då får man själv sitta och testa sig fram.
ATI må kanske inte vara de bästa när det gäller drivrutinsutveckling, men personligen så tycker jag att de har gjort ett rätt bra jobb sedan de övergick till sitt system att släppa en drivrutin varje månad på året och möjligen även släppa hotfixar ifall något visade sig strula rejält med bra dokumentation.
Detta jämfört med nVIDIA som, när det är som värst, kan släppa en officiell drivrutin som är WHQL-certifierad en gång per halvår (vilket iofs antagligen blivit bättre nu eftersom Vista 64-bits kräver WHQL-certade drivrutiner) som länge inte ens hade några release notes till sina drivrutiner. Det var något de började med för inte alltför länge sedan.
Minns än idag med fasa tiden då man drog hem 10 olika Detonator-versioner från Guru3D och testade varenda en för att se hur prestandan var och vilken som buggade minst med de spel man brukade spela så fort man hittade fel med nVIDIAs då officiella drivare...

Medlem
Skrivet av nj:

Visst att nVIDIA släpper betor (frivilligt och ofrivilligt) lite titt som tätt. Dock så finns det inte alltid information om vad dessa ändrar (de "ofrivilliga" släppen dvs) så då får man själv sitta och testa sig fram.
ATI må kanske inte vara de bästa när det gäller drivrutinsutveckling, men personligen så tycker jag att de har gjort ett rätt bra jobb sedan de övergick till sitt system att släppa en drivrutin varje månad på året och möjligen även släppa hotfixar ifall något visade sig strula rejält med bra dokumentation.
Detta jämfört med nVIDIA som, när det är som värst, kan släppa en officiell drivrutin som är WHQL-certifierad en gång per halvår (vilket iofs antagligen blivit bättre nu eftersom Vista 64-bits kräver WHQL-certade drivrutiner) som länge inte ens hade några release notes till sina drivrutiner. Det var något de började med för inte alltför länge sedan.
Minns än idag med fasa tiden då man drog hem 10 olika Detonator-versioner från Guru3D och testade varenda en för att se hur prestandan var och vilken som buggade minst med de spel man brukade spela så fort man hittade fel med nVIDIAs då officiella drivare...

Jag håller med om allt nj skrev. Nu tycker jag att ATI ligger inte långt efter drivrutinsutveckling.

Medlem
Skrivet av Orbek:

"media center (xp only)" vad smart att promota ett förlegat OS bara för att fler använder det pga av att det har mer stöd från ATI etc. finns absolut ingen anledning att inte använda Vista 64 längre, kanske var dåligt med drivrutiner för 1 år sen men inte längre.

På vilket sätt är det förlegat? För mig fungerar det utmärkt.

Skrivet av slackern:

För mig funkade det på mitt x1950 agp kort nu med 8.1 tillsammans med deras hotfix.

hotfix
http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=31625

Får ta och testa detta.

Medlem
Skrivet av mazk0:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Vad är det du inte förstår mazk0?

Vad jag menar är i.a.f. att grafikkortet skulle fungera bra med de första drivrutinerna (som kommer med hårdvaran) och med en stor mängd programvara och spel som finns på marknaden, men när det sedan dyker upp nyare program/spel tillkommer även nya problem. Så grafikkortet kan i vissa fall visa sig vara värdelöst utan nya drivrutiner. ATI är då snarare tvungna att släppa nya drivrutiner för att hålla hårdvaran vid liv (under en rimlig tid). Tror du inte det?

Det jag menar är att jag hade tykt att det var trevligt om Nvidia var månad släppte ett uppsättning nya icke beta drivare till mitt kort.

Det förstod jag men det jag kommenterade på var: "att de orkar komma ut med en drivare var månad".

Oh well, strunt samma. Inte så viktigt egentligen.

1
Skriv svar